Gå til innhold
Arkivverket

[#56640] Marit Rolvsdatter


Gjest aud guldseth
 Del

Recommended Posts

Gjest aud guldseth

leter etter marit rolvsdt.f ca. 1770, gift 1799 med rolv jonsson f. 1770. I 1803 er de på gården Gran i Lom. Hvem er hennes foreldre og hvor er hun født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Ifølge folketellingen for Lom for 1801 var hun da i sitt 27. leveår. Det burde normalt bety at hun er født 1774, men 1773 er også mulig, om presten har vært litt lite nøye med å følge de regler som gjaldt for dette. Dessuten forekommer det jo større feil også, så litt margin til begge sider bør man bok regne med.Det er vel en god mulighet for at hun er født i Lom, siden navnet Rolv var så vanlig der (44 gutter og menn het Rolv i Lom i 1801, mens det i hele resten av Oppland var bare 9 og i hele resten av landet bare 68).Jeg finner en Marith døpt 14.06.1772 som er datter av Rolv Pedersen og Mari Larsdatter Hofer (om jeg tyder skriften i kirkeboka rett). LenkeKanskje hun er en aktuell kandidat? I farten finner jeg ikke flere Marit(h) Rolvsdatter døpt i Lom i årene 1772-74.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Du har kanskje sett at det er en Marit Rolvsdtr f. ca 1773 fra Lom men hun er gift med en annen, Christen Christensen Tofte (venstre side, vigd 16 april) Permanent sidelenke: LenkeEr det mulig at hun var i sitt andre ekteskap selv om det ikke står det i ft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg arbeidet med mitt innlegg en tid, og så derfor ikke Kjellaugs innlegg før etter at mitt var lagt inn, (som leserne sikkert forstår)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest aud guldseth

etter family search gifter de seg 10.6.1799 i lom kirke. det er desverre ikke kirkebøker for dette tidsrommet, så det blir vel vanskelig å finne ut hvor hun er født,har hatt hjelp fra lom og men desverre ikke noe å finne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Har du god fantasi, så er det vel dem vi har her 10/6-1799: Permanent sidelenke: LenkeDen lille kolonnen i midten (n° 20) der kan vi skimte 'ægteviede soldat Rolf Jonssen og Pig Marit Rolvsdtr Aasnes'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det står nok Husnes og ikke Aasnes (finnes ikke der og jeg stusset litt!)Der finner vi jo dette paret, innlegg #2!!Kanhende er den Else Rolvsdtr vi finner over hennes söster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest aud guldseth

da var min mistanke bekreftet,men problemet er at det finnes ikke noen gård ved navn husnæs i lom, men i 1801 tellinga for lom står det husnæs og der bor rolv og marit,de flytter til gården gran under stusnes i lom i 1803, tusen takk skal du ha,så nå må jeg bare finne ut hvor husnæs ligger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg er overbevist om at de som digitaliserte ft-1801 for Lom, har tolket teksten feil og registrert gården Stusnæs som Husnæs. Altså vil du ikke finne noen gård ved navn Husnæs i Lom.Ifølge BB for Lom, bind 3, side 240 under Gran står det at Marit Rolvsdtr. døde i Andbergstugu i 1835.Hun er nr. 28 her: LenkeHun var altså 65 år da hun døde, og må da være født nærmere 1770.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Aud, ser du på linken i innlegg 8 så er det nå tydlig for meg at det er Stusnes det står der og. Du har nok helt sikkert rett med andre ord.Da finner vi disse på FS som kanskje kan sjekkes: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=500221948571&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeDen ene av de fant jo Hans over i innlegg 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest aud guldseth

ja men da må en finne ut hvor gården hofer er? finnes ikke noe som skrives hofer i lombøkene.de andre har jeg sjekket og de passer ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest aud guldseth

ja men da må en finne ut hvor gården hofer er? finnes ikke noe som skrives hofer i lombøkene.de andre har jeg sjekket og de passer ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Ja, den Marit døpt 28. nov. 1771 var datter til Rolv Amundsen og kona Live Olsdtr. på Dagsgaard: Lenke Dagsgård ligger i Skjåk, så da glapp hun ut av BB for Lom :-(Men jeg ser at det står et stedsnavn bak mannen hennes ved vielsen, men har enda ikke klart å tyde det. Prøver igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.