Gå til innhold
Arkivverket

[#56641] Knut Johannessen Fiskeset- Bergen


Gjest Ragnhild Øvstegård
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnhild Øvstegård

Leiter etter informasjon om min farfar, Knut Johannessen Fiskeset.Det jeg vet om han er at han fikk min far utenfor ekteskap i 1908. Min far heter Ragnvald Andreas Øvstegård, og er født 21.07 1908 i Alversund, MelandVed dåpen til Ragnvald Andreas står det følgende om Knut Johannessen Fiskeset: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=46&uid=28254&urnread_imagesize=gigant&hode=nei&ls=1>LenkeJeg vet altså ikke annet enn at han var bygningsmann, og at han bodde ved Svartediket i 1907/1908.Jeg lurer på om det kan være ham som er registrert som død her: http://www.disnorge.no/gravminner/global1.phpKjenner noen til Knut? Hvor ble han døpt, og hvem er foreldrene hans? Han var gift når Ragnvald Andreas ble født, men med hvem? Er det hans kone vi finner her, eller er dette et annet par:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har i min database en Johannes Pedersen Fiskesæter som kan være en mulig oldefar, f. 1786 med foreldre Peder Pedersen Öyafloten og Ingeborg Knutsdtr Fiskesæter (Fiskeseth) Jeg har flere generasjoner bakover dersom det er samme familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fant dette på FS som jo må sjekkes: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/PRF/individual_record.asp?recid=440612068&lds=2&region=-1&regionfriendly=&frompage=99>Lenke Johannes Knutsson f. 1827 med foreldre Knut Johannessen (1795-1860)Fiskeseth og Brita Holgersdtr Smedal (1799-1886)her er denne Knut Johannesen med foreldre Johannes Knutsson og Rangele Nilsdtr Brita Holgersdtr med foreldre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da var faren Knut Oddson Li Bergsdalen i Evanger (1732-1804) og kone Guri Johannesdtr Brekkhus fra Evanger (1734-1798)Den Peder jeg nevnte over er sönn til Johannes Knutssons söster Ingeborg.Da skal foreldra til Knut Oddson være Odd Nilsson Li f. ca 1707 fra Bergsdalen/Evanger og Brita SjursdtrForeldra til Guri skal være Johannes Andersson Langeland (1705-1743)som bodde på Luren og kone Anne Knutsdtr Brekkhus (1709-1777)Odd Roar Aalborg skrev dette: 'Denne 'Anne Knutsd. Luren' er lokalt på Evanger antatt å være opphavspersonen i den berømte visen 'Eg heiter Anne Knutsdotter', som ellers tillegges en Herborg Knutsd. på Tysnes, der nedskriveren bor. Min teori har lenge vært at visedikteren her gjengir en sang han har hørt 'på folkemunne' et eller annet sted, f.eks. i Bergen eller på Voss (eller av sjøfolk?), og på datidens vis tilpasser den litt til lokale forhold der han bor, og så setter sitt eget navn på den i trykket form, noe som later til å være ganske vanlig på 1800-tallet. F.eks. oppkalles folkemusikkstykker gjerne etter kjente spillemenn (som en heder, antar jeg), selv om de gjerne er av langt eldre dato. Det later til å være datidens skikk og bruk, selv om vi vel ser litt annerledes på opphavsrett i dag.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Hopland

I Bygdebok for Alenfit, band II side 128 under Fiskeset br. 3 finn du ein Knut Johannesson Fiskeset f. 1862. Ved giftemål i 1892 er Knut nemnd ”tømmermand”. Det er vel den næringsvegen han tok då han selde bruket i 1905. I 1909 er han ”gaardsmand” på Nordbø i Årstad og i 1913 er han nemnd ”bygningssnedker” og budde då på Vognstølen i Årstad. I Bygdeboka finn du 4 barn i ekteskapet og kan følge Knut fleire generasjoner bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Hvis nr 6 er rett spor, har denne saken en hvis sammenheng med innlegg 55416.Den Sjur Johannesen Bø som er nevnt er født på Fiskeset med foreldre Johannes Knutsen Fiskeset og Ragnele Nilsdatter.Ville bare nevne dette hvis du leter etter etterkommere.Kjellaug: Jeg har stått fast på Odd Nilsen Li fra Bergsdalen og Guri Johannesdatter Brekkhus. Kan du gi meg flere opplysninger? Hvis det forstyrrer denne debatten, er min mail vibekelh@online.noVibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Lenke til det andre temaet: [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=55416&sok=Tore+Tur%F8y&nr=1&antinnlegg=11#anker>LenkeSom du ser over var foreldra til Guri Johannesdtr Brekkhus, Johannes Andersson Langeland og Anne Knutsdtr Brekkhus. Jeg har ikke mer bakover her.Odd Nilson Li og Brita Sjursdtr er og de siste på den greina der. kanskje står det mer om dem i bygdeboka fra Bergsdalen / Evanger?Her er lenken til det temaet hvor jeg fikk hjelp til disse folka:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Olav Holvik

Til Ragnhild Øvstegård:Kan du bekrefte din e-postadresse ved å sende en liten melding til digitalarkivet@arkivverket.no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.