Gå til innhold
Arkivverket

[#56643] Sande i Vestfold før 1753?


Gjest Geir Beck-Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Beck-Andersen

Hei! Jeg har en ane Anders Isachsen Holte, Sande i Vestfold, sannsynligvis f. ca 1735 - 1740. Kirkebøkene går kun fra 1753. Hvor bør jeg lete? mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Ved siden av kirkebøker finnes det ymse skattelister og noen manntall (f.eks Ekstramanntallet 1762-1772). I tillegg kan han finne i skifteprotokoller eller pantebøker.Det er imidlertid viktig at du opplyser mer om din ane, slik at andre kan ha muligheten til å hjelpe deg. Hvilken kilde støtter du deg til mht de opplysningene om alder du oppgir ovenfor? Kjenner du navn på ektefelle® og barn. Bodde Anders på flere steder?Noen gård 'Holte' finnes ikke i Sande, men det finnes plasser ved dette navn, f.eks. ved Foss (nær Galleberg).Samtidig bør jeg opplyse at det finnes utgitt en bygdebok for Sande: Sandeboka (Drammen, 1939). Denne er imidlertid meget dårlig på 1600-tall for alle slekter. For 1700 og 1800-tall er den også svært svak når det gjelder arbeidsfolk, småfolk og husmenn.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Beck-Andersen

Hei! Takk, Are! Beklager manglende lenker, men: vielse Anders Isachsen og enke Anne Jørgensdatter i Sande 27.08.1765. De får en datter Pernille i Sande 31.08.1766. Pernille gift 14.04 1793 i Sande med Lars Larssen. Jeg finner en død Anders I. 10.05.1791, 56 år. Anne J. mener jeg at jeg finner i FT 01 som 2.g. enke på Myre i Sande, 67 år. FS oppgir Anders til å være født 'ca 1740', men har jeg rett begravd Anders er vi nede på 1735. Det er FS som oppgir navnet Holte. Holte nevnes også for hans far Isach Andersen, f. 1713. Dette også i FS. Med sunn skepsis til FS ser jeg at påstanden om Holte er tynn, jeg finner heller ingen gård i Sande med det navnet. Andre sikre stedsnavn har jeg dessverre ikke. mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Jeg fant under konfirmerte i Sande 1754: Ingebor Isaachsdaatter Holtet 16 1/2 aar gl Lenke. Har ikke sjekket om Holtet er en gård/plass i Sande, men dette ser jo ut til å kunne være en søster av Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Larsen

Sandeboka side 542. Foss eller Holtet. Hans Matsen Holte overdrar husene - ei stue med et par uthus til Isach Andersen i 1739. Det er mulig jeg kan finne noe i Botne Bygdebok utover kvelden, disse overlapper hverandre for enkelte gårder. Mvh. Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Beck-Andersen

Hei! Hjertelig igjen!Dette er kilder jeg ikke har tilgang til. Setter stor pris på om du har anledning til å lete. Holte(t)navnet ble litt 'mystisk', da det ellers ikke var å finne. Har en mistanke om at de muligens flytta noe på seg i løpet av livet. Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Larsen

Erik Olsen Kløvstad ble i 1758 gift med Ingeborg Isaksdatter Holtet ( Foss). Ingeborg Døde i 1773. Året etter giftet han seg med Gunhild Isaksdr. de får en sønn Isak i 1774. Dette må vel være søster av Ingeborg. Kløvstad ligger også i Sande. Hva har du på Anders Isaksen, ektefelle eller etterkommere? Både Botne Sande og Skogerboka kan være aktuelle, jeg har alle, i tillegg til en mengde notater om Sandeslekter. Disse krever imidlertid ledetråder siden det er løsbladarkiver fra tidlig 70 tall. Mvh Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Beck-Andersen

Takk igjen, Kåre! Jeg har nok ikke noe mer enn det jeg nevner i innlegg 3. Har ikke søkt etter evt søsken av Pernille f.eks, men er nyskjerrig på Anne Jørgensdatter, som jeg mangler dåpen til. Isach Andersen 1713 - 1762 var iflg FS gift med Helga Jensen,1702 - 1768, Hassel, Sandsvær. Fint å få bekreftet at Holte(t) er reellt navn i Sande. mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Larsen

Isach Andersen og Helge Jensdr døper datteren Maren 5. mai 1754 i Sande, er ikke Helge for gammel dersom hun er født 1702? Mvh Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Beck-Andersen

Jo, helt klart.Jeg har bare FS å støtte meg til,og på søk Isach Andersen birth 1713 kommer Helga opp som kone f. 1702. Videre klikk på familie gir imidlertid Ingebor 1732, Anders ca 1740, Jens ca 1744, Gunhild ca 1746, Ole 1750, og - Maren 05.05.1754.FS er jo aldri helt sikker, 1702 er muligens feil. Jeg finner henne og Isach i et skifte for Kongsberg ca 1758, med flere søsken av henne, men ingen årstall. (brukte den nye søketjenesten). mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Larsen

Jeg finner henne ikke i Sandsvær. Hvilket skifte i Kgb. Kongsberg er enorm i areal og det ville ikke sjokke meg om den også grenser mot Sande, Hillestad er aktuelt i forhold til Foss/ Holte. Har du et gårdsnavn? Mvh Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

I Sandsværbok nr8 under Hassel Helga gift med Isak Anderssøn på Hungerholdt i Vestfold. Foreldre Jens Olssøn Hassel gift 1703 Gunbjørg Ingebretsdtr fra Eiker. Jeg tror Helga er skrevet som Helle i kirkeboka og faren som Jens Finnerud og da er hun født i 1713.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Beck-Andersen

Takk, begge! 1713 rimer bedre. Og Jens og Gunbjørg har jeg fra før,inkl kbk-funn av vielsen 09.12.1703.Skifte Kbg 1705 - 1801 Arvelater Augen Iensen Hassel Arving Helge Iensdr Andre Isach Andersen, samt flere andre. Skifte 1750, avsluttet 24.07.1758mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Svært mange interessante funn her. Det er mange forbindelser mellom Sande og Sandsvær, og for den saks skyld mellom Sande og Eiker og Sande og Hurum.Plassen Holtet under Foss har nok fått en stemoderlig behandling i bygdeboka. Slik jeg oppfatter det, kunne plassnavnene også varierer i de skriftelige kildene. Jeg har en ane nevnt i et skifte på Bølum bro i 1696, men senere later det til han (eller i det minste moren) skal knyttes Holtet under Foss. Dette kan være to sider av samme sak, da Bølumgårdene ligger nær Foss.Anne: er dette 'Hungerholdt' nevnt ca. 1750?Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Larsen

Jeg reagerte på at det stod at det var bygningene som ble overdratt til Isach, men det kan vel muligens forklare Navnet Hungerholt, det var vel ikke jord til husene.Mvh Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Statsarkivet Kongsberg, men også på mikrofilm (skifteprotokoller for Numedal og Sandsvær sorenskriveri). Jeg har dessverre ikke oversikt over filmnummer, men den aktuelle rullen er formodentlig i HF-serien (HF etterfulgt av et tre-/firesifret nummer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Mikrofilm kan fås på fjernlån til ditt nærmeste bibliotek med leseapparat, eventuelt at du selv har apparat hjemme.Ellers har de fleste Statsarkiv knyttet til seg et utvalg personer som forsker på oppdrag mot vederlag. Disse kan eventuelt gjøre en avskrift av det aktuelle skiftet eller kanskje fremskaffe digitalfoto av samme.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Beck-Andersen

Ja, har fått hjelp fra Statsarkivet i Kongsberg tidligere. Mikrofilm ville faktisk vært en ny erfaring... Godt med gode hjelpere! Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Jeg kan referere det som står skrevet. Skifte på store Hassel: Hans f 1703 bodde på Småland i Eker i 1739, Marthe f1705 gift med Kristen Wium bosted Kbg 1739, Lisbet f1707 gift med Ole Knutsøn Bøeiet, Kirsten f1709 d1720, Ingebret (ingen årstall) gift 1733 med Ragnhild Halvorsdtr Hvam nordre. Helga gift med Isak Andersen Hungerholt Vestfold, Ingeborg f1715, Nils f1717 bodde på Kbg 1739, Augen f1719 bodde på Kbg 1739, Kirsten f1720 bodde hos søsteren Lisbeti 1739, Gulbrand f1723,ved sølvverket i 1739. Ved skifte etter Gunbjørg var Jens skrøpelig og sengeliggende. Han skulle ta opphold hos eldste sønn på Eiker. Gården hadde han forpaktet for Ida Marie og Christiania Walleur. Dyr: 2 hester, 5 kyr og 2 griser. Formuen var netto 34 rdl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.