Gå til innhold
Arkivverket

[#56646] Etterlyser Johanna fra Børsen?


Gjest Marie Jøssang
 Del

Recommended Posts

Gjest Tove Tjøstheim Eek

Kan det være at hun var født i 1859, ta en titt på da eldste sønn blir født, kan det være 1859 det står på hennes alder , lurer på om toppen av 9 tallet kan gjemme seg i det vi ikke ser av resten av siden.Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Tror ikke det står et 9-tall der, se på hvordan han skriver 9-tall ellers på sidene.Dersom hun sa hun var födt i 1851, så skulle denne være næremere. N° 1 döpt i 1850: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2392&idx_id=2392&uid=ny&idx_side=-154>LenkeFar Elling Olsen Husdahl (?) og Ragnhild PedersdtrDet er vel den samme som er tjenestepike her i 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Sjekket utflytter listene fra 1866 til 1883 uten å finne henne. Har dere sjekket innflytterlistene til dit hun drog?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sødal

Hei I Børsaboka bind 2 står det at Johanna er fødd i 1859 Ho er oppført som Johanna Berntine. Det står ingenting om kvar det vart av henne. Viss det er interessant så kan eg sende meire informasjon o henne Mvh Gunnar Sødal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Jøssang

har sjekket innflytterlistene til bodø, men finner ingen. alikvel kan dette være et spor, da min mor er døpt ragnhild, takk for hjelpen så langt, nå har jeg noe å arbeide videre med. marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kanskje det og finnes skifter etter disse to Ellingene? Dersom det eksisterer, ville det vært enda en mulighet til å finne ut hvilken av disse to Johannene som drog nordover.Det kan være et spor at din mor ble döpt Ragnhild, men det kan og være et sammentreff. Det er ihvertfall en idé å undersöke dette nærmere dersom Gunnar kan finne noe ut om dette paret i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dette er vel dödsfallet til den Elling Olsen jeg fant i # 5: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=Gr16571879&gardpostnr=128&personpostnr=185#nedre>Lenke Jeg har nok lest kirkeboka feil med hensyn til hans oppholdssted, det kan godt være at det stod Hougsnæs.Her er dette paret i 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ettersom denne Elling Olsen döde i 1893, skulle det vel være en dödsmelding et sted? Kanskje på Statsarkivet i Trondhjem? Jeg har för vært i kontakt med dem og de var utrolig hjelpsomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dersom dette er riktig Johanne så har vi farens födsel her: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2392&idx_id=2392&uid=ny&idx_side=-7>LenkeN° 8: Elling Olsen f. 20/12-1829 og döpt 31/1-1830 Foreldre Ole Eriksen Klomstentröen og Agatha JohanesdatterFadderne var Erik Ellingsen Klomsten Johanes Halsen, Erik Eriksen Klomsten, Marithe Johnsdtr Halsen og Ingeborg Eriksdtr KlomstenDa finner vi Ole Eriksen og Agathe Johanesdtr på Klomstentröen i 1865, han 86 og hun 69: LenkeDa finner vi Agathe på Klovsten (det er vel det samme som Klomsten) 4 år gammel i 1801: Lenke Foreldre: Johannes Jonsen 32 âr og kona jertrud Ellingsdtr 27 âr.Skulle tro at Jertru var datter til det överste paret, men det må jo sjekkes.Denne Johanes Olsen Halsen er vel en av fadderne over: LenkeDen eneste Ole Eriksen i passe alder i denne ft for Bynes er her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Finner disse barna for paret Ole Eriksen og Agathe Johannesdtr på FS, de kan du jo sjekke i kirkebôkene:Marith 1816: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=100243014041&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeJohannes 1817: LenkeErik 1822: LenkeSâ Elling i 1829Anne 1832: LenkeDe fâr og et barn i 1835 som dör med det samme: LenkeDvs at giftermâlet deres skulle situere seg rundt omkring 1816.Kopulert 26 mai 1814 ungkarl Ole Eriksen Gausef..(? greier ikke å tyde gardsnavnet her) og piken Agathe Johannesdr Klomsten. (2. kolonne venstre side) Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

1797 (4. kolonne litt under midten) Copuleret 6 juni Johanis Jonsen Halsen med Jetrud Ellingsdtr Klomsten: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16270&idx_id=16270&uid=ny&idx_side=-80>LenkeSå da var det nok hennes foreldre som var i ft over.Her finner vi nok helbrödre og halvbrödre til Johanis Jonsen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her dôr en Johanis Jonsen 10 mnd gammel i 1765, så da var hun altsâ gift med Jon fôr det: Permanent sidelenke: LenkeArent Johannesen er 40 år, så da må förste mann være död mellom 1760/61 o 1764 og hun gift omigjen i det tidsrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Jøssang

Finner i ministralbok Geitastrand 1879 1904 under gifte at den elling olsen som døde 1893 var gift med Lava Knudsdatter så da er vel han utelukket. Jeg er nybegynner på feltet og kan ikke helt dette med lenker. Jeg har vært i kontakt med Trondeim for å få hjelptil å se på nyere folketelling men fikk avslag. Min mor blir 90 år i august jeg og min søster ønsker å løse denne for oss gåte.Takker igjen for god hjelp fra alle som ar bidratt hittil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hvorfor skulle det ikke være han? Det stâr jo: 'K: Att. Fra Skifteretten af 23.06.1880 hans 1st. Ægdeskap hævet ved Konens Død.' Lenke Ragnhild Pedersdtr var da död.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Uff der glemte jeg â legge til at nå vet du sikker dato for skifteretten etter Ragnhild! 23.06.1880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ragnhild Pedersdtr döde 29 august 1873 (N° 36) og ble gravlagt 28 september. Bosted Hougnæs: Permanent sidelenke: LenkeDet var nok pâ grunn av at han ville gifte seg om igjen at det ble holdt skifte sâ sent.Men der skulle du da fâ vite hvem som stâr i skiftet. Det er ikke noe problem nâr det gâr sâ langt tilbake. Problemet er nâr det er mindre enn 100 âr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Den som leter, finner (1761, 3. kolonne, 3. handling): Permanent sidelenke: LenkeTrolovet Soldat Jon Ellingsen Ofstad med Agatha Olsdtr Halsen Forlovere Jon og Ingebrigt Hognes ægteviet 17 november

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Hei!Jeg sitter med Geitastrandboka, og kan kanskje hjelpe dere.Jeg er i tillegg sjøl fra bygda.Jeg er usikker på hvem dere skal ha tak i, men kan avklare om Elling Olsen Haugnes.Elling Olsen Sletvold (1818-1893) i 1849 g.I med Ragnhild Pedersdatter Husdal (ca.1822 - 1873), g.II i 1880 m. Lava Knudsdatter Nærviksøren, f. i Trondheim ca. 1837,d.1903.Barn: Johanna Ellingsdatter f. 1849 Peder Ellingsen,i Husdalen 1852 - død som spebarn. Peder Ellingsen, f. på Åstan (Ofstad) 1853, d. 1862 Ole Elllingsen, f. 1857 i Isdalen, g.m. Ingeborg Olsdatter Sunsetmoen fra Hølonda. Bodde i Småvoll-lykkja i Horg. Ingeborg Ellingsdatter, f.1860 Barn: Elling f.1889, far Andreas Fredriksen Høgset, Oppfostra på Melandsøra. Hanna Emilie, f.1892, far Haftor Ingebrigtsen Kvernmo. Peder Ellingsen, f. 11865, død som spebarn. Randi Petrine f. 1866 - i 1889 gift med Even Gabrielsen Syrstad fra Skaun.Bodde på Viggjahåggån i Børsa.Denne familien bodde på plassen Leirskallen under Negard Haugnes fra ca. 1860.(Geitastrandboka s.356).Børsa og Geitastrand har svært bra bygdebøker, dette bør vi finne ut av.Mvh. John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Vi tror at den Johanna som ble födt i nov 1849 er den samme som hun som får barn i #1 og #2.Det var en annen Johanne Ellingsdtr i området, men hun var en god del yngre (10 år).Nå blir nok Marie glad når hun får enda mer hjelp-:)Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.