Gå til innhold
Arkivverket

[#56647] Residerende capellan til Sogendahl Andreas Dahl


Gjest Anne Sagflaat
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Sagflaat

I FT1801: 1801-telling for 0416 Rommedal Amt Prestegjeld Sokn Gard 15 Hedemarken Rommedal Rommedal Røhnne Vestre Førenamn Mellomnamn Etternamn Hushaldstill. Alder Sivilstand Yrke Merknad Kjønn Fødeår intervall314 Andreas Dahl Huusbonde 38 Begge udi 1ste ægteskab Resider. capell. til sogendahl, men p.t. forrettende sognepræst i rommedahl logerende paa gaarden M 1763-1764 315 Christina Adoplha_caroline Krefting Hans kone 42 Begge udi 1ste ægteskab K 1759-1760316 Peter Andreas Dahl Deres børn 9 M 1792-1793317 Petronelle Lorence Dahl Deres børn 8 K 1793-1794318 Vilhelmine Hendricha D Deres børn 7 K 1794-1795319 Jens Lemich-dahl Deres børn 4 M 1797-1798320 Caroline Fridricha Dahl Deres børn 3 K 1798-1799321 Ole Olsen Tienestedræng 45 Ugift Glarmæster M 1756-1757322 Anne Monsdtr Tienestepige 40 Ugift K 1761-1762Er interessert i informasjon om hvor han kommer fra, foreldre osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn 1801-tellingen her også: LenkeSer at det er en dame til som er født Dahl i samme området, muligens en søster av presten?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg glemte lenken til Fridericha Lovise Dahl i 1801: LenkeKan hende faddere ved alle barndåpene kan gi svar på hvem som er ophhavet til Andreas Dahl?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har sett nevnt navnene Irgens, Krefting og Dahl i Kongsberg i skifter og som knyttet til bergverket.Mulig du kan finne noen spor ved søking i digitale kilder, skifter og kirkebøker fra Kongsberg?Lenkemvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

Jeg prøver å finne ut om denne Andreas Dahl kan være sønn av Balzer Meisner Heggelund og hans kone Anne Selgensdatter Dahl. 'Min' Andreas var født 1776 i Stadsbygd, Sør-Trøndelag. Døpt Andreas Grøn Heggelund. Hans onkel Hans Dahl var Sogneprest, i 1801 i Alstadhaug prestegaard i Skogn. Han kan jo kanskje også være sønn av den sistnevnte presten. Jeg skal sette meg ned og studere litt flere kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg finner ingen Hans Dahl som sogneprest i Alstadhaug i 1801? LenkeDe kronologiske kirkebøker for Stadsbygd er ikke enkle å tyde, så jeg har ikke funnet dåpen du nevner der. Andreas Grøn Heggelund , skal se om jeg finner flere opplysninger om slekta.Mvh Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

Dåp Andreas Lenke (huff jeg klarer ikke disse lenkene og har det litt travelt)Ft1801 (kopiert) 5 Trondhiem Skogn Alstahoug Alstahoug Præstegaard62 Hans Dahl Huusbonde 72 Begges 1ste egteskab Prof. theolog og sognepræst, beneficiarius M63 Anna Chirstina White Hans kone 72 Begges 1ste egteskab K64 Ingbor Dorthea Dahl Deres børn 40 Ugivt K65 Hanna Chirstina Dahl Deres børn 27 Ugivt K66 Anna Præstens søster 71 Enke 1ste gang Haves af charite afg. capitaine heggelund K67 Johanna Heggelund Dennes datter 40 Ugivt Haves af charite K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

Flott, lenken funket.Takknemlig for at dere er engasjert, men reiser bort i weekenden og klarer vel ikke følge opp igjen før mandag, god helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Residerende kapellan Andreas Dahl ble døpt 05.12 1763 i Stange i Hedmark som sønn av 'Andsten Dahl' - LenkeJeg skrev i 2004 følgende lille biografi om ham i boken 'Kirken ved havet, Fra Hidra kirkes historie':ANDREAS DAHL f. 1763 i Stange på Hedmark, d. 1825 i Råde ved Moss. Residerende kapellan på Hidra fra 1800 til 1805. Gift første gang med Christina Adolpha Caroline Kræfting, f. 1759, d. 1817 på Råde prestegård i Moss. Gift andre gang med Marie Hof, d. 1846 i Råde. Andreas Dahl ble i 1784 dimittert fra Christiania skole til Universitetet i København der han i 1786 ble uteksaminert. I 1788 ble han ansatt som personalkapellan hos prost og sogneprest Peter Bendixen i Nes sogn i Hedmark. I 1800 ble han utnevnt til residerende kapellan på Hidra, men frem til 1801 bestyrte han det ledige presteembetet i Romedal i Hedmark, og ankom ikke Hidra før den 26. juni 1801. På Hidra ivret han meget for det leseselskapet som i 1800 var stiftet av den forrige presten, Gisle Johnson. Dahls personlige egenskaper har uten tvil vært en av de viktigste årsakene til at Hitterøe leseselskap skilte seg positivt ut i Kristiansands stift. I 1795 fikk Dahl, som da var kapellan i Nes i Hedmark, en premie fra det danske landhusholdningsselskapet for sitt biblioteksarbeide. Han var den første norske prest som fikk en slik anerkjennelse. Det var femti bøker i hans bibliotek på Nes i Hedmark 'hvilke han ikke alene udlaaner til Almuen, men søger endog, saavidt muligt, at forklare og oplyse, hvad som ved Gjennemlæsning maatte forekomme en eller anden utydeligt', kan vi lese i Kildal [Kildal, Arne - Norske folkeboksamlinger. Fra leseselskapets tid til bibliotekreformen av 1902. Oslo 1949]. I flere av de årlige innberetningene om Hitterøe leseselskap har Dahl kommentarer som viser hvordan han påvirket medlemmene til å gi mer penger enn det som var fastsatt ved leseselskapenes lover til innkjøp av bøker. I 1805 ble Andreas Dahl ansatt som sogneprest til Råde i Østfold. Kallsboken for Råde beskriver Dahl som en fullblods rasjonalist 'men paa sin vis en flink og verksom Prest'. Av biskopen fikk han i 1821 attest som en særdeles driftig og meget kraftfull mann til å innføre og vedlikeholde orden i menigheten. Etter tradisjonen var han imidlertid en stygg prest 'der var meget hidsig og bandede som en Hestebytter', men man anså ham for å være en dyktig taler og en flink lærer. En søndag under sakramentforvaltningen ble han rammet av slag, og var etter dette delvis arbeidsudyktig. Andreas Dahl ble begravet ved Råde kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, da har vi funnet samme familie. Det var litt pussig med Alstahaug Prestegård også i min forrige lenke, annet sokn?For å lage lenke Høyreklikker du på det lange feltet øverst på folketellingene, når det blir blått velger du kopier. Da kan du lime inn lenken på rett plass i teksten.Når du ser på prestens søster Anna, så vil jeg tro hun kan være mor til Andreas Dahl?Hans far er vel nettopp den Balzer som du nevner gift Med Anna? Eller er det jeg som ikke har fått med meg de rette opplysninger her?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

Gunn, det stemmer at Anna er mor til min Andreas. Jeg er vel fornøyd så langt. Har fått sjaltet ut Andreas Dahl i denne slekten, takk til Jan H. Trelsgård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.