Gå til innhold
Arkivverket

[#56648] Hans Halvorsen Ingstad Tukkebøl i Enebakk


Gjest Randi Nesje Myhr
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Nesje Myhr

Hans flyttet fra Ingstad i Spydeberg til Tukkebøl i Enebakk i 1889 Lenke . Han hadde da med kone,en stedatter og 5 egne barn. To barn til ble født i Enebakk. Hans var bror til min oldefar og min mormor pleide å si at hennes søskenbarn kom til Hobøl, Tobøl, Tukkebøl og Veng i Enebakk. Jeg har klart å finne giftermål til stedatter og to av barna, men finner ikke de andre i kirkebøkene for Enebakk.1. Magna født 26 sept 1881 dåp 20 nov i Spydeberg Gift 16 mai 1904 med Carl Olausen Barbøl2. Inga 15 april 1883 døpt 27 mai i Spydeberg Gift med Albert Hobøl i Enebakk. Finner det ikke i kirkeboken. 3. Hilma 10 nov 1884 dåp 28 des 1884 i Spydeberg. Bodde Tobøl i Enebakk. Finner ikke giftermål4. Anna 2 sept 1886 Døpt hjemme 15sept 1886. Stadfestet i kirken 2 jan 1887 i Spydeberg. Gift med Just Hobøl finner ikke giftermål i kirkebok.5. Henrik 25 jan 1889 ugift overtok Tukkebøl i Enebakk Dåp 17 feb i Hovin kirke6. Johan/ Johannes 19 febr 1890 dåp 25 mai 1890 i Enebakk. Gift 28 des 1914 med Mina Hansdtr Torud i Enebakk7. Jacob Wilhelm 28 sept 1893 død 1959 Kona fra Sandem i Spydeberg De kjøpte Rud i Enebakk Dåp 31 des 1893 finner ikke giftermål i Enebakk eller Spydeberg.Har bygdeboken flere opplysninger eller hvor kan de ha giftet seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Skjønner ikke hvorfor jeg ikke finner noen vielser. I Norske gardsbruk for Akershus (utgitt 1941) under Enebakk finner jeg under Ruud: Jacob Ingstad F. 1893, sønn av Hans Ingstad Tukkebøl, Enebakk, g.1915 med Ragna Sandem, Spydeberg. 1 barn (nevner ikke navn) han finner jeg dåpen til, men ikke vielsen til foreldrene.Under Hobøl nedre: Just Hobøl f.1887, sønn av Johan Hobøl, g.1917 med Anna Ingstad. 3 barn.Hans flyttet til Sandsvær 1917 og det står at han giftet seg 19-10-14, finner ikke det heller.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Fint at jeg ihverfall fikk noe mer opplysninger. Mangler da bare Inga og Hilma. Har lurt på om de kan være viet i Marie kapell hvor det finnes ministralbok fram til 1902. Det er sagt at de har lagt ut alle kirkebøkene nå, betyr det at det ikke finnes bøker lenger fram for Marie kapell, er de ført sammen med hovedsognet etter det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Under Mysen nordre i Enebakk: Albert Hobøl, f.1886, sønn av Johan Hobøl, gift 1912 med Inga Ingstad. Ingen barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Kan du finne Hilma også. Hun skulle bo på Tobøl.Jeg har funnet endel om hvor Hans dro videre: Hans flyttet til Sandsvær ved Kongsberg i 1917 og det står ved utflytting i Enebakk kirkebok 13 mars i 1917 at han giftet seg 19-10-14 med Anna f Peckel f 28.06.1872. Ved utflytting er oppgitt 3 barn: Arent Peckel Wam f 13.10.00, Thora Lovise Wam f 03.01.1898 og Birthe Peckel Wam f 24.02.1910.Ved innflytting til gården Rogstad i Hedenstad i Sandsvær er det oppgitt flere barn: Anna f -96, Thora Louise f -98, Arnt Peckel f -00, Helene f. -03, Ingeborg Napoloine f -05, Kristian f -07 og Birte f -10.Vi finner denne familien på Gården Udengen i Lier i 1900. Lenke heter Fredrik Wam f 1870 i Lier. Han er gardbruger og landhandler. Kona kalles her Anne Peckel og er født i Sandsvær i buskerud. Eldste barn , Anna, er født i Enebakk, de andre i Lier.I 1900 bor en familie Peckel på Rokstad nordre i Sandsvær. Dette er enken Berthe Peckel f 1829 og hennes voksne barn Franz f 1856, Sofie 1851, Marie 1854 og Thor 1849. Mor og søsken til Anna, eller andre slektninger ( der er ganske mye eldre enn henne)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

I Enebakk bygdebok bd.1 s. 574 under gården Tukkebøl står det om Hans Halvor Ingstads familie. Om Hilma står det:Hilma f 1885, g m kirkesanger Nils Grinde på Tobølog i bd. 2 s. 60 under gården Tobøl, gnr. 119, bnr. 1 og 2, står det:Lærer og kirkesanger Nils Grinde fra Leikanger i Sogn 1881-1954 var g m Hilma Ingstad fra Tukkebøl 1884-1952. Barn: Knut f 9/6 1918, Hans f 1919, g m Turid Vogt, bor i Bærum, Nils f 1927, g m Kirsti Wilhelmsen, bor i Oslo.Det står litt om de yngre generasjonene også, men det er kanskje for nytt til å ta med her.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Takk skal dere ha, nå har jeg fått på plass alle ektefellene i hvertfall. Gjenstår bare å finne ut hvorfor vi ikke finner vielsene i kirkeboka. Hilsen Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Siden han var lærer, så kan jeg ta med det som står om han i Norske skulefolk fra 1952: Grinde, Nils, lærer og kirkesanger, f. 8-3-1881 i Leikanger, Sogn. Foreldre: Bonde Knut Grinde og Synneve. Eks. Elverum lærerskole 1902. Husflidkurser, Oslo, 1910 og 1911. Vikar Haus, 1902-03. Hemnes Helgeland 1903. Grue, Solør, 1909. Enebakk 1913, kirkesanger 1923-46.Lærernes repr. i skolestyret. Form. i skolestyret. Domsmann, skylddelingsmann. Medl. av forliksråd. Revisor i sparebank 1923-46. Medlem av menighetsråd. Utgitt noveller, eventyr og sang. Gift med Hilma Ingstad. Foreldre: Hans Ingstad og Julie. 3 sønner. Statsstipend 1915.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Hvis du kontakter meg på leifskj@online.no kan du få adresse og telefonnummer til Knut Grinde. Der kan du sikkert få svar på mye av det du lurer på. Hilsen Astrid Gran Skjæret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

E-posten jeg sender til deg kommer i retur, så jeg sender deg en liten notis i posten. Fant adressen din på internett. Hilsen Astrid Gran Skjæret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.