Gå til innhold
Arkivverket

[#56649] Finne Grønn. En østerlandsk Slekt Riis. Oslo 1935.


Gjest Carsten Friis Fischer
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten Friis Fischer

HejPå en hjemmeside har jeg fundet dette:'Viveke Christophersdatter Friis født 1643. Død 1721. Begravet 5. juni i Christiania. Gift 27. december 1663 i Christiania med Lauritz Boyesen Tessebøll sorenskriver (1630-1682). Sorensskriver i Aker. Hendes mand var søn af Boye Frederiksson fra Holsten der havde grundlagt et af de betydningsfulde handelshuse i Christiania. Han var enkemand ved vielsen og blev ved en datter Kirsten af det første ægteskab stamfar til en udbredt slægt Riis med navn efter hans købmandsgård'Så er mit spørgsmål følgende: Denne datter Kirsten. Hvem var hendes mand ??Riis til efternavn må han jo havde heddet.Og hvilke børn fik de ?mvhCarsten Friis Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

første ekteskap med margrethe jacobsdatter viet til høymesse i hellig trefoldighetskirke i christiania 04.01.1657. fire barn som jeg kjenner til, alle tok navnet riis etter gården de bodde på. kirsten (den yngste) døpt 13.09.1661 i samme kirke ble viet på riis gård 01.06.1682 i aker med ove ovesen (hvid)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

barn jeg kjenner etter kirsten: lars - owe andreas - maren - magrete - jørgen - jens - jacob - boyedisse tok vel alle navnet wangensteeneldste sønn niels (døpt 06.12.1657) derimot videreførte riis-navnet gjennom datteren rebekka gift med christian hansen ingier, her tok barna morsnavnet riis.om andre har ført riis-navnet videre, ligger dette utenfor mitt avgrensede arbeidsfelt geografisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

finne-grønn er ikke alltid en 100% pålitelig kilde, men hjemmesiden gjør ham urett. han skriver ikke i nevnte skrift at gjennom kirsten ble riis-slægten utbredt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kirsten Lauritzdatter Riis dpt. 18/9 1661 Kristiania, død 28/5 1732 Lærdal. Gift 1/6 1682 på Riis med sogneprest Ove Ovesen. Mag. Ovesen etterlot seg mange barn. De antok navnet Vangensteen og fikk stor etterslekt. Sønnen Lars Vangensteen ble prest til Oddernes og Ove Andreas Vangensteen prest i Rakkestad mens datteren Maren Vangensteen ble gift med sogneprest Jonas Leirdahl i Lærdal, i hvis hjem hennes mor oppholdt seg på sine gamle dager.Kirsten var datter Lauritz Boyesen som er stamfar for etterfølgende slekt Riis. Lauritz Boyesen fca.1630-1682 på Riis, begr. 24/8 Gamle Aker. Han var gift 2 ganger. 1.gang 14/12 1656 Christiania Margrethe Jacobsdatter som ble begr. 18/4 1662 og etterlot 1 sønn og 2 døtre. Da deres førstefødte sønn fikk navnet Niels, et navn som ligger helt utenfor slekten, må det etter datidens regler for oppkallelse forutsettes at Margrethe har vært enke ved dette giftermål, og at henne forrige ektefelle har hatt fornavnet Niels.2.gift 27/12 1663 Kristiania med Viveke Christophersdt. Friis fca. 1643 Ske i Bohuslen, begr. 5/6 1721 Kristiania, dt. av sogneprest i Ske Hr. Christopher Lauritzen Friis og Maren Christensdt. K: Mine 16 tippoldeforeldre av Olaf Raabe (1997)Dette er bare litte granne av hva det står om disse slekten i hans bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Når det gjelder etterslekten har vel jeg noe å bidra med da jeg er er en av dem.Ove Ovesen er min 'stamfar'Men når det gjelder Riis er jeg ikke så oppdatert.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Samme forfatter som i (5) tviler på at Lauritz Boyesen het Tessebøl, og skriver at det er mulig at Tessebøl er en skrivefeil for Tetensbøl. Faren til Lauritz antas å være Boye Fredriksen fra Tetensbøl og han var gift med en Maren. Boye døde 1640 i Kristiania.Om Christopher Lauritzen Friis opplyser han at Christopher er født 1592 i Bogensen på Fyn, kapellan hos sogneprest Hr. Christen Clemetsen i Ske fra. 1580. Sogneprest der etter 1635, død i Ske 3/10 1667. Gift med Maren Christensdt., dt. av ovennevnte Christen Clemetsen og Margrethe Nielsdt. Barn i ett eller flere ekteskap:1)Viveke Christophersdt. Friis - f.1643 i Ske, bgr. 5/6 1721 Kra. Gift 27/12 1663 med Lauritz Boyesen (Se slekten Riis)2) Lars Friis -kapellan 1653 i Skee ---- 3) Anders Friis - byfogd på Fredrikshald ----- 4)Nils Friis - byskriver på Fredrikshald ----- 5)Pernille Friis - gm. sogneprest til Id og Fredrikshald Hr. Niels Olsen Dorph ----- 6)Maren Friis - gm. sogneprest til Aremark Hr. Iver Hansen Morbach ----- 7)Christiana Friis - 1.gm. Henrik Thorsen, 2.gm Christen Jensen Ørebach.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Som er kuriositet men ingen overraskelse. Her er første side av skiftet etter Kirsten før hun døde. Det er over 20 sider mer.Hun var en dame som ville se at det ble rettferdig. Derfor skifte før dødsfall.Mvh Lars Ove

bilete4253.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.