Gå til innhold
Arkivverket

[#56651] Avisutklipp av Anne Dorthea Larsdatter (som er vanskelig å finne)


Gjest Jan Braathen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Braathen

Hei. Jeg trenger hjelp til å finne ut hvilket år dette avisutklippet er fra. Jeg har skannet forsiden og baksiden.Hun jeg prøver å finne dåps- og begravelsesår til er Anne Dorthea Christiansen.Anne Dorthea heter opprinnelig Larsdatter til etternavn men tok etternavnet Christiansen etter at hun ble gift med Johan Christiansen 12. september 1852 i Aurskog (Blaker) kirke. Se lenke venstre side, nedre halvdel #81. (i hht KB er hun født ca. 1826). [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060314010309.jpg>LenkeIhht kommer hun fra Aanerud (hvis jeg leser riktig). Johan Christiansen ble begravet 5. januar 1905 i Petrus kirke i Oslo. Se lenke.

bilete4245.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

I avisutklippet, baksiden, står det under Personalia at en politibetjent Huse har vært i tjenesten i 40 år. I FT 1900 finnes det en eneste Huse som kan passe. Han heter Georg E Huse, han er Standartjunker, Politikonstabel, er født 1855, og han bor på adressen Torvet 27 i Hamar. Da burde det være rimelig å tro at avisutklippet stammer fra en avis utkommet i Hamar eller der omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Dette er neppe noen borgerlig avis. Tenk arbeiderpresse:Sølvbryllup feires 8 feb. av formann i Kristiania Bryggearbeiderforening, Hr. Lars Jensen og Hustru Johanne, født Hansen, Raadhusgt. 2.Sølvbryllup feires den 8. feb av Karl Knudsen (?) og hustru Ingeborg, Grünersgt. 16 III.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Ser at faren til Anne Dorthea er bosatt på Vilbergeie i Sørum når hun gifter seg. Der finner jeg en Anne Larsdtr, født 5. februar 1826, døpt 5. mars s.å. Foreldre: Lars Olsen og Anne Syversdtr Lenke Nr 18 på høyre side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Det er også en politibetjent Bernt Huse i Kristiania i 1900, født 1852 i Romedal. Han er jo også gammel nok til å kunne ha vært 40 år i politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Avisa er i fra den første uka i februar 1916. Uka for sølbrylluppet til Lars Jensen og Johanne.... De gifta seg 8. feb 1916.Kildeinformasjon: Oslo fylke, Grønland, Ministerialbok nr. 13 (1887-1906), Ekteviede 1891, side 66. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Beklager feilinfo om dåp. Du burde se i Sørum eller Aurskog bygdebok for å se om du finner noe mer informasjon om slekten. Det kan stå endel interessant informasjon der.Angående dødsdato bør du gå til Gravferdsetaten og kirkevergen i Akersbakken 32. Der får du også informasjon om slettede graver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jan Braathen

Jeg fant kilden til avisutklippet i Morgenposten 5 februar 1916. Det ser ut til at lenken i #5 er korrekt. Jeg fant også en Anne Larsdatter til konfirmasjon i Sørum kirke 18. september 1842. Se Lenke nederst venstre side #28.Det jeg synes er underlig er at hun kun benytter Anne under både dåp og konfirmasjon, mens hun senere benytter navnet Anne Dorthea. Var det vanlig at man la til et ekstra navn (fornavn eller mellomnavn) på den tiden ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.