Gå til innhold
Arkivverket

[#56653] Borgarleg vigsle i Bergen - Rasmus Guttormsen og Marie


Gjest Jan Sæthre
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Sæthre

Dette er vel eit skot litt i lause lufta. Har sett at andre trådar at borgarlege vigsler kan vere litt vanskeleg å finne gjennom denne kanalen. Konkret gjeld det Rasmus Kristoffer Guttormsen f.14.01.1892 frå Humborstad i Davik i Nordfjord. Vart gift med Marie Andersdatter f.12.03.1899 i Kinn/Eikefjord. Dei skal vere gift borgarleg i Bergen. Eldste barn er fødd 14.10.1919 (truleg i Nordfjord). Ei søster av Rasmus - Manda Elise Guttormsdatter vart gift med Nils Martin Sørensen Eidsvaag den 30.10.1910 i Sandviken.Lenke Dei fekk året etter ei datter og budde då i Edv.gt 34. Ei anna søster av Rasmus, Oline, budde i 1912 i Absalon Beyersgt 4, der far min vart fødd. Det er difor truleg at Rasmus og har opphelde seg i det same området. Dersom nokonm tilfeldig har kome over ekteskapet til Rasmus og Maria ville det vere fint å få opplysningar om det. Maria skal dessutan ha hatt eit barn utanom eksteskap som må vere fødd ei tid før 1919, men det er usikkert kvar - det er og usikkert kva tid ho reiste frå Eikefjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Jeg prøver å løfte fram spørsmålet ditt. Tema borgerlige vielser er ellers diskutert bl.a. her: LenkeJeg kan ikke finne dissentere i de kirkebøkene som er skannet for Bergen, men har sett det andre steder. Har du sjekket i Kinn der Maria kom fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Weidling

Som nevnt i tema 44845 så finnar man borgerlige ekteskap i notarialprotokollene i sorenskriverarkivene (for landdistriktene) og byfogdenes arkiv (for byene) - som finnes i statsarkivene. Mitt inntrykk er at både personer uten tilhørighet til noe kirkesamfunn og medlemmer av dissentersamfunn giftet seg borgerlig i tiårene rundt 1900. Rapporter om borgerlig ekteskap kunne komme til prestene og gifte dissentere kunne registreres i de dertil egnede rubrikker i kirkebøkene. Men selv prester som førte inn viede dissentere kan hatt problem med å registrere alle. Det ville vært storstilt hvis noen hadde kunnet systematisk gjennomgå notarialprotokollene og registrere alle borgerlige vielser.Ellers var jeg for en stund siden inne i arkivet etter Smålenene amt/Østfold fylke (i statsarkivet i Oslo) for tiden rett før 1900 og fant mange innsendte rapporter angående dissentermenigheter, og også en del medlemslister med persondataopplysninger om de enkelte medlemmer. Kanskje kan det finnes tilsvarende i arkivene etter andre amt/fylker også.Hilsen Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.