Gå til innhold
Arkivverket

[#56655] Bygdebok for Orkdal


Gjest Unni Jakobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Jakobsen

Jeg har søkt på antikvariat.no vedr. bygdebok for Orkdal. Der er den ikke å finne. Da andre brukere av denne siden har vist til nettopp bygdebok for Orkdal, går jeg ut fra at boken eksisterer. Har noen informasjon om den? mvh Unni Jakobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Orkdal kommune er idag en sammenslutning av de tidligere kommunene Orkland, Orkdal, Orkanger og Geitastrand. Orkdalsboka i 4 bind ble utgitt av Orkdal kommune fra 1958-68.Redaktør A.Skrondal. De to siste er gardshistorie fram til ca. 1875 og dekker de 3 førstnevnte kommunene og er nok de du etterspør. Geitastrand fikk egen bygdebok i 1979 ved Per O.Rød I tillegg utga Orkanger kommune Orkanger-boka i 1945 ved Håkon Hoff. -Dessuten finnes 3 andre bøker,Gardtales i Orkland (1974) og Gardtales i Orkdal (1978-79).Orkangerboka er ei interessant bok. Geitastrandboka holder veldig bra kvalitet, mens de andre nok ikke regnes blandt de beste.Ingen av disse bøkene er lenger tilgjengelige fra utgiverene. Jeg har godt slitte eksemplarer av alle, og kan vel gjøre et oppslag om det er noe spesiellt du er ute etter. Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Jakobsen

Til John Tore: jeg er interessert i befolkningen på Rømme gård, plassen Rømmegrinden. Telling 1801 viser at Colbanus Olsen 59 år bodde der med hustru Marit Svendsdtr. 51 år. Barna var Beret 22 år, Ane 18 år og Ole 11 år. Finnes det opplysninger i bygdebøkene om disse familiemedlemmene. Ellers er jeg interessert i Hans Jonsen som var fostersønn på gården Hol, ca 5 år i 1801.mvh Unni Jakobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olsen

Hei Unni.Jeg vet lite om plassen Rømmesgrind, folkene om der og hvor de kom ifra. Det aner meg at det en tilknytning til Gjølmeslien og kanskje et dypdykk i bøkene ”Gardtales i Orkdal” kan gi svar.Her er hva jeg fikk ut av en kjapp systematisering fra dåpsmeldinger/fødsler i kirkebøkene i Orkdal og Strinda.Kolbanus Olsen Rømmesgrind og Marit Svensdatters døpte barn i Orkdal er de du nevner:1. Berit Kolbanusdatter Rømmesgrind. ”Colbanus Rømme sin datter”. Døpt Orkdal 1780. Faddere: Sven Rømme, Ole Nervik, Ingeborg Gjølmesli, Marie Evjen, Kirsten EvjenBerit Kolbanusdatter fikk i 1801 et barn utenfor ekteskap, Erik, med ungkar Sivert Eriksen Øren, født på Byneset. Han hadde sin familie på Hovsøra. Sivert Eriksen ble gift med en annen kvinne i 1808 og flyttet fra stedet, trolig til Bjugn Berit Kolbanusdatter Rømmesgrind døde i 1833. I kirkeboka står at hun var pike ”som formodentlig sprang i vildelse i elven” og druknet, 55 år gammel.2. Ane Kolbanusdatter Rømmesgrind. Døpt 1783 Orkdal. Faddere: Amund Gjølmeslien, Fredrik Rømmesgrind, Ingeborg Klemetsmo, Solveig Evjen, Kirsten Stubben.I 1801 var hun18 år hos foreldrene på Rømmesgrind. Videre skjebne ukjent.3. Ole Kolbanusen Rømmesgrind. ”Colbanus Rømmes sønn”. Døpt 11.07.1790 i Orkdal. Faddere: Ole Gjølmesli, Sivert Olsen Rømmesgjerdet, Anders Klemetsmo, Brynhild Kolbanusdatter Øren, Kirsti Hoff.Ole Kolbanusen Rømmesgrind tok over plassen og giftet seg i 1820 med Ane Mikkelsdatter Mellingseter fra Skaun. (Om henne: Per O. Rød, Skaunboka II, side 132-136 – Oppigard Mellinsæter)Ole Kolbanusen og Ane Mikkelsdatter hadde barna:a. Kristen Olsen Rømmesgrind. Født 25.09.1820. Død 05.09.1825.b. Mikkel Olsen Rømmesgrind. Født 08.09.1823. Død 11 uker gl.c. Mikkel Olsen Rømmesgrind. Født 11.02.1825. Druknet 05.03.1840 i Jon Kolbanusens sagnomsuste forlis, ugift. (Litteratur: Håkon Hoff, Orkangerboka, side 132-136)d. Ole Olsen Rømmesgrind. Født 05.02.1827. Skjebne ukjent.e. Marit Olsdatter Rømmesgrind. Født 01.09.1829. Død 8 uker gammel.f. Marta Olsdatter Rømmesgrind. Født 11.08.1831. Skjebne ukjent.Jeg tar forbehold om at det kan være flere barn eller færre. Det ble etter hvert mange Ole Rømme som døpte barn her omkring. Kolbanus var heller ikke noe ukjent navn på Orkdalsøra, men jeg tror det overstående skal være korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Jakobsen

Til Bjørn Olsen: takk for svar. Ane Colbanusdatter Rømmesgrinden, datter av Colbanus Olsen er mor til min tip-oldefar Johan Kristian Hansen som trolig er vokst opp hos bestefaren Colbanus. Han ble konformert i Orkdal og flyttet til Sletta/Balsfjord i ung alder. Johan Kristian er døpt i Nidarosdomen og faren var Hans Johnsen. Jeg tror det kan være den Hans Johnsen som var fosterbarn på gården Holt? i Orkdalen. Han var 5 år i 1801. Er det slekt etter Colbanus Olsen bosatt i Orkdal fortsatt?mvh Unni Jakobsen ujak@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Jakobsen

Hans Jonsen var 7 år i 1801, bosatt på gården Holte i Orkdalen. Han var fostersønn hos husmann Fridric Pedersen. Har noen informasjon om Hans Jonsen? Det er mulig han kan være far til Johan Kristian Hansen, sønn av Ane Colbanusdatter Rømmesgrinden.mvh Unni Jakobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olsen

Jeg har registrert Kolbanus Olsen Rømmesgrind død i 1802, 62 år år gammel. Dato ikke notert, men er nr. 61.Han vokste ikke opp hos onkelen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Jakobsen

Takk til Bjørn Olsen: Har du mer informasjon om Hans Jonsen, 7 år i 1801, bosatt på gården Holte som fosterbarn? Er han registrert i føselsregister/konfirmasjonsregister for Orkdal? Det er meget mulig at Johan Kristian Hansen vokste opp hos sin onkel. Johan Kristian Hansen var skredder og felespiller innen han i ung alder dro til Balsfjord/Sletta.mvh Unni Jakobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olsen

Dersom han var fosterbarn på Holtan gård bør du kanskje starte letingen på Svorkmo. Her var et gruvesamfunn tilknyttet Løkken gruver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olsen

Jeg vet ikke om det er flere av Colbanus Olsens slekt som fortsatte å bo i Orkdal. Berit Rømmesgrinds ”uekte barn” døde imidlertid i august 1815.Men Ole Kolbanusen kan godt ha hatt etterkommere her. Problemet er at mengden av mennesker under Rømme gård økte svært mye rundt midten av 1800-tallet. En ikke liten del av dem het Ole, og det er usedvanlig vrient å skille dem fra hverandre. I tillegg dro en ikke ubetydelig del av dem til Amerika etter 1870.Stedet her kom for øvrig til å hete Orkanger etter 1920.Et tips neste gang du legger inn et innlegg på dette forumet. Sørg for at du legger det inn så det blir lest i Sør-Trøndelag. Det er flinke folk i historielagene der og de hjelper deg gjerne. Men dersom du legger det inn generelt for hele landet vil mange trøndere gå glipp av det.Mvh. Bjørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.