Gå til innhold
Arkivverket

[#56656] Martine Jonsdatter Garboe født 1756.


Gjest Carsten Friis Fischer
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten Friis Fischer

HejMartine Jonsdatter Graboe som blev født 1756 og var datter af Jon Rasmussen og Barbra Troelsdatter, havde jo 5 søskende i henhold til et tidligere indlæg på denne gruppe.Hvorfra har hun fået sit Garboe navn ?Efter faren ?Jeg formoder at vi befinder os i Bergen området ?mvhCarsten Friis Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Hei! Her er en Garbo: Alida Garbo ,fra Bergensområdet.Hun er enke ,44 år,er vel da født omkr. 1757.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f11301&gardpostnr=28#nedre>LenkeSer på tellingen for 1801 at det er en gård som heter Garborg i Lye Prestegjeld Bergen.Kanskje kan navnet komme fra denne gården?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her dör Jon Rasmussen Garboe, consumptionsbetient, i 1783, 66 år gammel. Dvs han skulle være födt ca 1717: LenkeFinner ikke hans kone död i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Siden faren er kalt opp med förste sönn, kan vi tenke oss at hans mor het Anna. Da er det en Jon Rasmussen som blir födt i Bergen i 1715: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=104&filnamn=dp12011668&gardpostnr=5957&personpostnr=16233#nedre>LenkeForeldre Rasmus Gabrielsen og Anna SamuelsdtrDette paret ble gift i Bergen i 1713:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Helt sikker han som ble födt i 1751 (se over). Det passer jo fint med alderen, de ble ofte konfirmert ca 18 âr pâ den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Den Ane Kirstine Garboe som jeg har skrevet om her ser da ut til å være søster av den Martine som det spørres om her? Noe annet jeg begynner å lure på er om Ane Kirstine Garboe likevel kan være mor til min ane Dorthea Catharina Trofast som ble født ca 1771(altså 5 år før faren ble gift med Ane Kirstine Garboe). Dorthea som ble gift med Ole Olsen Lie har en datter som heter Martine født født 29.12.1809 og en sønn som heter Martin født tidlig i 1806. Så hvis noen vet mer enn det som allerede har kommet frem her så er dette av interesse for meg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Dorthea Catharina Trofast ble vel diskutert i en debatt som nå er fjerneet(muligens startet av Vigdis Guldbberg Myhre). Jeg har henne som konfirmert i Nykirkens sogn i Bergen 1785 med far Mats Trofast, og fikk også opplysninger fra den samme som sendte meg dette om at Mats Didriksen Trofast giftet seg 08.05.1776 med Ane Kirstina Garboe. i Nykirken i Bergen. Dette er det sikkert mulig å finne igjen i scannede kirkebøker for Bergen nå, men jeg fikk det før så mye var utlagt på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Vielsen deres stemmer, fant den jo i # 6 over.her er vel Mads födseli 1748: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=37&filnamn=dp12011668&gardpostnr=23497&personpostnr=68742#nedre>LenkeHer er konfirmasjonen til Dorthe Cathrine i 1785 og Mads Trofast står som far (n° 6 blant jentene på venstre side), hun er 16 år og det skulle da bety at hun var födt ca 1769: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Hej allesammenTakker mange gange for alle jeres indlæg.Så her er der noget at gå igang med.Stamfaren til Garboe slægten fra Bergen som jeg stammer fra begynder således.Eiler Garboe, bedemand, er født ca. 1645. Gift ca. 1668 med Kirstine Henrichsdatter Gievers (Givers navnet forekommer jo som fadder i et af de ovenstående indlæg). Kirstine begr. 23-11-1700 i Bergen. Eiler begravet 20-4-1711 i Bergen.Ægteparret får følgende børn: 1. Herman 2. Gierche 1669 3. Anne 1671 4. Henrik 1673 (bliver præst i Danmark) 5. Kirstine 1675 6. GiedscheHenrik får bl.a. en søn i Danmark med navnet Rasmus. Han blev også præst og provst i Danmark. Så Rasmus navnet er jo brugt i familien (hvis det er den samme, jævnfør Jon Rasmussen)?.Men af de 6 børn som Eiler Garboe bliver far til er der jo kun 2 sønner. Nemlig: Herman og Henrik.Henrik tager som bekendt til Danmark, medens jeg ikke ved noget om Hermans videre skæbne. Dog ved jeg, at Herman gifter sig med en Anne Bertelsdatter og at de får 6 børn. 1. Karen 1700 2. Kirsten 1702 3. Ellert 1703 (var som 13-14 årig fanget i Sverige under Store Nordiske Krig 4. Jens 1705 5. Christine 1708 6. Karen 1710Ud fra dette kunne jeg jo godt tænke mig at vide hvem der var far eller mor til Jon Rasmussen. Men hvis jeg forstår det ret, bruger Jon jo nogle gange navnet Garboe som efternavn. Men hvor får han det fra ?Eller kan der evt. være tale om 2 f. skel. slægter ?mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Kjellaug i innlegg 17. Jeg er enig i at det i utgangspunktet kan ha gått for lang tid mellom når Dorthea Catharina ble født og vielsen mellom Mats Didriksen Trofast og Anna Kirstina Garboe, men siden hun ble født i 1747 og han i 1748 så var de jo veldig unge i 1769. Kanskje kunne de ikke gifte seg. Jeg merker meg også at Dorthea Catharinas og Ole Olsen Lies eldste datter kalles Anna Kierstina(født 27.01.1795). Jeg skal videre på hennes bror Lars født 1803 som dro til Rødøy på Helgeland. Jeg burde vel på en eller annen måte følge opp Anna Kirstina født 1747, men jeg vet ikke hvordan. Det vil vel ikke hjelpe om jeg fant henne som konfirmant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Til Anne Lise: Det eneste som ville hjelpe ville jo være å finne dåpen til Dorthea Catharine. Den er ikke i Nykirken, har sjekket der. Det höres veldig plausibelt ut at hun (A-K) er mora ettersom det er oppkalling av samme navn. Anna Kristine var da 22 år i 1769, så det var ikke så ungt da, men det kan ha vært andre grunner.Dersom hun var barn av dette paret, så er hun kanskje fört blant uekte barn i en eller annen kirke i Bergen og har kanskje ikke kommet med på döpte her på DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er bare det at dåpen av Dorthea Catharina har hverken jeg eller andre greid å finne i Bergen. Jeg har tidligere sett for Korskirken og Domkirken, og i dag har jeg sett for Nykirkens sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.