Gå til innhold
Arkivverket

[#56658] Albrigt Monsen,SørArnøy- Ankenes-Karmøy?


Gjest Anne J. Engmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne J. Engmo

Har fått så god hjelp før,at nå prøver jeg meg med ei ny 'nøtt'. Min manns bestemor hadde en bror som vi har prøvd å finne eventuelle etterkommere til. Han var døpt Albrecht Christian Monsen,født i Gildeskål 4.april 1875 og døpt samme sted 17.mai s.å. Han gikk under navnet Albrigt,men her i folketellinga 1900 står det Albert:Lenke Etter 1900 er det lite vi vet,utenom det at han bodde på Karmøy i Rogaland en periode iallefall,og fikk en sønn der. Ifølge familien omkom han 'sannsynligvis' på sjøen under 1.verdenskrig,men dette har aldri blitt dokumentert. Hvis det er noen som vet hvor han bodde på Karmøy,og om han ble gift der,hadde det vært supert å få opplysninger.Er det for nytt til å skrive her,kan dere få e-mailadr.min. Har prøvd å lete i kirkebøkene,men det er som nåla i høystakken,når ingen vet nårtid denne sønnen skulle blitt født,og hvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

I kirkeboka for Haugesund så står det at han døde av drukning sannsynligvis januar 1915 ved D/S Sirius forlis. Se Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Her er kona til Albrigt død 12.5.1931 i Haugesund. Hun var født i Torvastad på Karmøy. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Tomine var datter av Tønnes Andreasson f.1848 fra Li i Bakke prestegjeld. Han var bøkker. gift 1871 med Ingeborg Marie Larsdtr. f.1849 datter av Lars Gjermundsen fra Utvik i Avaldsnes. De hadde barna Arent Andreas f.1871, Lars Matias f. 1872, Sven Olaus f.1874 og Tomine Andrea f.1876. Familien var bosatt på Vibrandsøy som dengang hørte til Torvastad. I dag hører Vibrandsøy til Haugesund. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Hei Johan Arthur. Jeg er helt målløs over hva du har funnet !! Alt hva gjelder hva som skjedde med Albrigt Monsen har vært veldig uklart i familien i alle år,så dette var flott å finne ut av. At de bodde i Haugesund var det vel ingen som visste. Nå skal vi vidreformidle dette til gjenlevende familie på SørArnøy. Tusen hjertelig takk til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Sønn til Albrigt og Tomine het Jakob og var løsarbeider i Haugesund i 1919. Da bodde han og moren i Haugevn. 78 i Haugesund. I adressebok for 1928 bor hun alene. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

I 1961 er Jakob arbeider og bor i Strandgt. 55 i Hgsd. Fra 1968 - 1980 bor han i Haraldsgt. 16. Jakob døde 7.6.1990 og er gravlagt på Vår Frelsers gravlund i Haugesund. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Hei. Flott å få opplysninger om sønnen også,vielsen til Albrigt og dåpen til Jakob Martin har jeg også funnet nå idag,men visste ikke om Jakob Martin vokste opp,så dette var moro ! Vet du om han ble gift,og hadde familie ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg tviler litt på om Jacob var gift. Han står oppført alene i adressebøkene og en av adressene tyder ikke på at han var gift. Det kan jo hende at han har vært gift engang. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Da er det vel sannsynlig at han var ungkar,da. Tusen hjertelig takk for hjelpa,artig at du la inn den linken om båten Sirius (spesielt syns mannen min det,som er forhenværende sjømann selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Hvis du sender en mail til jo punktum art alfakrøll online punktum no, så kan jeg sende deg flere opplysninger om denne familien i Haugesund. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Hei Johan Arthur. Det funket ikke å sende mail på adr. du oppga,fikk den i retur. Men du kan få min : ajengmo krøllalfa spray punktum no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg fikk også mailen i retur fra deg. Det ser ut som det ikke er nok plass i innboksen. Se: Error 01373: User's Disk Quota Exceeded. Sorry, your intended recipient has too much mail stored in his mailbox. Your message totalled 906 Kbytes. However a small (< 1Kb) message will be delivered should you wish to inform your recipient you tried to email Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Veldig rart,slettet nesten alle mail i innboksen før jeg sendte til deg!! Kan være at det er noe feil bare akkurat nå, har skjedd før. Kan du prøve å sende senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg skal prøve igjen senere. Jeg har ganske mye i innboksen selv, men har ikke opplevd at jeg ikke får mailer. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Hei Johan Arthur. Nå har alt ordnet seg,og vi har mottatt mye verdifullt materiale fra deg, tusen hjertelig takk skal du ha :) vennlig hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.