Gå til innhold
Arkivverket

[#56661] Tyding kirkebok Gildeskål


Gjest Frank Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Johansen

Jeg kom over en spennede innførsel i forbindelse til min tipp-tipp i Gildeskål.Se merknaden ytterst til høyre for nr. 68 her LenkeJeg har for lenge siden skjønt av Lorentze Maries mann var 'ute or soga' for lengst på denne tida, og har spekulert i skilsmisse. Men står det ikke noe om '15 aar (...) gik fra sin mand (...) skal opholde sig i Rusland' der ute til høyre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Der står: 'Af Barnemoderen, som i omtrent 15 Aar levet adskilt fra sin Mand, som skal opholde sig i Rusland. Hans 1ste Leiermaal.'Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Takker, Remi! Så han (Mathias Pedersen) hadde altså stukket av til Russland...Ved FT 1865 ( [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f61838&gardpostnr=362&sokefelt=skjul>Lenke ) er Lorentse oppgitt med sivilstand 'f', altså fraskilt. Men trolig har det ikke vært noen formell skilsmisse her, siden hiun i 1870 oppgis som 'gift kone'.Ved FT 1875 (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest magne jensen

Det er en kjent historie at Mathias stakk av til Russland. Han kom tilbake, men dro igjen da Loretse hadde fått sønnen Gerhard med Erik. Han ble kalt 'Svart Erik' pga sine sydlanske aner, noe man kan se på etterkommerne.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til innlegg 5.Jeg har dessverre ingen opplysninger om de nevnte personer i dette tema, men jeg er stadig på jakt etter stoff om Fleinvær og Fleina i eldre tider - før 1800-tallet.Siden det ser ut til at du bor i området, håper jeg på forslag til kilder om bosetting og de som levede i dette området.Hvem var foreldrene til denne Mathias?IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Her er det jeg tror er vielsen til Mathias og Lorense,men skrifta er så vanskelig å lese at jeg klarer ikke tyde etternavnet på Mathias`far:(nr.11)Lenke Ser av 'Arvid Støvers nedtegnelser' at paret hadde 7 barn ilag,kun den yngste Karen Oline er med på tellinga sammen med moren i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Til Anne(7): Ja, de hadde 7 barn:1) Dorthea Margrethe, f. 21.04.1845, trolig død før 1865.2) Waldemar Mathiesen, f. 10.06.1846, død før 1900 i Hammerfest, g. m. Ovidia Margrethe Johansdatter, f. 1846 på Mevær, d. etter 1900 i Hammerfest.3) Grethe Marie Mathiasdatter, f. 15.05.1849, d. 1939 i Fleinvær, g. 02.10.1873 m. Hans Christian Johansen, f. 1851, d. 10.12.1925 Fleinvær.4) Hanna Cornelia Mathiadsatter, f. 23.02.1851, d. 26.02.1852.5) Hendrik Olai Mathiassen, f. 17.02.1853, trolig d. før 1865.6) Peder Andreas Berg Mathiassen ('Petter Mattisa'), f. 17.02.1856, d. 1941 i Gildeskål, g. (1) 18.11.1879 i Gildeksål m. Karen Margrethe Amundsdatter Gjelset (1856-1891), g. (2) 19.09.1892 i Gildeskål m. Susanne Berntine Nilsdatter (Flatanger 1862 - Gildeskål 1944). (Mine tipp-oldeforeldre)7) Karen Oline Mathiasdatter, f. 1859, foreløpig ikke mer kjent for meg.---------------Til Inger (6):Mathias kom fra Valskrå i Grong i Overhalla, trolig født utenfor ekteskap. Ved vielsen blir hans far oppgitt som 'Petter Eriksen' (se nr. 11 her [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15744&idx_id=15744&uid=ny&idx_side=-271>Lenke ). Det er vel trolig han vi finner som uekte sønn av Dorthe Hansdatter og Peter Erichsen Leer nummer 'ln 14' her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Til Magne (5) igjen:Hadde faren til Gerhard Eriksen sydlandske aner?Så vidt jeg har funnet ut ble han - Erik Johan Gundersen - født i Bodø 28.04.1845 som uekte sønn av Gunder Olsen og Lisbeth Johannesdatter, men siden jeg ikke stammer fra ham, har jeg ikke gransket noe videre bakover der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takk for svar. Jeg har en løs Mathias som jeg skulle ha hatt plassert, men det er ingen stor sak. Kommer denne Mathias utenfra, er han definitivt ingen kandidat for videre søk.Men så var det forslag til litteratur om folket på øyene. Det må ha bodd ganske mange der i tidenes løp og spor har de vel også etterlatt seg skulle en tro.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest magne jensen

Erik Gundersen, var vistnok av såkalte, reisende - tater eller sigøyner. Har ikke noen annen dokumentasjon på dette enn at det er meg fortalt. Veit en del om denne familien men for komme tilbake til dette senere. Det stemmer nok at Mathias kom fra Grong. Skulle gjerne kjent mer til historien omkring Mathias og hans 'eskvapader', selv om han ikke er 'min' familie. Min tilknytning er søster til Lorentse, Hanna.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Jeg stammer jo fra begge søstrene, både Hanna og Lorentse...Når det gjelder Mathias, så er det nok en brokete historie; født utenfor ekteskap i Grong i 1814, opphold seg på Femris i Gildeskål i 1844 da han ble gift med Lorentse. Ble far til sju barn i perioden 1845-1859, stakk av til Russland, kom tilbake en tur i begynnelsen av 1870-åra, men oppdaget at Lorentse hadde fått et barn med en annen. Dermed stakk han av igjen, og i 1875 antok Lorentse at hun var enke.Å finne ham i noen kilder fra Russland kan nok være vanskelig. Men man kan jo evt. tråle krikebøkene oppover og nedover kysten for å se om han etterlate seg noen gener noe sted...Et par spørsmål melder seg:- i 1870 påstår Lorentse at hun 'omtrent 15 Aar levet adskilt fra sin Mand', altså fra ca. 1855. Da går det jo greit med Peder f. 1856, men hva med Karen Oline, f. ca. 1858/9?- har noen funnet dåpen til Karen Oline i Gildeskål? Jeg forsøkte 1857-1860 nå, men fant ikke noe i farten.- Ved FT 1865 leide Lorense seg inn hos Peder Corneliussen og hustru. Ved FT 1875 hadde Peder Corneliussen blitt enkemann, og han og Lorense hadde slått sammen husholdningen sine. Delte de også 'seng og bord', som et moderne samboerpar, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Jeg kan svare på ett av mine egne spørsmål :-)Jeg fant Karen Helene Mathiasdatter som tjenestepike hos Jens Ellingsen på 'Fleinnæs' (=Sørvær, Fleinvær) ved FT 1875: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f71838&gardpostnr=416&personpostnr=2685&merk=2685#ovre>Lenke Og der står fødested oppgitt som Meløy.Vel, vel. Jeg jaktet videre i klokkerboken for Meløy og fant henne (nå Karen Eline) f. 30.04.1859 på Marken i Meløy, se nr. 43 her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.