Gå til innhold
Arkivverket

[#56675] Nes Romerike, tyding av lang tekst i kirkebok.


Gjest Jan Kristoffersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Kristoffersen

Hei.Jeg har funnet en av mine aner i kirkeboka for Nes i 1825. Innføringa i kirkeboka er ikke ført på vanlig måte, men som en lang tekst nederst på siden. Det gjelder Ole Christian, sønn av Ole Eriksen. Kan tyde enkelte ord, men får ikke hele innholdet. Er det noen som kan klare dette?Lenke mvh Jan Kristoffersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Siden ingen ser ut til å føle seg kallet til å svare, får jeg prøve meg. Jeg tror at teksten fortsetter på motstående side og gjelder en tvist ca. 14 år senere om når barnet ble født. To faddere ser ut til å mene noe annet enn foreldrene. Men da burde vel den originale innførslen finnes et sted i nærheten? Jeg mener det står noe sånt som følgende:Ole Christian, Søn af Ole Eriksen Tundaberg(?) og kone Marin Christiansdr fortalde her antegnet, men efter begierende af Engebret Larsen Folberg og Peder Andersen Schøyineie for Undertegnede som Bemelte Faddere ere han fød 22de Mai 1825, og døbt en Maaneds tid senereDer begierer Moderen yttringen?? fra de 2 Mænd, men de Tvoe?? edeligen hevder??? at have veret faddere til Drengen tillegende Engebret Ki...n og en gift kone Maren Gorine Jacobsdr. er komt fra Lundbergseie. Den 5te fadder Engebret Bradt er død.Kommen(?) 10 apr.(?) 1839 (med underskrift av kapellanen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kristoffersen

Hei StigTakk for tolkningen. Dette ga meg en god forståelse av innholdet i teksten. Jeg har funnet Ole Christian konfirmert i 13.10.1839. Det kan derfor virke som om denne uoverensstemmelsen kom opp i den forbindelse. Jeg har ikke funne dåpsinnførsel hverken i klokkerboka eller mini-boka. Den kan være uteglemt og derfor oppsto denne tvisten.Bopel til foreldrene skal være Trindenborg, vanligvis kalt Trinborg.Jeg tror også teksten er undertegnet på Rommen av kapellan Schrøder.mvh Jan Kristoffersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.