Gå til innhold
Arkivverket

[#56682] Holt,Aust-Agder kirkebok


Gjest Hans Gangstø
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Bredal

Anders Olsen Joranstad og Anne Gundersdr Barn kaldet Helvig. Faddere Ole Alvsens Kone Ingebor Jensdr do, Maren Olsdr do, Ole Olsen do, Mogens Terkildsen do, Even Gundersen Mørrefier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

30, 5 april: Helvig, Anders Olsen Joranstad og Anne Gundersds Barn, kaldet Helvig, Faddere Ole Alvsens Kone Ingeborg Jensdr do., Maren Olsdr do, Mogens Terkildsen do, Even Gundersen Mørrefier.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Bredal

Mørefjær ligger i daværende Tromøy sogn, men på fastlandet mellom Saltrød og Eydehavn. Kirkebøkene er indeksert under Tromøy, mens i FT 1801 finnes Tromøy under Austre Moland (Østre Moeland).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg legger ei lenke til en annen Joranstad-debatt: LenkeDet er ikke sikkert du finner så mye du har bruk for der, Hans - men muligens litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei Hans.Jeg ser at den dåpen du har lagt lenke til i innlegg 1, ikke er Helvigs dåp, men den yngre søstera Gumborg Olines (døpt 15. mars 1798). Blant fadderne er noen av mine gamle slektninger, bl.a. min 3xtippoldemor, Signe Halvorsdtr. Bjelland (fra en av Joranstads nabogårder).Hele fadderlista: Jens Jonsens K. Signe Halvorsd. Bielland, Maren Olsd. Joranstad, Aslag Knudsen ibid., Thor Arnesen Wrangesund, Christen Torjesen Bielland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Helvig Andersdatters foreldre, Anders Olsen Joranstad og Anne Gundersdtr., giftet seg i Holt 5. oktober 1788. Den ene av forloverne, Ole Alfsen Joranstad, var antakelig brudgommens far. Flere av brukene på matrikkelgården Joranstad har vært preget av en del til- og fraflytting. Jeg er derfor usikker på om Anders Olsen var født der. Kona er ved vielsen (mener jeg å kunne lese) kalt Anne Gunnorsdatter Fransholmen. Jeg vil derfor gå ut fra at hun var søster til den ovenfor nevnte fadderen Even Gundersen Mørfjær, siden Fransholmen og Mørfjær ligger i nærheten av hverandre. Even Gundersen bodde på Østre Mørfjær i ft. 1801, var da 32 år, 'enrouleret soldat' og gift med enka etter Jørgen Torjussen Stuenes - Helvig Kirstine Ellefsdtr. Jeg vet ikke hvem som var Annes og Evens foreldre.Jeg kan jo ellers ta med at den andre forloveren for Anders Olsen Joranstad og Anne Knudsdtr., (L)jøde Jonsen Bjelland, også var min 3xtippoldefar (bror til Jens Jonsen Bjelland, mannen til den tidligere omtalte fadderen Signe Halvorsdtr.). En tråd som dreier seg om Ljøde Jonsen m.m. har vi her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Anders Olsen Joranstad hadde også to døtre som var eldre enn Helvig og Gumborg Oline:Maren Andersdtr., døpt i Holt 21/3 1789. Faddere: Enken Gunild Margrethe Torgied. Gartha, Helje Olsd. Joranstad, Ole Olsen i(bi)d., Ole Jørgensen id., Jens Torgiesen Bielland.Else Helene Andersdtr., døpt i Holt 16/10 1791. Faddere: Elef Olsens Kone Anne Gurine Olsd., Maren Olsd. Joranstad, Elef Olsen id., Ole Olsen id., Ole Olsen id.Som vi ser, nærmest vrimler det av Ole'r og Olsen'er - så det er ikke godt å si hvor Anders Olsen hører hjemme her. Noen av disse fadderne 'kjenner' jeg, og kan nok i de tilfellende utelukke et nært slektskap med Anders. Jeg ser det imidlertid som sannsynlig at Maren Olsdtr. Joranstad (litt senere g.m. Mons/Mogens Torkelsen Joranstad) kan ha vært Anders' søster.Når det gjelder hvem som kan ha vært Anders Olsens far, antydet jeg i et tidligere innlegg at Ole Alfsen er en god kandidat. Dette er foreløpig kun en løs hypotese. Jf. bygdeboka for Holt var det i 1780 ikke mindre enn tre oppsittere på Joranstad som hette Ole: Ole Alvsen, Ole Jørgensen og Ole Olsen. Ole A. var altså forlover for Anders, mens Ole J. og Ole O. var faddere for noen av barna hans. Alle tre kan vel faktisk være aktuelle farsemner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Hei Ja dette var interessant stoff. Jeg bommet litt på lenken ser jeg. Jeg har forsåvidt også konkludert med slektsskap mellom Anne og Even Gundersen Mørfjær. Har forsøkt å finne dåpen hans, men enn så lenge ikke funnet i Tromøy. Takker for verdifulle opplysninger. Dette er min svigerdatters aner. Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har nå en mistanke om at jeg har greid å identifisere Anna Gundersdtr. Fransholmens og Even Gundersen Mørfjærs foreldre. Jeg har dessverre foreløpig ikke funnet dåpen til noen av dem, men til en Niels Gundersen, som jeg ut fra foreldrenes navn, vil anta har vært broren.Kirkebok for Austre Moland: 29. November 1767 - Et Barn fra Gunder Nielsen Frantsholmen og Inger Evensdatter kaldet Niels. Faddere: Maren Nielsdatter Mørfier, Johanne Andersdatter Oddersland, Jørgen Evensen Mørland, Albert og Even Broervold.Vi befinner oss her i et 'uryddig' kirkebokområde. Mørfjær og Fransholmen hørte i 1767 til Tromøy sogn, men Mørfjærgårdene ligger tett opp til grensen mot Austre Moland Sogn. Ottersland og Mørland, som et par av fadderne her kom fra, ligger ikke så langt fra Mørfjær.Når det gjelder Anne og Even, ser det ikke ut til at de er døpt i Austre Moland. Jeg har foreløpig heller ikke funnet dem døpt i Tromøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg fant nettopp noen interessante navn i bygdeboka for Austre Moland (Kristen Weierholt 1959). Denne bygdeboka er både rotete og mangelfull, men opphavet til Inger Evensdtr. må nok søkes her, og fadderne for Niels Gundersen ser stort sett ut til å ha tilhørt hennes slekt.Oppsummert fra bygdeboka:I. Jon Brorvoll, lagrettesmann i 1617.II. Christen Jonsen brorvoll (oppsitter på B. 1624 og 1647).III. Even (Eivind) Christensen Brorvoll, f. ca. 1617, skifte 1695. Brukte Brorvoll i 1661, eide da også Østre Ottersland og Lille Mørland.IVa. Albret Evensen Brorvoll (f. 1663).IVb. Christen Evensen Lille Mørland (1680-1760).Albrets sønn:V. Even Allbretsen Lille Mørland (skifte 1780), g.m. Ingeborg Christoffersdtr. Lillestølen.VIa. Jørgen Evensen Lille Mørland, 1732-1790 g.m. Karen Guttormsdtr. Sønn: Even Jørgensen Lille Mørland (1756-1810).VIb. Albret Evensen Brorvoll, f. 1736, g.m. Tarjer Andersdtr. Østre Ottersland. Sønn: Even Albretsen Brorvoll, død 1795, g. 1780 m. Ingeborg Christoffersdtr.VIc. Even Evensen Brorvoll, f. 1740, g.m. Aase Andersdtr. Østre Ottersland.------------Det er sannsynlig at Anne Gundersdatter Fransholmen-Joranstads mor, Inger Evensdatter, kan ha vært søster til de ovenfor nevnte brødrene Jørgen, Even og Albret Evensen Brorvoll/Lille Mørland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Meget imponerende, jeg må si dette er meget interessant. Dine antagelser ser svært korrekte ut. Hjertelig takk. Om du ønsker kan jeg etterhvert sende deg et oppsett på etterkommerne, slik jeg har dem. (min epost hagangst krøllalfa online.no) Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Kommentar til innlegg 10. Blant fadderne her er Aslak Knudsen. Jeg vil anta at dette er den Aslak som er nevnt i Holt bygdebok side 324, gift med Birte Olsdotter.Kan denne Birte være søster av ovennevnte Anders Olsen ? Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, Birte KAN selvsagt ha vært Anders' søster. Ifølge Dypvågboka var hun fra gården Langang, og hun og Aslak ble trolovet i Holt 1/4 1790. Aslak Knutsen skal muligens ha kommet fra Holte (som ligger på grensen mellom Holt og Austre Moland, men i sistnevnte sogn).Jeg skal prøve å undersøke dette nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nå fant jeg denne trolovelsen i kirkeboka. Paret kalles Aslak Knudsen Holte af Ø. Moland og Birthe Olsdtr. Langan. Forloverne er min tipp-tippoldefar Peder Tengelsen Langang og en av hans slektninger, Elling Andersen Torp, så dette skal jeg nok finne ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det ser nok ikke ut til at Anders Olsen Joranstad og Birthe Olsdtr. var søsken. De to forloverne ved vielsen mellom Birthe og Aslak 1/4 1790 var altså min tipp-tippoldefar Peder Tengelsen Langang og hans farbror Elling Andersen Torp. De var nære slektninger av Birthe, viser det seg. Hun var nemlig Peder Tengelsens kusine (f. 1766) - datter til hans faster, Helje Andersdtr. Langang og Ole Andersen Bjelland. Vi kunne så tenkt oss at Helje og Ole også hadde en sønn ved navn Anders Olsen - og det hadde de faktisk. Han er imidlertid for ung til å være identisk med Anders Olsen Joranstad. De fikk riktignok en Anders i 1772, men han døde nok som liten, siden de fikk en ny Anders i 1779.Det kan likevel hende at vi er inne i rett slektskrets, men her behøves det nærmere undersøkelser.Ellers fant jeg nettopp Anders Olsens konfirmasjon. Han ble konfirmert i Holt høsten 1781 som Anders Olsen Joranstad, 17 år gammel (dvs. f. ca. 1764).I 1780 var det, som nevnt, 3 blad Ole på Joranstad: Ole Jørgensen, Ole Alvsen og Ole Olsen. Dersom en av disse var Anders' far, kan vi nok utelukke Ole Jørgensen. Han var fra Ormshammer i Vegårshei, og han hadde riktignok også en sønn som ble kalt Anders Olsen Joranstad - men denne ble f. så seint som i 1786.Dersom 'vår' Anders Olsen Joranstad var døpt i Holt, må han og foreldrene ha vært tilflyttet Joranstad en gang mellom fødselen og konfirmasjonen i 1781. En mulighet er da en Anders Olsen som ble født på Lindland i Holt (i nærheten av Nes verk) i 1764. Farens navn var Ole Olsen, moras navn ikke oppgitt ved dåpen. Blant fadderne ved dåpen var Ellef Nielsen Lindland (1731-1805). Det kan jo da være interessant å merke seg at Ellef Nilsen Lindlands sønn, Ole Ellefsen (f. 1767) i 1802 kjøpte gården Kverndal u/Joranstad og bosatte seg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har en sterk mistanke om at den Anders Olsen jeg presenterte i forrige innlegg var 'blink'. Nå er det dessverre slik at i første del av 1760-årene er det bare barnets far som er identifisert ved dåpshandlinger i kirkeboka for Holt, men ved å sammenlikne noen av faddernavnene ved Anders' dåp med navnene på faddere ved hans antatte søskens dåp (f. etter 1765) er det noen påfallende sammenfall.Anders Olsens far, Ole Olsen, tilhører ikke noen av bondeslektene på Lindland, men har nok bodd på en husmannsplass under gården (muligens knyttet til Nes jernverk). Jeg ser at ved flere av dåpsinnførslene for hans antatte søsken (som er født på Joranstad) er det faddere fra Nes verk.La meg presentere en oversikt over de sammenhengene jeg TROR kan være riktige:Viet i Holt 25/9 1763: Soldat Ole Olsen og Hilleborg Nielsdtr. (dessverre ingen gårdsnavn nevnt).Barn:1. Anders Olsen, f. på Lindland, døpt i Holt 11/3 1764. Faddere: Rannej Torgiesd. Lindland, Peder Aslags. ibd., Ole Nielsen Hegland, Niels Nielsen Ødegaard, Ellev Nielsen Lindland. Anders Olsen Joranstad konfirmert i Holt 1781, 17 år gml.2. Niels Olsen, f. på Joranstad-Eje, døpt i Holt 22/10 1769. Faddere: Biørn Øgaards K(one) Kirsten, Torbor Andersd. Wivesøl, Joen Christophersen Bielland, Gunnor Hansen Øgaard, Christen Larsen Th.....3. Helje Olsdtr., f. på Joranstad, døpt i Holt 20/2 1771. Faddere: Tergie Biellands K. Berthe, Torborg Wivesøl, Kittel Christens., Aslak Knudsen, Niels Nielsen Øj.....4. Maren Olsdtr., f. på Joranstad, døpt i Holt 8/4 1774. Faddere: Johannes Sørensens K. .... (ant. fra Nes verk), Else Ericsdatt. Schier(kholt?), Ole Nielsen Verket, Niels Nielsen i(bi)d., Christopher Johnsen id.5. Ole Olsen, f. på Joranstad-Eje, døpt i Holt 20/9 1777. Faddere: Enken Rannej Torgiesd. ?...., Anne Pedersd. Flougst(ad), Niels Thorsen Gartha, Tengel Michelsen Joranstad, Anders Torgiusen ?adste?--------------Foreldreopplysninger: Ved dåp nr. 1 er kun faren, Ole Olsen Lindland oppgitt. Ved de øvrige dåpshandlingene: Ole Olsen Joranstad(-Eje) og Hilleborg Nielsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

La meg presisere at jeg ikke har funnet noen Anders Olsen Joranstad døpt i relevant tidsrom, noe som styrker den hypotesen jeg allerede har presentert.Ellers er skriften i den aktuelle kirkeboka for Holt preget av nokså mye slurv. Enkelte navn (særlig gårdsnavn) er derfor ikke helt enkle å tyde. Noen har jeg latt være å tolke, andre kan jeg ha tolket feil. La meg i hvert fall få rette opp én feiltolkning: Fadderen Else Ericsdtr. (Maren Olsdtr. 1774) var slett ikke fra Skjerkholt. Hun var fra Joranstads nabogård Sjøverstø (utskilt fra Joranstad). I kirkeboka er navnet forvrengt. Det starter nemlig med Schie... I enkelte eldre kilder ble navnet misforstått og forvansket til Schieffuestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ifølge kirkeboka ble Ole Olsen Joranstad begravet 25/6 1812, 76 år gammel. Familysearch oppgir at han var født 6/5 1736 som sønn av Ole Olsen Reinsfjeld (Dypvåg) og Aase Thorsdtr. Siden opplysningen er uten kirkebokreferanse, fester jeg imidlertid ikke særlig lit til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.