Gå til innhold
Arkivverket

[#56682] Holt,Aust-Agder kirkebok


Gjest Hans Gangstø
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ifølge bygdebøkene for Holt og Dypvåg hadde Albret Gjerulvsen Bjelland og Aase Nielsdtr. ei datter ved navn Asborg Albretsdtr., som ble gift med en Ole Olsen Joranstad tidlig på 1700-tallet. En noe upresis opplysning om at enten Asborg eller Ole døde før 1727, er imidlertid litt forvirrende.Uansett er dette et spor jeg vil prøve å følge videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Albret Gjeruldsen Bjelland var 40 år i 1666, og han var første gang gift med Aase Nielsdtr. Joranstad (ant. datter til Niels Simonsen Joranstad-Strengereid). Med henne hadde han 6 barn, deriblant Asborg som ble gift med Ole Olsen Joranstad. Året 1727, som er nevnt i forrige innlegg, var det skifte i Flosta etter Asborgs eldste bror, Stian Albretsen Bjelland-Ytterbø. Han var gift 2 ganger: 1. med Gro Gundersdtr. (død 1705, datter til Gunder Aasulvsen Joranstad). 2. med Maren Nielsdtr. (datter til den danskfødte degnen Jørgen Nielsen i Tvedestrand).Jeg skal se om jeg kan få undersøkt skiftet fra 1727. Kanskje det kan finnes noen interessante opplysninger der - eller det kan selvsagt også være et totalt blindspor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Siste oppstilling ser virkelig interessant ut mht Gunder forbindelsen. Ser i Holt boka at det er lite nevnt om Ole Olsen Joranstad som ble gift med Asborg. Håper du finner anledning til å se gjennom skiftet for evnt flere opplysninger. Mbh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.