Gå til innhold
Arkivverket

[#56687] Christiane Olsdatter - reiste alene til Christiania for å konfirmeres ca 1882?


Gjest Jon Anders Holtan
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Anders Holtan

Jeg viser til tidligere tråd:LenkeTråd nr 56591, særlig innlegg (4).Christiane Olsdatter Holtan var født i Horten i 1867 og vokste opp i Sande ettersom familien flyttet dit. Hun giftet seg i Sande i 1887, og ved vielsen er det oppgitt at hun er konfirmert i Christiania, samt at hun sist gikk til alters der. Videre, så vidt jeg forstår, at hun har fått attest 17.4.1882, men jeg vet ikke om det er for å flytte til eller fra Christiania eller Sande.Jeg kjenner en del til familien og har ingen indikasjoner på at f eks hennes foreldre var i Christiania, og slett ikke på denne tiden, da Christiane var eldst i søskenflokken og stadig fikk nye småsøsken - i Sande.Jeg har ikke funnet henne konfirmert noe sted i Christianias kirkebøker - kan noen hjelpe meg?Dessuten lurer jeg på om noen har teorier om hvorfor hun måtte flytte til storbyen - var det bare så enkelt som at hun måtte tjene sine egne penger, endog før hun var konfirmert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Hei Jon! Angående datoen 17.4.82,som du lurte på:Den gjaldt nok konfirmasjonen,hun ble konfirmert 16.4.82 i Jacob.Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Vet sannelig ikke hvorfor hun dro dit alene,men det kan vel kanskje tenkes at det var for å tjene til livets opphold?Prøvde å finne ut om boplassen i Torvgaden 25,hvor hun bodde ved konfirmasjonen,og fant dette,ved tellingen for 1900:LenkeMvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.