Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Jon Anders Holtan

[#56687] Christiane Olsdatter - reiste alene til Christiania for å konfirmeres ca 1882?

Recommended Posts

Gjest Jon Anders Holtan

Jeg viser til tidligere tråd:LenkeTråd nr 56591, særlig innlegg (4).Christiane Olsdatter Holtan var født i Horten i 1867 og vokste opp i Sande ettersom familien flyttet dit. Hun giftet seg i Sande i 1887, og ved vielsen er det oppgitt at hun er konfirmert i Christiania, samt at hun sist gikk til alters der. Videre, så vidt jeg forstår, at hun har fått attest 17.4.1882, men jeg vet ikke om det er for å flytte til eller fra Christiania eller Sande.Jeg kjenner en del til familien og har ingen indikasjoner på at f eks hennes foreldre var i Christiania, og slett ikke på denne tiden, da Christiane var eldst i søskenflokken og stadig fikk nye småsøsken - i Sande.Jeg har ikke funnet henne konfirmert noe sted i Christianias kirkebøker - kan noen hjelpe meg?Dessuten lurer jeg på om noen har teorier om hvorfor hun måtte flytte til storbyen - var det bare så enkelt som at hun måtte tjene sine egne penger, endog før hun var konfirmert?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jon Anders Holtan

Ja så menn! Tusen takk for hjelpa! Men hva gjorde en femtenåring fra Sande alene i hovedstaden?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest ann- mary engum

Hei Jon! Angående datoen 17.4.82,som du lurte på:Den gjaldt nok konfirmasjonen,hun ble konfirmert 16.4.82 i Jacob.Ann-Mary

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest ann- mary engum

Vet sannelig ikke hvorfor hun dro dit alene,men det kan vel kanskje tenkes at det var for å tjene til livets opphold?Prøvde å finne ut om boplassen i Torvgaden 25,hvor hun bodde ved konfirmasjonen,og fant dette,ved tellingen for 1900:LenkeMvh Ann-Mary

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.