Gå til innhold
Arkivverket

[#56690] Niels Hendriksen-schellen, ca. 1770 Kongsberg


Gjest Wenche Schjoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Schjoll

Er det noen som kan hjelpe meg med informasjon om Niels Hendriksen-schellen og Ingeborg Erichsdatter Braaten?I FT1801 finner jeg de i Kongsberg [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f10604&gardpostnr=548&personpostnr=2900&merk=2900#ovre>Lenke.Niels og Ingeborg gifter seg 02.06.1798 i Kongsberg Lenke - da er hans navn Niels Hendricsen Schiold.Barn: Gunhild-Maria, 29.09.1798 Lenke Maren-Kristine, 11.01.1800 Lenke Hendrich, 01.10.1803 Lenke Dette kan muligens være Ingeborgs foreldre LenkeHar funnet en Ingeborg Maria døpt 09.06.1770 Lenke , men da stemmer ikke farens navn.Når det gjelder Niels har jeg funnet en døpt 12.08.1770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Schjoll

Så flott Anne. Jeg er temmelig sikker på at du har funnet rette foreldre til Nils, både fordi Schiold er nevnt i kirkeboka, men også fordi datoen stemmer overens med informasjonen i Avskjedigelsesmantallet. En annen indikator er navnene til barna hans; Gunhild-Maria, Marie-Kristine og Hendrik - to av dem er i allefall oppkalt etter besteforeldrene.Fant forøvrig Gunhild i FT1801 i Kongsberg [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f10604&gardpostnr=1123&personpostnr=5740&merk=5740#ovre>Lenke oppgitt til 56 år. Det ledet meg videre til hennes dåp i Kongsberg 13.02.1745 Lenke. Her er hennes far oppgitt til Nils Andersen Schiolds. Ut fra fadderopplysninger virker det som om han har en bror - Hans - og en søster Johane. Har foreløpig ikke funnet ut noe mer om disse - og jeg lurer fremdeles fælt på hvor dette Schiold-navnet kommer fra!Fant også at Henrik og Gunhild giftet seg 14.12.1770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Her tror jeg v. betyr 'eller'. Og at det står 'Timmermd.', forkortelse for Timmermand. Kan tyde på at han har brukt begge disse som etternavn. Slike oppføringer kan vi se en del av i Kongsberg på 1700 tallet. (strek over m el. n betyr dobble konsonanter.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Schjoll

Er dessverre ikke veldig vant til å tyde kirkebøker, tusen takk for oppklaringen.Kan Jyde i så tilfelle bety at han er jydsk, dvs dansk? Eller er det en gård det er snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Hei, jeg har slått opp i Sølvverkets manntall for 1765 og finner:Henrik Sørensen, tømmermann, 21 år, født i Kongsberg og bor hos faren som også er tømmermann.Søren Olsen, tømmermann, 51 år, fra Jylland, gift med 2 sønner i arbeid og en datter. Han har arbeidet 26 år ved verket.Alderen kan du ikke stole helt på, men du har i hvert fall et utgangspunkt for leting videre i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Schjoll

Kan noen hjelpe meg med å tyde et navn?Mens jeg lette etter info om Søren Olsen fant jeg også giftermålet til Gunhilds foreldre. Nils Andersen Schiold giftet seg 18.07.1744 med Christine Marie ???mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd K. Stuvstad

Christine Marie VIERICH. Enken Christine Marie var tidligere gift med Peder Olsen Smed.I skifteprotokollen som er lagt ut på DA finner du skifte etteren Marthe Hansdatter i 1766. Marthe var gift med Anders Hans Jørgensen Firich (Etternavnet er også skrevet Wirich og Wirichel). Det opplyses også at Anders hadde en søster som var gift med Nils Schold.I sølverkets manntall fra 1732 fra 1732 fant jeg en mulig far til Anders og Christine Marie:Hans Jørgen Viereckel, 52år(f.ca.1680), hauer, 52år, gift, 3 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Hei, WencheMargrete Madsdatter døde i 1739 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=sk06041705&gardpostnr=186&personpostnr=1366&merk=1366#ovre>Lenke Hun er dermed ikke mor til barna du har funnet. Søren var rask til å gifte seg igjen: 4. juni 1740 LenkeHer har vi skifte etter Elen Jonsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Når det gjelder Ingeborg Eriksdatter så er det en kandidat på Eiker, døpt 15.9.1771, datter av Erik Pedersen Braatten og Maren Rasmusdatter Lenke. Morens navn passer bra med at datter nr. 2 heter Maren Kristine. Videre heter en av fadderene Goroe Rasmusdatter (dåpsbarnets tante?), det samme heter første fadder til Gunhild-Maria i 1798. Og første mannlige fadder til Maren Kristine i 1800 heter Erik Pedersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Schjoll

Så flott, tusen takk for all info - nå blir det mye å undersøke videre.Bjørg jeg fikk det ikke helt til å rime at Margrethe ikke skulle være mor til alle barna. Hans ble født i 1739 og Søren giftet seg ikke igjen 'før' i 1740. Samtidig ble jo ikke Hans nevnt i skiftene.Jeg fant dødsfallet til Margrethe 22.08.1739 Lenke. Noen linjer lenger fant jeg Hans død 25.08.1739, 8 dager gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.