Gå til innhold
Arkivverket

[#56693] Hjelp til tyding av trolovelse i Eidanger/Slemdal 1738


Gjest Turid Kjærmann Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Turid Kjærmann Jensen

Hei ! Nederst til høyre på s.257 Trolovelse mellom Svend Nielsøn og Taran Henrichsd. Hva står det etter Henrichsd. , stedsnavn ?Permanent sidelenke: Lenke Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Kjærmann Jensen

Takk for hjelpen , jeg hadde håpet å få en pekepinn på hvor Taran kommer fra....får leite videre :) hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Du har sikkert sjekket på FS, det kan alltid gi en pekepinn. 3 innlegg om henne, 2 sier hun er födt ca 1710 i Slemdal og et sier hun er födt ca 1710 i Anestad, Vestfold. Finner ingen slik gârd i Vestfold. Alle sier hun döde 17 april 1785.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Fødesteder i FS (IGI) er i mange tilfeller håpløst. Bidragsyterne har ofte fylt ut fødestedsrubrikken med senere bosted, uten at de har belegg for det. Det hadde vært bedre om de lot det stå åpent.I dette tilfellet er slik sett 'Anestad' mest interessant, men jeg kjenner heller ingen slik gård i Vestfold (Gannestad i Borre kommer nærmest, men så har vi Ånestad i Efteløt som 'nesten' er i Vestfold).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Kjærmann Jensen

Jeg har også kikka på FS ,men fant ikke mer enn jeg allerede hadde ;giftemål og dødsfall. Taran døde på Austad i Siljan , så jeg tror kanskje Anestad er en lesefeil. Men skal ta en rask titt i Efteløt. Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camilla Manskow

Hei Turid! Jeg finner Taran og Svend i bygdeboka for Siljan, på gården Austad br.1 Lenke Det står dessverre ikke noe om hvor Taran kom fra. Mvh Camilla (tidligere nabo av foreldrene dine)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Er det ikke mulig å tenke seg at et håndskrevet 'Austad' lett kan ha blitt lest som 'Anestad'? (Det enkle er ofte det riktige).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Mitt forslag i mitt forrige innlegg fortsetter naturligvis at noen har trodd/lest at Austad i Slemdal skulle ligge i Vestfold, men det kan vel tenkes at en slik feil kan gjøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.