Gå til innhold
Arkivverket

[#56695] Er Lindgren en reisende-slekt i Sverige?


Gjest Kjersti Stubø
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjersti Stubø

Er det noen som vet om Lindgren-navnet er et vanlig tater/reisende-navn i Sverige? Jeg leter spesielt etter aner/slekt av Abraham Lindgren, f. ca 1801 i Sverige. Etterhvert bosatt i Ofoten i følge Ft.1865, - og hans datter Methe Abrahamsdatter Lindgren f.ca 1842, bosatt i Narvik/Ofoten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Det er ingenting som tyder på at Abraham Lindgren var av reisende slekt, derimot er det vel meget sansynlig at samiske linjer kommer inn.Det jeg har av aner er plukket fra Anbytarforum, spesielt fra Erik Kuoksu sine svar og innlegg. http://hem.passagen.se/kuoksu/På grunn av at jeg bare er 99% sikker på at det jeg har er rett vil jeg ikke legge det ut her, jeg synes jeg må forsikre meg om at mottaker også forstår at det kan være usikkerhetsmomenter her. Forøvrig har Kjersti selv funnet ganske mye, men hun sliter nok med samme problemet som meg: en kan bare være 99% sikker.Når det gjelder hans etterkommere så hadde han 17 barn, så med ektefeller og barnebarn blir det en anseelig mengde. Hvis noen er interessert så send meg en mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans-Petter Falao

Jeg tror ikke Abraham Lindgren hadde samisk opphav. Jeg tror at folkene som kom fra Tornedalen var hovedsaklig svensk/finsk. Jeg tror derimot bestemt at noen av Abrahams barn i Norge ble gift med folk med sjø-samisk bakgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjersti Stubø

Jeg lurer også på dette om Abraham hadde samisk opphav, eller evt kvensk. Jeg har sendt mail til Kuoksu om dette. Håper å få svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.