Gå til innhold
Arkivverket

[#56697] Ole Larsen og Ellen Gurine Andersdatter i Stavanger 1832


Gjest Bjørn R. Angeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn R. Angeland

Ole og Ellen fikk en datter kalt Ellen i 1832 Lenke Dåp no. 145. Jeg har problemer med å finne ut hvor Ole og Ellen kommer fra og deres aner. Kan noen der ute komme med innspill? (Har nevnte disse tidligere i innlegg Lenke vedr. Eilert Bore.) Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Takk for innlegg Berit, men denne hadde jeg. Det er bakover i tid jeg mangler info. Kan være vanskelig med denne tiden mellom 1801 og 1865. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Den 29.11.1804 ble det døpt ei jente i Egersund som het Elen Gurine, datter av Anders Olsen og Karen Olsdatter (se til høyre, helt nederst) Lenke – men om dette er rette jenta, vet jeg ikke…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Hei Berit. Ja denne er ikke enkel?? Vi skulle hatt en FT ca. 1830, så hadde alt vært mye enklere. Håpet er at noen kanskje har digitalisert kirkebøker og kan søke det der. Det kan jo ikke ha vært så veldig mange med dette navnet? Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

ved første øyekast ved innførselen i kirkeboken ser det ut som om det står: matros Ole L -, men ble usikker på om det står matros. Ma...arb.? kanskje tittel kan si noe om tilhørighet til fadderne: madam Zetlitz, madam Larsdatter, madam Kielland, Rosenkilde og madam Rønne. Hvor mange som hadde disse etternavnene dengang i Stavanger, vet jeg ikke, men kjente, bedrestilte personer bar dem jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Hei Grethe. Takk for innspill. Du har et bra poeng der. Imidlertid står det Matros Ole Larsen som far i Ellen's konfirmasjon. Etternavnene burde kanskje gi noe, da det som du sier kjente bedrestilte personer, men jeg har til nå ikke kunne finne noe ut av det. Noe underlig at det kun var kvinner som var faddere?? Mulig at en skulle se under til eller fraflyttede fra Stavanger i det tidsrommet? Jeg får søke videre. Bjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Et lite skudd i blinde, men kanskje? Fant en Ole Larsen, ungkar og søfarende gift i Stavanger Domkirke i 1832 Lenke brudens navn stemmer ikke helt, men jeg mener navn 2 og etternavnet stemmer. Ole er fra Sirdal (?) og hun fra Stavanger. Men kanskje Ellen Gurine er vanskelig å finne fordi navnet - ved barnets dåp - er ført inn i kirkeboken feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Hei Grete. Dette var virkelig interessant. Jeg synes det er vanskelig å tyde, men er navnet Maria Gurine Andersdatter?? Dersom noe kunne tyde hele teksten inkl. fedre og faddere, ville det være fint. Tror dette kan være et riktig spor. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Dette begynner jo å likne noe; Maren guria sin mor heter Elen og Ole og Maren/Ellen døper barnet sitt Ellen. Tilbake til vielsen: Ole er født i Sirdal og bosatt i Stavanger. Maria/Maren er født på ?Tastad (i dag bydel i Stavanger) Navnet Rade klarer jeg ikke å plassere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Anne og Grete, dette begynner å ligne noe ja. Elen og Oles datter døpt ellen i 1832 giftet seg med Eilert E. Bore. Lenke første barn ble døpt Olava Marie Gurine. Da skal jeg finne hennes dåp og se hvem som er faddere der. Blir spennende. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Hva jeg klarte å lese: Aphoteker C K Kjelland, pharmasøyt Hendrik Ol...., pharmasøyt Groth, madam Hanna Zetlitz, jomfru Caspara Løvdal, jomfru Marie Rolfsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Takk skal du ha Grete. Jeg ser fortsatt ikke noen sammenheng, men får bare lete videre. Det som er rart er at Ellen Gurine skrives også i Konfirmasjonen til Ellen Larsdatter. I innlegg no. 12 skriver du at du ikke kan plassere Rade. Jeg tror det skal være Rohde. Der finnes en Ole Jacobsen. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Se lenken i innlegg nr 13. Her blir det henvist til nr 55 Maren Guria. Men når jeg ser på neste konfirmant, nr 56, så heter hun Ellen ...Karine ? Andersdatter. Det som er interessant her er adressen Egenes i Stavanger. På Egenes bygde Kielland boligen sin Ledaal tidlig på 1800 tallet. Hvis noen kan lese/tyde Anders Andersen sin tittel kan det kanskje knyttes til staben i Kielland sitt hus. Og navnene Kielland, Zetlitz, Rosenkilde som går igjen i Ellens dåp, og senere i Ellen datters dåp, viser at Ellen/Anders har hatt en tilknytning til Stavangers ledende borgere. Men siden Ellen gifter seg med en matros, så viser det vel at Ellen/Anders var ansatt i f eks husholdningen, og at de var godt likt, ikke at de var i slekt med noen av disse. Biblioteket i Stavanger har sikkert bøker el lign i lokalavdelingen sin som kan si mer om innbyggere i Stavanger rundt 1830 +/-. Kanskje (sannsynligvis) er dette nok et skudd i blinde, men at det skal være så umulig å finne noen med navnet Ellen Gurine i Stavanger! Lykke til til deg!vennlig hilsen fra grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Hei igjen Grete. Takk for nok et interessant innspill. Jeg skal kontakte Biblioteket å høre om de har noe litteratur om dette. Det ville også vært fint om kanskje noen ville præve å tyde tittelen til Anders Andersen. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Grete. Denne lenken Lenke jo også interesant m.h.t. navnene Kielland og Zetlitz. Det står Kjøpmand og Statscaptaine. Kan det ha noe med at det er et rederi innblandet og at Matros Ole Larsen kan være ansatt der, samtidig at Ellen Gurine er tjenestepige? Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Jeg heller mer til at det er Ellen Gurine er den som har tilknytning til Stavangers prominente borgere, ihvertfall innen vi får av-/bekreftet om det er rette Ellen som har en far som bor og jobber på Egenes. Men ellers er jo alle disse fine familiene involvert i handel og sjøfart. Jeg tar gjerne en tur på biblioteket i Stavanger og ser hva jeg kan finne, men skal til Skottland neste uke og har dermed ikke tid før i mars engang. Kanskje du burde legge ut et nytt innlegg hvor du lenker til nr 56 og etterlyser tyding av farens tittel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Hei Grete. Har idag snakket med biblioteket i Stavanger og de anbefalte meg å kontakte Rogaland Historie Ættesogalag. Håper de kanskje kan finne noe ut av det. Ellers er jeg svært takknemlig for dine innspill. Ønsker deg en god tur til Skotland. Jeg vil uansett komme tilbake med tilbakemelding om utvikling eller ei i denne sak. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Hjelp til tyding av yrkestittel. Kan noen se på Ole's yrke ved dåpen til Ellen i 1832 (innlegg no. 1) og Anders Andersen's yrke ved Maren/Maria Ellen's konfirmasjon.(Innlegg no. 13) Det er no. 56 av konfirmantene. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Bjørn R. Angeland

Jeg kommer tilbake til denne saken, da jeg ikke har lykkes i å få noen framgang/utvikling.Håper noen kan komme med innspill eller ny vinkling av denne saken.Jeg tar også gjerne imot Grete's tilbud om å se på biblioteket m.h.t. Egernes.Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.