Gå til innhold
Arkivverket

[#56709] Østgaard i Berg. Forbindelse mellom Morbach og Tosten Melgaard fra Näsinge ?


Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Rita Hole

Er det noen som vet noe mere om dette, om det er funnet noe mer enn en mulig forbindelse mellom Morbach og Tosten Melgaard fra Näsinge i Sverige ?Dette er hentet fra boken : ' Østgaard en gård øst i grannelaget ' av Inger Jorun Andreassen og Knut Egil Hamre. HANS IVERSEN MORBACHGården Østgaard oppgis i en artikkel i Fredrikshald Avis i 1932 og ha tilhørt en Hans Iversen i Marker i året 1704. Han er trolig identisk med presten H.I.M. sogneprest fra 1694 til 1735 i Aremark. Avisartikkelen gir ingen opplysninger om hvordan gården hadde kommet i Morbachs besittelse. Det har eller ikke vært mulig å oppklare hvilke kilder artikkelforfatteren har brukt.Det er mest sannsynelig at Østgaard kom i H.I.Ms eie ved arv eller giftermål. Da han vanskelig kunne drive en gård i Berg og samtidig studere i K.havn, eller ha en prestestilling i Aremark, er det lite trolig at han kjøpte gården.Siden det ikke er kjent hvem som var Hans Iversens første kone, kan hun muligens ha vært en av arvingene som nevnes i 1692 etter fogdehustruen Elisabeth Simensdatter på Østgaard, eller Hans selv kan ha vært en av disse arvingene. Hans Iversen var født 1670 eller -71 og vokste opp i Aremark prestegård i de urolige krigstidene på den tiden. Faren var Sogneprest Iver Hansen Morbach mor var Maren Christophersen Friis, som var prestedatter fra Skee i Bohuslän. Hun var søster av Anders Christophersen Friis som var byfogd i Halden ca 1684-98. Han var mulig identisk med Anders Fritz, som i 1680 tinglyste et skjøte fra alle Tosten Meelgaardenes arvinger på deres del i Østgaard. Anders Fritz må samme år ha overdratt skjøtet til fogden Søfren Fredrichssen, men hvordan dette henger sammen kan en bare spekulere over. Prestefamilien Friis i Skee og bondefamiien på Meelgaard i Näsinge kan ha vært nær beslektet uten at det har vær mulig å utrede dette i detalj.Han Iversen M. skal ha vært den første prest i Aremark som førte ”kallsbok”, og denne er fremdeles bevart.I Hans Iversen tid ble det oppført ny kirke i Øymark, og hovedbygningen på Aremark prestegård er fra hans tid. Hans første ekteskap skal ha vært i 1695, noe som fremgår av fogderegnskapet. Da betalte han en avgift til kirken for vielsen. Det skal i dette ekteskapet ha vært en sønn, Anders, som ble kjøpmann på Frhald, og som var død før 17.1.1764 (skifte i Frhald). Hans Iversens første kone var død før 1700.En gang før 1702 giftet Hr. Hans seg igjen med enken Regina Olufsdatter Lembach på Fredrikshald. Hun var datter av den rike sagbrukseieren Oluf Michelsen Lembach på samme sted. Hun hadde tidligere vært gift med fogden i Idd og Marker, Henrich Nicolaissen, eller Henrich Nicolaj som han kaltes i Fredrikshalds tingbøker når han nevnes der i årene 1692- 95. Vi har noe av dette fra NST, men tar med videre.Fra sogneprestens annet ekteskap er to sønner og en datter kjent: Henrik, Ole og Else Sophie kjent. Henrik er kjent som sjømann i 1722, og døde trolig barnløs før sin far. Ole Hansen Morbach var den første gårdbruker på Vik i Aremark, og kom senere til Torpum i Berg, hvor han var eier og bruker fra 1738 til 1746. Senere skal han ha bosatt seg i Fr.hald, og han var død før 26.7.1766 (skifte Fr.hald). Else Sophie var død før 9.9.1763 (skifte).Hans Iversens kone hadde i første ekteskap 5 barn som også kalte seg Morbach. Hans Iversen M. var eier av Østgaard i 1704, kanskje allerede fra 1692. Men ifølge den nevnte artikkelen i Fredrikshalds avis eide William Walker d.e. gården i 1705. Han var gift med Hedvig, Regina Olufsdatter Lembachs søster.Trolig var ingen av disse familiene bosatt på Østgaard, men drev vel gården med leiet hjelp. Det kan tenkes at Østgaard har fulgt disse familiene på følgende måte:Anders Tostensen som må ha vært en sønn av Tosten Meelgard d.y., og som kom fra Näsinge i 1680. Han kan ha overdratt gården til Anders Fritz, som kan være identisk med byfogd Anders Christophersen Friis. Som altså var morbror til Hans Iversen Morbach. Samme år har da Anders Fritz (Friis) overdratt gården videre til fogden Søfren Fredrichssen og hans hustru. Fra fogdens familie gikk gården videre til Hans Iversen, noe som indikerer at enten fogden eller han hustru var beslektet med ham. Hr. Hans ble i andre ekteskap svoger til William Walker d.e., som så ble eier av Østgaard.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Hei,Jeg har aner både fra Morbach og Tosten Meelgaard, men kjenner ikke forbindelse dem i mellom – bare mellom senere aner. I mine notater har jeg notert følgende om Østgård i Berg: Østgaard i Berg:1575 Berg kirke 1 hud 9 skinn1644 Anne i Meellgard och Hindrick Bønn 3 huder1649 Tosten Meelgaard 3 huder, Berg kirke 1 hud og 3 skinn1673 Tosten Meelgaard 3 huder, Berg kirke 1 hud 3 skind1723 Kirken 1 hud 3 skind, kjøbmand William Walcker, Fredrikshald 3 huderTosten Tormodsen Melgard (d på Bohus festning ca 1680) var sønn av Tormo Svendsen på Mellegarden i Näsinge og Anne Trondsdtr fra Totorp i Berg. Anne og søsteren Thora skifter eiendom etter sine foreldre i skifte 1613 (finnes i statsarkivet), og skiftet omfatter mange gårder/gårdsdeler, bla. disse i Berg: Ende, Totorp, Bærengen, Remmen. Videre Tolsby i Aremark og flere gårder i Näsinge og Skee. Anne er nok datter av den Trond Tostensen som er nevnt på Totorp tidligere. Det kan leses mer om disse i en artikkel jeg skrev i ”Runar” nr 2/2005.Sønnen Anders Tostensen tok over Tolsby i Aremark, og familiens etterkommer sitter der enda. Familiens øvrige eiendomsmasse ble splittet mellom barna, og delvis konfiskert av svenske myndigheter i forbindelse med krigshandlingene, eller de ble solgt ut av familien. Det er Tolsbyfamilien som senere gifter seg med Morbachetterkommere.Som sagt, jeg har ikke funnet noen familieforbindelse, og mitt hovedinntrykk er at når eiendomsmassen i Melgaardfamilien ble splittet opp, så gikk den til borgere i Halden eller andre bemidlede - bare unntaksvis til familien.Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Takk Jarleif !Beklager at jeg ikke har svart deg før ( dataproblemer )Det er synd at forfatterene av ovenfor nevnte bok ikke har fått med seg hva du/dere har funnet ut om slekten fra Näsinge / Mellegaard som er omtalt i din artikkel i Runar, det står mer enn det jeg har nevt.Min forbindelse til slekten er bla. Anders Tostensen Tolsbye og Anne Paulsdatters sønn Jens Andersen Tolsby 1708 - 1768 gift med Dorthe Andersdatter Fange.Jeg kommer til å lage et innlegg ang. slekten på Tolsby siden det er en del jeg lurer på og som andre kanskje allerede har funnet ut av.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Hei, da har vi samme opphav (jeg er ane etter sønnen Anders Jensen). Har en del om slekten, men også mange felter som gjerne kan utfylles. Litt artig her er også at senere aner av familien fra Tolsby på 1800-tallet kom tilbake til gården Hjørnegård i Berg!Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Hei igjen Jarleif !Det var jo artig med felles Anders Jensen Tolsby !Jeg har også søsteren Anne Jensdatter Tolsby født 1757 som ble gift med Simon Hansen Næs, sønn av Hans Olsen Halvorsrød og Anne Jensdatter Næs.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.