Gå til innhold
Arkivverket

[#56713] Niels Gaaserød/Gaaserud -Skjeberg


Gjest Karl Johnny Sommer
 Del

Recommended Posts

Gjest Karl Johnny Sommer

Søker etter foreldre til Niels Gaaserød/Gaaserud,født i Skjeberg 1705. Problemet er at han har navnet etter fødselstedet,og ikke farens fornavn.Kan noen hjelpe meg? Takknemlig for hjelp. Hilsen Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hvor sikker er du på at han ble født 1705. Du sier også at han har navn etter fødestedet. Ikke for å være vrang, men kan det ikke heller være etter sitt bosted, som kan være fødested om han har overtatt gården etter faren.Jeg vil tro at da han giftet seg, om han gjorde det, vil det være mulighet for at hele navnet hans står oppført. Vet du noe om vielse og konas navn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Johnny Sommer

Hei Berit Nils giftet seg trolig i skjeberg 1727,han ble far til ni barn i perioden 1728-1752.Ved alle barnas dåp er han kun nevnt som niels Gaaserud,jeg fant ingen ting om barnas mor.Det kan virke som min søken foreløbig strander her?Hilsen Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har bare sett raskt igjennom trolovelser og vielser og det ser ut som om en Niels (usikker her) ble trolovet i 1726 og 21/1 1727 ble en Niels Hansen og Anne ....? trolovet. Noen flere Niels har jeg ikke sett. Med en bedre gjennomgåelse burde det vel være mulig å finne ut av det siden det finnes brukbare kirkebøker fra den tiden. Det vil jo si, om de ble gift der da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei Karl JonnyJeg kan informere deg om to skriftlige kilder som kan være til hjelp. På bibloteket Tune og Skjeberg, Sannsynlig også i Fredrikstad. Finns det.1 Guri Isaksen har skrevet av kirkeboka for skjeberg i denne perioden.2. Bok fra Søndre Østfold har mange slektopplysninger om slekter fra Skjeberg.Jeg fant en Nils Jonsen døpt i Skjeberg 1705 Far Jon Lillebyes sønn døpt s.17 nedover på den siden Dom 9 m post Trin Faddere Erik Døle Kari Glømminsdatter, Birgita Nielsdatter...Røneld, .. Næs og Jørgen GuslundJeg fant også en Nils Jonsen g.1730 m Marthe... Forlovere Ole SørBurer og Mads Torgrimsby i SkjebergOm dette er din slekt kan jeg ikke garantere.Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Johnny Sommer

Hei KjerstiTakk for informasjonen,jeg vil nå lete på bibliotekene som du nevner. Nils Jonsen døpt 1705 i Skjeberg,var en av fødslene jeg selv hadde festet meg ved.Hans far jon Lilleby må ha vært fra en av Lillebygårdene,som lå omtrent på grensen mellom østre Fredrikstad og Borge,som igjenn var nabokommune til Skjeberg.Vielsen 1730 er mere tvilsom,da hans første barn Kirsti ble født i 1728.Mvh Karl Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.