Gå til innhold
Arkivverket

[#56718] Tyding av forlovereklæring i Hole, 1815


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

hei, klarer noen å tyde hva som står i denne forlovererklæringen? LenkeGjelder vielsen mellom soldat Anders Olsen og pigen Johanne Pedersdatter kl. 09.00 i kirken 7. august 1815. Jeg så 'etterlysingen' på nettet, og fikk lyst til å hjelpe (+ ble nysgjerrig...), og da jeg har fått mye assistanse herfra, håper jeg å kunne bistå andre på denne måten,vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

jeg leser det som Soldat Anders Olsen Svenby og pike Johane Pedersdtr GrefsrudIngen Johane Pedersdtr pâ Grefsrud in 1801, derimot er det to Johanne Pedersdtr i ft for Hole. En 37 âr pâ Lore: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f10612&gardpostnr=31&personpostnr=907#nedre>LenkeEn 3 âr pâ Field:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Takk skal du ha, Kjellaug. Klarer du også å tyde det som står under selve vielsen - det er en lang 'harang' som forloverne har undertegnet, så blir jeg ennå gladere!Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det greier jeg dessverre ikke, et ord her og der, men det er alt. Hâper du kan fâ hjelp av andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

At vi undertegnede Cautionister ved denne Vielses Forretning, som ved nedlagt Forbud ved Foged Thams(?) den 4de Augusti blev standset, men igjen relaxeret den 7de Augusti 1815 Kl: 8te Morgenen, indestaaer i enhver Henseende Sognepræst Provst Kjerulf og ere ansvarlige for alle dens Følger være sig Ære eller Penge-Tab, samt alle de Omkostninger, som Sagførelse muelig kunde foraarsage ham, bekræftes herved under vore Hænder.Lars Grefsrud Jan Houg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.