Gå til innhold
Arkivverket

[#56719] Peter Andreas Jersin/Gjertsen


Gjest Nils-Johan Urskog
 Del

Recommended Posts

Gjest Nils-Johan Urskog

Jeg søker informasjon om min tipp-tippoldefar, Peter Andreas Jersin. Han er født rundt 1798,og døde 18 jun 1851. Dato for begravelse har jeg funnet i kirkebok for St. Jørgens hospital. Der møter jeg det første problemet, i ministerialboka står det at han heter Peter Jersin, og i klokkerboka står det Gjertsen.Hustru var Pernille/Petronelle Gulliksdatter, født 15 des 1807, døpt i domkirken i Bergen 27 des 1807. Jeg mangler tidspunkt for hennes død/begravelse. De bodde i Aarstad i Bergen. Dattera Christina er min tippoldemor, og hun hadde en bror som het Gullak. Gullak omkom visstnok på fjellet mellom Vestlandet og Østlandet uten at jeg har funnet bekreftelse på dette.Hvis noen sitter på mere informasjon om denne familien blir jeg glad for å få ta del i den. Denne greina på slektstreet mitt har skapt mye hodebry..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg kan jo starte med at paret giftet seg 18.12.1831.Lenke Men dessverre inneholder verken klokker eller ministerialboken for St. Jørgen opplysninger om fedrene. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det ble født en Peter Andreas Jersin 26.11.1801 på Voss av foreldre Andreas U. Jersin og Thale Helene Ravn.Se høyre side i kirkeboka. LenkeNå stemmer jo ikke det helt med alderen ved vielsen, men det er nærmt nok til at jeg ville ha sette nærmere på denne kandidaten. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Den eneste tilleggsopplysningen er at de begge arbeidet ved papirmôllen og jeg undres om det ikke står noe om Krokeide for bruden: Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er Petter Andreas Jersing i Undersøkelseskommisjonen i Bergen 1804-1805. I følge denne skal han være født i Domkirkesognet 28.05.1798. Dermed kav vi se bort fra karen på Voss.Lenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og med den opplysningen på plass finner jeg ham født 16.05 og døpt 28.05.1798 utenom ekteskap med foreldre bortreist matros Gerhard Petersen og Anne Kirstine Pedersdtr.Lenke Mvh. R. Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg antar at det er enken oppført som Pernille Gullaksdtr. 60 år, jeg finner her i Bergen med sin sønn Severin Pedersen (20 år født i Aarstad Sogn)[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=f61301&gardpostnr=2677&personpostnr=30374&merk=30374#ovre>LenkeOg da finner jeg henne død her 24.12.1871 som Pernille Jersin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils-Johan Urskog

Kjempegreier!! Tusen takk skal dere ha, endelig en bekreftelse. Lengre bakover går vel ikke an å komme, hverken på Peder eller Pernille. Han fyren i Voss har jeg merket meg tidligere, men som du sa så var det et for stort sprik mellom fødselsårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er jo mye mulig at mora var fra Bergen. Jeg har kikka på dôpte og fant kun disse med far Peder som kan være mulige kandidater: 9/9-1764 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=40&filnamn=dp12011668&gardpostnr=47215&personpostnr=138809#nedre>Lenke20/5-1770 LenkeHer gâr jeg ut ifra at det er samme foreldre og at den förste må være dôd: Peder Michelsen og Kirsten/Kiersti Svendsdtr6/161771: Lenke27/11-1776: LenkeJeg tror at disse to siste og har samme foreldre og at den förste er dôd: Peder Nielsen og Barbro Christine Eriksdtr/NilsenDet vil si at vi sitter igjen med to kandidater fra Bergen.En Anne Kristine gifter seg i 1787: LenkeDa kan det ikke være henneEn gifter seg i 1810:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg tror jeg ville ha prøvd å finne Peter Andreas sin konfirmasjon rundt 1813/1814. Kanskje det kan være noen utfyllende opplysninger om foreldrene der. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars-Idar Vegsund

Hei Nils JohanJeg har en del informasjon om Peter Andreas Jersin og hans kone Pernille Gullaksdatter. Hun er datter av Gullach Arnesen og Karen Olsdtr. Min bedre halvdel er også etterkommer etter Christiane Jochumine som giftet seg til Nordland.. Ta kontakt pr epost: lars@incudo.no så kan vi utveksle informasjon om du ønskerMvh. Lars Vegsund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Lars-Idar Vegsund

Pernille GullaksdtrForeldre til Pernille Gullaksdtr er Gullach Arneson født 1766 og Karen Olsdtr født ca 1770 [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=125&filnamn=dp12011668&gardpostnr=32333&personpostnr=95239&merk=95239#ovre>LenkeVed folketellingen 1801 bor de i Bergen rode 9 - 68 LenkeJeg har registrert 7 barn av Gullach og Karen. De har blandt annet en datter med navn Marthe Jucomine f.1798. Navnet Jucomine underbygger at dette er riktig foreldre til Pernille Gullaksdtr siden hun gav sin datter Christiane Jochumine samme navn.Min teori er at Pernilles Gullaksdtr mann Peter Andreas Jersin er den Peter Mejer 2år som også bor på samme adresse i Bergen rode 9 – 68 (Knøsesmuget 16). Med foreldre Johan Mejer (Jan Pedersen Meyer) og Caren Monsdtr (Karen Kirstine Monsdtr) Lenke Peter Mejer er har dåpsnavnet Peter Andreas ved dåp 22 august 1798 LenkeKaren Kirstine Monsdtr sine foreldre er Mogens Rasmussen og Barbra Andersdtr (moren Barbra og broren Anders bor på samme adresse som Karen i 1801)Jan Pedersen Meyer bruker i 1796 navnet Jan Pedersen Lind ved fødselen av datteren Susanna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.