Gå til innhold
Arkivverket

[#56724] Irriterende feilmelding


Gjest Mari Schumann Nicolaisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Mari Schumann Nicolaisen

Hei!Ved flere anledninger har jeg støtt på ei feilmelding om at jeg har for mange store bokstaver i tittelen, og således ikke får postet tema på arkivforum/brukerforumet. Hva er dette for noe tull??Mvh. Mari S. Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Eg har fått den meldinga dersom eg har brukt fleire spørsmålsteikn/utropsteikn etter kvarandre.Kanskje det du har gjort og?Elles så hadde det sikkert vore betre om dette temaet låg på Arkivforum, då er det støre sjanse for at det vert sett av 'dei som har med slike ting å gjera'. :-))Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Schumann Nicolaisen

Hei, takk for svar!Jeg hadde tenkt å legge det på arkivforumet, dvs. jeg hadde tenkt å melde fra om en database som var borte, men så fikk jeg denne feilmeldinga da.Jeg har nok brukt flere punktum etter hverandre, så jeg får prøve med færre punktum.Mvh. Mari S. Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dette har vært oppe för, det var en del som skrev med store bokstaver og mange tegn for å få mer oppmerksomhet-:)Da ble det bestemt at slike meldinger ikke skulle kunne bli lagt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Schumann Nicolaisen

Jeg syns nok ikke tre punktum etter hverandre er noe som 'stands out in the crowd', men det kan sikkert karakteriseres som unødvendig. Dessuten var det sikkert like greit å sluse vekk all ukorrekt bruk av tegn når man først skulle gjøre noe med problemet.: )Mvh. Mari S. Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg hadde en kollega en gang, som hadde en plakat på veggen på sitt kontor der det sto: 'Nicht ergern, nur wundern!' Det er nok et godt råd til oss alle. Selv prøver jeg etter evne ikke å ergre meg over hva som ser ut som pussig eller rent ut tullete bruk av tegn, store bokstaver, total mangel på store bokstaver o.s.v. Men jeg tillater meg altså å undre meg på om de som skriver sånne rare ting, virkelig ønsker å få hjelp med de slektsproblemer de presenterer? For hvis det er deres første prioritet, burde det vel være lurest å skrive så klart og tydelig og lett leselig som en er i stand til? Og jeg tenker ikke her på stavefeil, kommafeil o.l. Sånt synes de aller fleste å være svært forståelsesfulle overfor og overbærende med. Men bevisste 'rariteter' tror jeg faktisk mest er egnet til å distrahere og/eller redusere leserens lyst til å bidra.Men det finns kanskje helt andre synspunkter på dette? Kanskje alder spille en rolle her?Med vennlig hilsen Hans, 75.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Schumann Nicolaisen

Jeg tåler det meste jeg også; men de som skriver hele titler med store bokstaver eller en rekke utropstegn eller spørsmålstegn må jeg nok si jeg irriterer meg litt over. Stavefeil og kommafeil har jeg forståelse for, selv om jeg nok må innrømme at oppdelingen av ord man iblant støter på får meg til å se rødt. F.eks. når overbærende blir 'over bærende' eller når slektsforskning blir til 'slekts forskning'. Jeg kommenterer aldri andres skrivefeil (til det har jeg for mange selv), men Gud som jeg har lyst iblant!: )Mvh. Mari S. Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Egentlig så synes jeg ikke dette er noe å kommentere. Ingen er perfekte så la det være med det. Dette kan virke hemmende på mange som kanskje sliter med rettskrivning og tegnsetting fra før. Tenk litt på dyslektikerne også. Dette gjør det ikke lettere for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Berre store bokstavar har, i tillegg til å virka brautande, også ei praktisk side. Store bokstavar tek meir plass enn tilsvarande små. Dermed går det færre teikn på ei linje og sjansen for at det trengst ei ekstra linje til tittelen aukar. Der med går det færre linjer på ei skjermside, og folk på skrolla i større grad.Men elles meiner eg også at det å gje teksten ei utforming som stemmer med vanlege norske språkreglar fører til at forumet ser meir seriøst ut. Skrivefeil blir det hos oss alle, men dei påverkar ikkje skriftbiletet på same måten som sløsing med store bokstavar og unødvendige teikn.Dette er nok eit område der demokratiet ikkje rår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Schumann Nicolaisen

Til 8.Jeg kan ikke helt forstå hvordan dyslektikere kan føle seg støtt av innlegget mitt. Jeg skriver at jeg tåler de fleste skrivefeil, og at jeg aldri kommenterer andres skrivefeil, fordi jeg har mange selv. Store bokstaver, mange utropstegn/spørsmålstegn er det nok mange som har reagert på, såpass at det er blitt laget regler for at man ikke kan poste meldinger med for mye slikt. Og siden det å dele opp ord er rimelig vanlig (jeg tror ikke dyslektiker er spesielt utsatt for akkurat det, dysleksi går vel mer på plasseringen av bokstaver i forhold til hverandre); i alle fall i andre forum jeg er innom, skjønner jeg ikke at det skulle være et spark til dyslektikerne. Men, vil man misforstå, så gjør man det.Skulle det mot formodning være noen der ute som føler seg støtt, så beklager jeg det.Mvh. Mari S. Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Må si meg enig med Mari. Og jeg kan heller ikke forstå at det er noe i mitt forrige innlegg (6) som skulle gi grunnlag for Berits innlegg (8). Det hun sier, er vi jo alle enige om, ikke sant? Forøvrig ønsker jeg dere alle en fin søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Kjære Mari og HansBerit mente nok bare at det finnes folk som har de problemene, og at vi kansje ikke skal bli så oppgitt over sånne små ting. Ingen som blir støtt av innleggene dine Mari. Har en veldig nær meg som har sterk dysleksi og som ikke klarer å skrive. For han er det jo lettere hvis vi skriver rett. Men vi kan ikke gå å rette på hverandre. Det er for folk som har lite å gjøre.Ha en flott dag.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk for tilliten Hanne. Det er veldig hyggelig at det finnes noen som kan å se den positive siden av ting.Hva om man prøvde å se ting fra den andre siden av gjerdet en gang i blant. Det finnes mennesker som faktisk har komplekser hva angår skrive- og lesning. De kan fort bli skremt vekk pga. av slike rettskrivningsdebatter, som etter min personlige mening ikke har noe å gjøre i en slektforskningsdebatt, og det synes jeg ville være veldig leit.La meg med en gang si at det ikke er noe ønske fra min side å moralisere. Jeg håper at det ikke blir flere leie misforståelser pga. det jeg har skrevet da det absolutt ikke er min mening å såre noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.