Gå til innhold
Arkivverket

[#56725] Hans Olsen, født i Sigdal c.1801, hvor finner jeg han.


Gjest Knut H Nebell
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut H Nebell

Jeg har ikke klart å finne dåpen og håper dette forum kan hjelpe meg.Dette er hva jeg vet om Hans Olsen, Folketelling Drammen 1865, rull nedover til nr. 7504. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f60602&gardpostnr=594&personpostnr=7504&merk=7504#ovre>LenkeJørgine, hans datter blir døpt, nr. 76, LenkeHansine, hans datter blir døpt, nr. 70, LenkeAnthonette, hans datter blir døpt, nr. 70,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, kan dette være rett Hans? Nr. 77. Far: Ole Hansen Green. I såfall har jeg endel opplysninger om faren hans, Lenke vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er giftermålet n° 11 i kirkeboka: Permanent sidelenke: LenkeHan var jo födt i Sigdal, så det er sikkert riktig kandidat Astrid har funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, hvis det er samme Ole som jeg tror, jfr. lenken i innlegg 3, så er foreldrene hans på samme sted i 1801 (innlegg 9): Hans Andersen og Kari Gulliksdatter. Og 'min' Ole giftet seg med Guri Christoffersdatter Sætra,hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen, sønnen til Hans og Kari, Ole, ble døpt 17. april 1774. Jfr. debattinnleggene 46634 (Hans Andersen) og 46468 (Kari Gulliksdatter). Noen mer 'tekniske ' enn meg klarer sikkert å legge lenker.....Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

alle gode ting er 3: for å være på den sikre siden, er det kanskje lurt å finne ut om ovenstående Hans var gift 2 ganger.... Hadde vært fint hvis noen Sigdølinger kom på banen,Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

her er en passende vielse, nr. 14, soldat Hans Olsen Setra og Siri Olsdatter, 3. august 1829: Lenke Så da er det store spørsmålet, blir denne Hans enkemann?Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Dette var gledelige nyheter. Jeg blir helt overveldet av alle opplysningene som kommer fram.Takk til Kjellaug som fant han på FamilySearch, samt gifermålet i kirkeboka. Jeg har jo selv søkt etter personer der flere ganger, men i denne sammenhengen har jeg nok sovet.Takk Astrid, hvis det er slik at vi har aner med felles utspring i Sigdal, så ser jeg gjerne at vi kan utveksle data hvis det er av interesse. Jeg har etterkommerne til Jørgine.Her får jeg konfirmasjonen til Hans servert, fiks ferdig, og mye mer i tillegg. Tusen takk Litta.Jeg skal studere dette nærmere samt føre inn opplysningene i programmet mitt.For øyeblikket har lånt Sigdalbøkene på biblioteket, og nå som jeg har fått noe mer å lete etter skal jeg bruke helgen til studere dem. Så får vi se om jeg kan finne noe der, så kan jeg komme tilbake hit litt senere.Mvh. Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen (trolig slektning - jeg er etterkommer av broren til Ole, Gullik). Har ikke funnet noe dødsfall på Siri, men har bare lett overfladisk. MEN det er en enkemann som tar utflytting til Eger i november 1842, som er interessant. Alderen oppgis til 46 år, men er det noe jeg har lært, så er å ta oppgitt alder med etpar klyper salt.... Nr. 26 på høyre side, Hans Olsen Seteren: Permanent sidelenke: LenkeMå da være han???Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei.Vi finner vi endel i *Sigdal og Eggedal - Bind II, utgitt 1953. Forfatter Andreas Mørch*.Under Grensetra - bruk 3. Setra nordre, side 461. Sterkt forkortet og fritt sammendrag derfra: Fra 1811 hadde Ole Hansen halve garden.Ole Hansen var f. i søre Grenseie 1774, g1801m Guri Kristoffersd. f.1780. Som nr.2 blandt deres 8 barn var:Hans f.1803, g1829m 1. Sigrid Olsd. Langelund, hadde garden. (barn: Kari, Guri og Ola.) Gift 2.gang i Drammen m. Anne Karine Håvalds. Overen fra Modum.Hans Olsen og Sigrid Olsd. tok over garden i 1829 for 500 spd. og føllaug til Guri. De solgte garden for 327 spd. til støfaren Gullik Grønset i 1831 og flyttet til Drammen.Dette var som sagt et veldig forkortet sammendrag. Mer å finne om søsknene og forfedrene til Hans Olsen i boka.Mvh Ellef Ellef.Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei Knut. Jeg la desverre ikke merke til ditt innlegg (14) før jeg hadde sendt (16). Innlegget mitt var helt unødvendig.Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Til Litta (innlegg #7)Jeg tror det kan være to personer med samme navn, Christhoper Petersen. Da den Christhoper som lenken henviser til ville ha vært 12 år når datteren Guri blir født (Guri skal være født i 1780, i følge bygdeboka). Men det er en forlover(?) med navnet Christhoper Petersen Anfinrud ved vielsen til Ola og Guri, tror kanskje det er han som er nevnt i FT 1801.Til Litta (innlegg #8)Dette kan gjerne være Oles Dåp på Strømsø. Jeg har ført det inn med en kommentar, så vil det bli bekreftet/avkreftet når jeg får kontrollert mer .Til Litta (innlegg #9)Dette er nok Ole, tellingen er fra Green Søndre, og Ole er født på søre Greenseie. Dette er året han gifter seg så folketellingen var vel før han ble gift.Til Astrid (innlegg #10)Hvis Ole Hansen er sønn til Hans Andersen og i tillegg ugift, hvorfor er han ikke ført under foreldrene, sammen med sine søsken? Men om han er døpt 17. april 1774 så må lenken på innlegg #8 være en annen person (dåp 1. des 1774).Til Astrid (innlegg #15) Det kan være han, enig med deg om oppgitte aldre (oppgitt 46 år, faktisk: 39 år) men hvorfor er ingen av barna med? Kari Guri og Ola som må være i alderen cirka 11 - 15 år. I kirkeboka skal også barna føres inn ved utflytting.Jeg håper det etterfølgende legger seg på en forstålig måte. Her er det jeg har til nå:Etterslekt av Ole HansenGenerasjon 1________________________________________________________________________________________________________________ OLE HANSEN giftet seg med Guri den 12 sep 1801. Han døde på Setra, Sigdal, i 1823, 49 år år gammel.______________________________________ Barn av Ole Hansen og Guri Kristoffersdatter var:_________________________________________________________________________________i.____BERTE ble født i 1801. Hun døde i 1803, 2 år år gammel._____________________________________________________________________ ii.___HANS ble døpt den 20 nov 1803 Green, Sigdal Prgj.__________________________________________________________________________ Hans giftet seg med Siri den 3 aug 1828._______________________________________________________________________________________ Hans giftet seg med Anna Karine den 27 jun 1847 i Strømsø Kirke bosted var Drammen._________________________________________________ iii.__KARI ble født i 1806. Hun døde i 1806._____________________________________________________________________________________ iv.___KARI ble født i 1808. Kari giftet seg med Anders i 1833 i Nævramoen.___________________________________________________________ v.____BERIT ble født i 1809. Hun døde i 1810, 1 år år gammel._____________________________________________________________________ vi.___ANNE ble født i 1812. Anne giftet seg med Knut i 1835._______________________________________________________________________ vii.__KRISTOFFER ble født i 1816. Kristoffer giftet seg med Kristine i 1846.____________________________________________________________ viii._STENER ble født i 1820._________________________________________________________________________________________________Generasjon 2_____________________________________________________________________________________________________________ HANS OLSEN ble døpt den 20 nov 1803 Green, Sigdal Prgj.________________________________________________________________________ Hans giftet seg med Siri den 3 aug 1828._______________________________________________________________________________________ Hans giftet seg med Anna Karine den 27 jun 1847 i Strømsø Kirke bosted var Drammen.___________________________________________________ Han ble konfirmert den 22 okt 1820 Holmen krk, Sigdal. Han flyttet til Eger i 1842 fra Sigdal._______________________________________________Barn av Hans Olsen og Siri Olsdatter Langelund var:______________________________________________________________________________ i.___KARI er stipulert til å være født cirka 1830.__________________________________________________________________________________ ii.__GURI er stipulert til å være født cirka 1832.___________________________________________________________________________________ iii._OLA er stipulert til å være født cirka 1833.____________________________________________________________________________________ Barn av Tømmermann Hans Olsen og Anna Karine Haavalsdatter var:________________________________________________________________ i.___ANTHONETTE ble født den 30 mai 1854 Strømsø, Drammen. Hun ble døpt den 18 jun 1854 Strømsø krk, Strømsø Sokneprestembede._______ _____Faddere var Konen Karin Gulliksdatter, Gartner Simon Larsen, Hanna Larsen, og Skomager Ole Andersen.______________________________ ii.__JØRGINE Jørgine ble født den 5 nov 1860 Strømsø, Drammen. Jørgine giftet seg med Anders Christian den 11 des 1881 i Tangen krk_________ _____Forlover var Sømand Nils Larsen og Sømand Oluf Andreassen.________________________________________________________________ iii._HANSINE ble født den 1 aug 1863 Drammen. Hun ble døpt den 16 mai 1864 Strømsø krk, Drammen.____________________________________ _____Faddere var Andrine Olsdatter, Pige Gurine Hansdatter, Ole Villiksen, Andreas Andersen, og Peder Henriksen.___________________________Mvh. Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen, har lett etter dåpen til Ole 17. april 1774, men kirkebøkene for Sigdal er så 'rotete', at en nok må se etter med lupe, men når det er sagt (skrevet), tviler jeg ikke på riktigheten av det. At Ole ikke står sammen med foreldrene og søsknene i 1801-tellingen, henger trolig sammen med at han 'var i jobb' på gården. Har sett tilsvarende før, og har funnet andre søsken på andre gårder - de som nevnes som 'barn' er tross alt det.Hvorfor Hans melder flytting alene, forutsatt at det er rett kar, noe jeg tror, kan kanskje bety at han først flyttet alene? Har du sjekker om barna ble igjen i Sigdal?? Eller om de levde opp?Hvis det medfører riktighet at Hans er barnebarnet til Hans Andersen og Kari Gulliksdatter, noe jeg er forholdsvis sikker på, får vi heie ekstra på vår felles slektning (om enn laaangt ute) idag , Ole Einar Bjørndalen, som også er etterkommer av Hans og Kari,vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Hallo Astrid, jeg har ikke fått kontrollert noe særlig enda. Må ta det litt senere, men når Ole Einar er ca.6-7-8 menning, da må vi konsentrere oss om skiskyting.Mvh. Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. Denne Ole som vart døpt 17.apr.1774 i Holmen kirke (Sigdal) var sønn av Hans Andersen Green. Blandt fadderne finner vi både Ane Gullichsd Green og Peder Gullichsen Green). Se side 122. LenkeEnig med Astrid (21) i at bygdebøkene fra Sigdal er rotete i finne fram i. (1 skritt fram og 2 tilbake, er en for snill sammenligning) Men det er dog en smule enklere etter at de ble skannet og indeksert.Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Hallo Ellef; du er et unikum av hjelpsomhet som har klart å finne dåpen til Ole, jeg har søk og bladd i de kirkebøkene for å finne dåpen, det eneste jeg oppnådde var å få vondt i nakken.Jeg var òg blitt sikker på at det var rett Ole-person (#10), men det er alltid viktig å få med den eksakte plasseringen av noteringen, så en stor takk til deg Ellef.Av barna til Hans (1) fra første ekteskap har jeg funnet: Kari nr. 22 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8511&idx_id=8511&uid=ny&idx_side=>Lenke Ole nr.69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, jeg finner ingen Guri, men to Jøran, den første døpt 27. februar 1836, og da bodde de på Kvisle-eie. Hun døde trolig som liten, for 22. mars 1837 døpes en ny Jøran, jfr. lenken, og de bor fortsatt på Kvisle-eie. Fadderene er tjukke slekta, så vidt jeg kan se, så det er nok rett par, selv om moderen her oppføres som Sigri. Kanskje det har blitt litt surriball i bygdeboka - at Jøran ble til Guri??? LenkeAstrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.