Gå til innhold
Arkivverket

[#56730] Ola Sjursen (Stend) og Dønnet Bryildsdatter.


Gjest Per Aase Andresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Aase Andresen

Min 4. tippoldefar Ola Sjursen var gift med Dønnet Bryildsdatter. De fikk en sønn de kalte Brynild Olsson ( 1724 – 25.03.1765) han giftet seg den 01.01.1748 med Anna Mortensdatter (1722 - ) (datter av Morten Sjursen Moflæten og Alit Olsdatter Solheim), og bosatte seg på Tveiteraas gård hvor husn er nevnt som enke i FT 1801.Ola og Dønnet skal ihht opplysninger jeg har fått være født på gårdene N.Skutle (Ola) og Ø.Skutle (Dønnet), og giftet seg i 1721. konf side 69 i Mini A2 gifte på Voss 1721Gårdene ligger på Voss.Brynild Olsen skal ihht Fana bygdebok forpaktet hovedbruket på Rå en periode rundt 1740. Fana bygdebok sier videre at Brynild trulig er son av Ola Sjursen ( min 4. tippoldefar).Mitt spørsmål blir: ”Er det noe som kan dokumentere at min 4. tippoldemor, Dønnet Brynildsdatter er født på gården Østre Skutle på Voss ?”Takknemmelig for svarmvhPer Aase Andresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

For enkelhets skyld legger jeg ved lenken til forlovererklæring før vigsel. Vet jo at du har denne - men så slipper andre gjøre arbeidet på nytt. Siste par på høyre side: Lenke Legg merke til at Brynjel Mit-Skutle er en av forloverne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Aase Andresen

Takk skal du ha Heidi.Vet du hva tegnene etter fornavnet til Brynild, og Matthis betyr, og når de forlovet seg utfra merknaden i høyre marg på side 69.mvhPer Aase

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Per,Hvis datoen også gjelder dem, og den kan vi anta, så var datoen Festi Ascens Christ, altså Kristi Himmelfartsdag 1721.Tegnene er bumerkene til Brynhild og Mathis, karene kunne neppe skrive navnene sine selv. Dermed betyr disse nettopp Brynjel Mit-Skutle og Matthis Store-Ringheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Aase Andresen

God morgen Heidi.Takk skal du ha for datoangivelsen. Du har nok rett i at det var mangelfull lese og skriveferdigheter blandt mange av de 'vanlige' folkene på Voss og andre steder. Et bumerke var derfor greit å ha.mvhPer Aase

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.