Gå til innhold
Arkivverket

[#56735] Innflytta svenskar til Østfold 1812-1920


Gjest Anne Tove Bakke
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Tove Bakke
LenkeAlma Marie Teg f 1871 Nicilla Karoline Teg f 1859 Augusta Josefine Teg f 1860Nicilla Karoline er min oldemor, hennes far het Hans Teg og de kom mest sannsynlig fra Skee i Sverige. Er disse andre 'jentene' hennes søstre? - og kan noen finne ut noe mer om familien?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Augusta er født i Tanum. Hans Teg er f 1811 i Tanum, kona er Helena Mathiasdotter f 1821, de bor på Gjerum Store uppegård. På gården bor også datterns sonn Hilmer Nikolai Olsson f 1878 i Norge. Skal se mer. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Anne!Søkte på skjeldne navnet Nicilla på FS,fant kun 1 med det navnet i Sverige.Kan det være en slektning av din Nicilla Karoline.Denne er født i 1808 i Hoviksnas, Valla Socken, Goteborg Och Bohus, Swerige. Lenke enMvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Jeg tror ikke det skrives sånn i Sverige, finner det ikke i noen folketelling og FS skriver på de utroligste måter. Nisella finnes det noen av i Bohuslen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Er en Nisella Hansdotter f 16 Mars i Skee og Nisella Hansdotter f 8 Mai 1857 i Nesinge. Vet ikke hvor du har opplysningene dine fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tove Bakke

Beklager, i kirkeboka står det at hun er født i Skee og at faren het Hans Teg. Det var da hun giftet seg i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tove Bakke

Dette fant jeg under innflytta svenskar i Østfold:1571 Innflyttar ug Alma Maria Teg Busterud k 1871 25/10-9513343 Innflyttar ug Nicilla Karolina Teg Folkeseth k 185918849 Innflyttar g h Augusta Josefina Teg Sand k 1860 3/10-03 C. A. Uddgren. Viet 7/12.80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tove Bakke

Det du skrev Hanne om Gjerum Store Uppegård kan se ut til å stemme. Min farfar, Nisellas sønn ble også kalt Nikolai og det kan se ut som Augusta er hennes søster. Hvor er Gjerum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Gerum er i Tanum, min oldemor er vokst opp på nabogården Gerum stora Nygård. Hun er født 1884.Min mormor på 86 lever skal ringe henne, hun kansje husker Teg slekten. Er jo ikke langt mellom gårdane. Hvis du søker på gårdsnavna kan du finne bilder. Ene lille gården var tilsalgs for en stund siden ,skal se om jeg finner igjen det. Men jeg skal se videre. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Ser ut som moren erHansdotter, Ottiliana Justina Änkaf. 5/12 1857 i Tanum, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän)Utvandrad 30/9 1881 från Lycke, Tanum, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän) till Fredrikstad, Östfold fylke, NorgeHansson, Hilmer Nikolai Son (ogift man)f. 18/6 1878 i Dröbak, Akershus fylke, NorgeUtvandrad 30/9 1881 från Lycke, Tanum, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän) till Fredrikstad, Östfold fylke, Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anne Tove Bakke

Hei Hanne i Horten :-) Fant du ut noe mer? Beklager hvis jeg maser, jeg håper bare du har glemt meg. Jeg ville satt stor pris på litt mer informasjon hvis det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Anne ToveHer har du noe som lett kan bli en nøtt tror jeg.Du spør i første innlegg om de andre er søsken til din oldemor Nicilla Karoline. Det tror jeg at jeg kan si at det er de ikke. Mulig de kan være halvsøsken.Fødelsesboken i Skee viser at Nicella Carolina ble uegte født 20/3-1859. Foreldre: Mathilda Nicklasdotter 21 år i Strømstad (usikker på strømstad). Fader angifen vara: Hans Teg i Strømstad. Faddere: torpare Carl Anders/Andreasson og hustru _?__Brita Andersdotter.Dermed kan denne Hans Teg som dere har vært inne på her i debatten som var f 1811 i Tanum godt være rett far, og i såfall har Nicella mange halvsøsken bl.a de som fremkommer i innlegg 1. Er han far så fikk han henne mens han var gift med en annen. På en annen side, jeg har ikke klart i husforhørene å se at han var i Strømstad. Det kan han jo allikevel ha vært uten at det har vært noen flytting/jobb el.l.Denne Hans Teg var gift mer enn en gang. Jeg har fulgt familien i husforhø fra 1857-1875. Ikke noen gang i denne tiden dukker Nicella opp i familien, så er hun hans datter, så bor hun nok hos sin mor.I denne tiden står det om Hans Teg at han var gift 2 ggr. Jeg har ikke fått noe klar oppfatning om det da var hans annet ekteskap eller om han har vært gift 2 ganger før.Nicellas mor har jeg enda ikke funnet. I og med at Nicella flytter til Norge i 1879, så får vi akkurat ikke funnet henne i den første tilgjengelige folketellingen, som er i 1880.Det finnes en Mathilda Niklasson, som jeg har funnet på Familysearch f. 1838 i Skee. Mulig det kan være henne. Skal se om det er mulig å finne ut det.Dette ga vel neppe noe enorm oppklaring, men jeg håper at det i allefall ikke ble mer forvirrende.Noen med noen gode ideer her på å kunne finne mer.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjenDa var det rett mor jeg var inne på i forrige innlegg. Kanskje det løsner litt da.Fra husforhør i Skee 1830-35 side 248 og 317, 1845-50 s. 1013 og 849, 1850-55 s 416, 1855-60 side 453, 140 og 219 finner jeg:Niklas Hansson 15/5-1794Oliana Andersdotter 8/2-1796Barna: Andreas 18/11-1829Hanna 24/7-27Ingrid Maria 2/9-32, død 2/11 s.åAnna Brita 20/2-35Mathilda 6/2-38Carolina 31/12-40På fødestedet står for alle: Strømstad, här.Jeg finner fam først på (alle stedsnavn er i Skee) torpet Hjälmarna der de bor fra første gang jeg finner fam i 1830 og til 1850 da flytter de til Nybygget Stenarød.Dateren Anna Brita flytter til Tjärnö i 1851. Mor/hustru Oliana Andersdotter nevnes i flere av husforhørene som: Bräcklig af bräck.Jeg har konsentrert meg om datteren Mathilda. I 1853 flytter hun til Kitterød, der hun var piga. Hun blir ikke der så lenge, før hun igjen flytter til en plass jeg ikke tyder. Sjekker da opp hjemme hos foreldrene hennes igjen, og der finner jeg henne. I 1859 flytter hun igjen. Denne gang til Gudebo, der hun også er piga. Der bor hun sammen med sin oägta dotter som da er født, og heter Nicella Carolina født 20/3-59.Året etter flytter Mathilda og Nicella igje, da til Västra Hamnen. Jeg har ikke klart å finne noen Hans Teg på samme plass. Men, kanskje jeg finner han om jeg ser litt til.Da har du i allefall mor på plass, og det hjelper jo noe ?Hilsen anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Finner ingen Hans Teg på Østra eller Västra Hamnen. Det øker jo muligheten for at far kan være Hans Teg f 1811, men sikker kan man jo ikke være.Dette må jo være Nicellas mor, som gift, i 1880 tellingen, og da dukker det jo opp flere halvsøsken: Sökresultat Register: Folkräkning 1880 (Göteborgs- och Bohus län) Post 3 av 3 Tillbaka till träfflista - Ny sökning Om personen Namn: Mathilda Niklasdotter Hemförsamling: Skee moder Hemort: Björke Kontrakt: Wikornas Norra Län: Göteborgs- och Bohus Födelseår: 1838 Födelseförsamling: Skee Göteborgs- och Bohuslän Civilstånd: Gift (G) Kön: Kvinna Familjeställning: h. Famstkod: Mor/fru (M) Familj nr: 1 Sida: 4 Rad: 39 Visa källa Visa källaLägg till en kommentar Om hushålletPersoner i hushållet: Fam. nr 1Magnus Hansson Bur, f. 1811 i Tanum Göteborgs och Bohuslän, Båtsman f.d. Mathilda Niklasdotter, f. 1838 i Skee Göteborgs- och Bohuslän Hilda Emilia, f. 1864 i Skee Göteborgs- och Bohuslän Maria Lovisa, f. 1866 i Skee Göteborgs- och Bohuslän Hanna, f. 1868 i Skee Göteborgs- och Bohuslän Oleana, f. 1872 i Skee Göteborgs- och Bohuslän Oléa?? Mathilda, f. 1856 i Skee Göteborgs- och Bohuslän Anna Olivia, f. 1880 i Skee Göteborgs- och BohuslänHer er også Anna Brita Niklasdotter i 1880 tellingen: Register: Folkräkning 1880 (Göteborgs- och Bohus län)Post 2 av 3 Tillbaka till träfflista - Ny sökning Om personen Namn: Anna Britta Niklasdotter Hemförsamling: Hogdals moder Hemort: Spekeberg Kontrakt: Wikornas Norra Län: Göteborgs- och Bohus Födelseår: 1835 Födelseförsamling: Skee Göteborgs- och Bohuslän Yrke: Backsittare Civilstånd: Änka/änkling (E) Kön: Kvinna Famstkod: Mor/fru (M) Familj nr: 1 Sida: 9 Rad: 18 Visa källa Visa källaLägg till en kommentar Om hushålletPersoner i hushållet: Fam. nr 1Anna Britta Niklasdotter, f. 1835 i Skee Göteborgs- och Bohuslän, Backsittare Anders Simon, f. 1866 i Hogdal Göteborgs- och Bohuslän Olena Maria, f. 1863 i Hogdal Göteborgs- och Bohuslän Selma Amanda, f. 1875 i Hogdal Göteborgs- och BohuslänAndreas Niklasson i 1880 tellingen: Register: Folkräkning 1880 (Göteborgs- och Bohus län)Post 1 av 1 Tillbaka till träfflista - Ny sökning Om personen Namn: Andreas Niklasson Hemförsamling: Tjernö annex Hemort: Nödö Tjernemyr Kontrakt: Wikornas norra Län: Göteborgs- och Bohus Födelseår: 1829 Födelseförsamling: Skee Göteborgs- och Bohuslän Yrke: Torpare Civilstånd: Gift (G) Kön: Man Famstkod: Far/man (F) Familj nr: 1 Sida: 22 Rad: 12 Visa källa Visa källaLägg till en kommentar Om hushålletPersoner i hushållet: Fam. nr 1Andreas Niklasson, f. 1829 i Skee Göteborgs- och Bohuslän, Torpare Anna Maria Engelbrectsdotter, f. 1821 i Skee Göteborgs- och Bohuslän Johan Alfred, f. 1861 i Tjärnö Göteborgs- och Bohuslän Carl Martin, f. 1868 i Tjärnö Göteborgs- och Bohuslän

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.