Gå til innhold
Arkivverket

[#56737] Ole Amundsen Senstad, f. 1810, Nes, Hedmark. Når og hvor dødde han?


Gjest Svein Davidsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Davidsen

Min Tippoldefar Ole Amundsen ble fødd på Senstad, Næss, Hedmark, 12.12.1810. Han flyttet til Lodviken, Helgøya, muligens etter morens eldste sønn fra hennes første giftemål tok over Senstad rundt 1828. Han bodde på Vien, Helgøya, da min oldefar, Andreas Olsen, ble fødd i 1841.I 1883 ble Andreas bestyrer på Jørgen B Lysholms Brenneri i Trondheim og flyttet dit. I FT1900 bor han på Olav Trygvesens gate 26 med sin familie. Jeg har notert at Ole Amundsen også flyttet til Trondheim, men jeg kan ikke finne han hverken i Trondheim eller på Hedmark etter 1848. Er det noen som kan hjelpe til å spore han opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

Hei Svein!Nes Bygdebok, Andre Bind, Del I;Under Lodviken, s.638 står det bl.a.;Da Ole tok over garden i 1843, var den sterkt belånt og husa forfalne. Jordvegen var heller ikke i hevd etter mange år som underbruk til andre garder. Han måtte ta opp mange smålån: 100 spd av Marte Biskopslien i 1847 og 140 spd av Ole Sælid i 1849. Det spørs om han ikke var blandet bort i brenneridrifta på Vien, som gikk konkurs omkring 1845. Lodviken ble solgt igjen i 1853 og familien flyttet til Sælid etter å ha bodd noen år i Kleven som innnerster. I 1865 og 1875 bodde Johanne som enke på Sælid og ernærte seg med å veve, spinne og strikke.Mvh Eva Mc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Takk Eva, Dette var interesant. Hvis den Johanne Jensdatter som var enke på Sælid i 1865 var den samme Johanne som var kone til Ole Amundsen, dvs min tippoldemor, kan Ole selvsagt ikke ha flyttet til Trondheim i 1883. FT 1865 har også en datter av Johanne, Johanne Maria, fødd i 1853. Dvs Ole må ha dødd mellom 1853 og 1865. Da kan jeg begynne å lete i de skanna kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

Du finner enken etter Ole Amundsen, Johanne Jensdtr(og den yngste datteren Johanne Marie) på Sælid i Vang, Hedmark.Kun en tanke, kanskje flyttet hele familien til Vang, og du kan lete etter Ole's begravelse der? Om du ikke finner ham på Nes/Næs da.Marte Biskopslien som det er ref til ovenfor, var Johanne Jensdtr's mormor, men det vet du kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

Litt treg på en lørdagskveld!Om barna til Ole og Johanne står det,1. Andreas f.1841 (Vien) g. 1868 m. Georgine Olsdtr. Kylstad, Vang. Han var smed, brennerimester på Sælid, gbr. Kurud, Vang. Flyttet seinere til Sundnes brenneri, Trøndelag.2. Marte f.1843 (Lodviken)3. Martinus f. 1848 (Lodviken)4 Johanne Marie f. 1854 (Kleven)Andreas Olsen er også på Sælid som smed og logerende i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Jeg tror nok jeg har funnet Ole Amundsen som død i Nes Minestralboka, 19.07.1861. Alderen stemmer i hvert fall. Da jeg ikke er lokalkjent kan jeg ikke lese oppholdstedet, så hvis noen kan hjelpe meg med det ville det være godt. LenkeJeg kjenner Sundnes Brenneri veldig godt da min bestefar var bestyrer der mens jeg vokste opp på Inderøy, og jeg hadde, mere og mindre, fri adgang til hele bygget, og det var jo fasinerede for en ung-gutt!Min Oldefar, Andreas Olsen, f.1841,reiste til Tyskland(?) for å studere destillering, etc, mens han var på Sælid eller Ådal brenneri, men jeg kan ikke finne noen referenser til tillatelse for å reise utenlands. Hvor skulle jeg lete etter det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Hei Svein!Tok fram klokkerboken,den var bedre å tyde.Det står at Ole Amundsen oppholdt seg på Røraasen da han døde.Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Nes, Klokkerbok nr. 4 (1832-1861), Døde og begravede 1861, side 282. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9088&idx_id=9088&uid=ny&idx_side=-287>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Takk Ann-Mary, den var lettere å tyde. Må da få lov til å spørre Eva om det står noe i Nes Bygdebok om inderst Ole Amundsen på Røraasen?Står det også noe mere om brenneri driften på Vien enn det du nevnte? Det måtte selvsagt være der at de fikk 'brennvin' i blodet(!) for 2 av Oles sønner, min oldefar Andreas, og broren Martinus, plus Andreas's søn Ole, ble alle brenneri bestyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

No rush Eva, enjoy your stay! Give my regards to my children and grandchildren if you see them! They live around there. mvh Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.