Gå til innhold
Arkivverket

[#56744] Hadsel/Nordland: Emil Krey (f. 1859) og Leonora Ellingsen (f. 1859)


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Jeg er ute etter data omkring når de døde og hvem foreldrene var.I kirkeboka for Hadsel har jeg funnet Emils foreldre - Mons Krey og Christianna Dorothea Nilsdtr. (f. 1821). Mons Krey må ha dødd tidlig da Christianna i FT 1876 for Lonkan i Hadsel var enke. Christianna skal visstnok være et spkalt uekte barn av Nils Jocumsen og Ane Christoffersdtr. Kaliora (?)Er det noen som har data omkring disse personene?Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Jeg har Mons Aron Jocumsen Krey født 1793, døpt 31 mars Bygd, Sortland, død 15 mars 1862 (jordet 29 mai, 69 år-kirkeboken), bosatt Lonkan. Først gift 20 juli 1823 med Elisabeth Jonasdtr. Falch, født 1781, død 16 okt 1837. Så med Christine 20 juli 1843. Hun døde 13 august 1897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Leonora var datter av Erland Larssen og Ingeborg Anna Andersdtr på Lunkan i Hadsel. Farsnavnet hennes var altså Erlandsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen takk for opplysningene. I boka om Ellingsenslekta heter det at en Elling Larsen (f. 1833) og Ingeborg Anna Andersdtr. skal være foreldre til Ole Christian Ellingsen (f. 1863). Er Erland Larsen og Elling Larsen den samme person. Var denne Elling eller Erland født i Heidal i Gudbrandsdalen? Mener det står det. Ingeborg Anna skal etter FT's beregninger være født ca. 1830???Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Kanskje et vanskelig spørsmål under denne kategorien...Men er det noen som vet når Emil Krey (f. 1859) døde? Kona Leonora døde vel 15. des. 1942?Vet noen hvilke barn Emil og Leonora hadde foruten Angel (f. 1892) og Konstanse (f. 1897)?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Id Fnavn Enavn Pnavn Tit Bosted Fdt Får Ddt Dår Bdato Bår Merk F R Gnr B Gravsted Kommune Kirkesogn Korr 2154453 Emil Nikolai Krey 1110 1859 1311 1939 1911 1939 E 11 10 Vis Veøy Hadsel Hadsel Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Det er mulig at Erland og Elling blei brukt om hverandre, men ved giftemålet 11. oktober 1860 er navnet oppgitt som Erland. Det stemmer at han var født i Gudbrandsdalen (kirkeboka sier Vågå), og foreldrene var Lars Larssen og Anne Olsdtr, som kom til Hadsel i 1840 eller like før.Ingeborg Anna var født på Hennes nedre i 1830, foreldre Anders Anderssen og Aletta Paulsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk til Ann-Mary og Johan.Fant vel ikke så mange av 'mine' involverte i DIS gravminner.Johan: Vet du mer om Lars Larsen/Ane Olsdtr. og Anders Andersen/Aletta Paulsdtr.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Ikke om gudbrandsdølene, bortsett fra at Lars var født i 1806 og døde i 1857, og at Anna var født ca. 1799 og døde i 1865.Anders Anderssen (1800-1836) var sønn av Anders Lassesen og Anne Katrine Olsdtr på nedre Hennes, Aletha (1806-1895) var datter av Paul Andreas Paulsen og Anne Maria Dreyer på Lekang i Hadsel.Anne Maria Dreyer var født ca. 1786 i Trondheim, Paul Andreas Paulsen var sønn av klokkeren Antoni Paulsen og Aletha Cathrina Grønbech. Jeg tror de har vært debattert tidligere på Brukarforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Til innlegg 5 og 9. Elling og Erlend må være samme person. I 'Slekte Ellingsen' står det om Elling: f. 14.07.1833 på Steinfinnsbøeie i Heidal og døpt 14.08.1833 i Vågå. Bosatt Lonkan, Hadsel. G. 10.10.1860 m. Ingeborg Anna Andersen, f. 24.04.1830 Hennes. Dato for vielse avviker med en dag ihh til inlegg 9.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Det stemmer nok at et par greiner av slekta brukte Ellingsen som slektsnavn. Jeg har sett også andre eksempler på at 'søringnavnet' Erlend blei til Elling, som var den nordlandske dialektvarianten på den tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen hjertelig, Johan.Har du foreldrene til Anne Maria Dreyer på Lekang?Har du noe mer om Anders Lassesen/Anne Katrine Olsdtr? Når de levde og hvem foreldrene var?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Her skulle det vel være en del om slekten:http://www.trekilen.com/slekt/toril4.htm Anders Lagesen var født på Hennes 1755 (døpt Dom 11 a Trin, kb), konf 1773, død 1743. Foreldre Lage Iversen Hennes og Dorothea Olsdtr. Brottøy. Først gift 10 aug 1779 med Grethe Larsdtr. Ekeren (død 1794 kb). Så 1795 med Anna Cathrina Olsdtr. Holdøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Anders Lagesen/Lassesen: Eva har korrekte opplysninger der. Navneformene Lage og Lasse blei brukt som samme navn på 1700-tallet her nord.Anne Maria Dreyer: Nei, dessverre, der har jeg ikke mer enn at hun skulle være fra Trondheim. Men også presteslekta i Hadsel på den tida het Dreyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen hjertelig takk for opplysningene. En spesiell takk til Eva som ga med Börje Jonssons nettside, som vel kan hjelpe meg gjennom det meste - etter det jeg kan se.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Stakkars Anders Lagesen døde nu 1843, og ikke før han ble født!Alette Paulsdtr fra Lekang var gift 2 ganger. Først med Anders Hennes, så med Lars Petter Larsen fra Brottøy, født 1814, død 11 des 1901. Datteren Inger Anne Larsdtr. Hennes, (f. 1 mars 1839 kb) giftet seg 22 okt 1858 Kristian Monsen Krey, f. 21 jan 1830, bosatt på Lonkan, Hadsel (halvbror til din Emil). Inger og Kristians barn finnes under Frie Apostoliske menighet i Dverberg, Tromsø Baptist menighet og Hadsel Baptist menighet i 1882.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Det var synd i Anders, men nå har han vært i live. Nei, jeg forsto den...Det ser ut til at Krey-slekta har vært en del av baptistmenigheten. Har du noe mer kjennskap til dette?Enn Anne Katrine Olsdtr., kona til Anders Lagesen. Vet du foreldrene til henne?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Foreldrene på Holdøy var Ole Olsen fra Kvalsauken f ca 1741 og Johanna Andersdtr. f. ca 1744 i Sigerfjord. Du finner mer om dem på Børjes 'trekilen'. Vet ikke noe mer om baptistene på Hadsel enn at en del av dem er ført inn i kirkeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Hermod Moursund

Deres datter Konstanse (f. 1897) skal ha dødd en gang mellom 1972 og 1974. Er det noen som har et eksakt år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

Heiher er du inne på aner til noen jeg har lett aner på. Fra Leonore og bakover har jeg 11 sider men det blir vel mye å lime inn her. Det er en del tilleg i forhold til trekilen. Har jo spurt om dem her før. er flere interesert kan jeg lime det inn her.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.