Gå til innhold
Arkivverket

[#56748] Ekteskapsløyve 4/6-1734 i Kinden


Gjest Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje E Skrolsvik

Står det noe om hvilket slektskapsforhold det er mellom Casper Matthisen Hammersætter Kinden og Birte Olsdatter Batallen i den gitte løyven ? De står som nr 348 på oversikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Sunde

'Udi 3die Leed' - blir det tremenninger? Jeg har notert meg at en av Caspers oldefedre var Knut Joensen Batalden, men mangler mellomleddene til Birte.Dette kunne det være interessant å korrespondere nærmere om, Terje, kan du ta kontakt? sigmsun krøll online punkt no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Øren

I fylgje mine slektsnotat har dei truleg slektskapen etter Knut (Jonson?)Batalden (ca. 1606-f. 1697) og Ales Tollaksdotter d. 1697, jf. skifte på Batalden i 1697 (Soga om Flora av Albert Joleik side 258 og 422).Dei hadde sonen Tollak Knutsson Batalden (ca. 1638-1705). Kanskje var Tollak gift med Anne Olsdotter d. 65 år gamal i 1705. Tollak og kona hadde sonen Ole Tollakson (1671-1717)som var gift med Synneve Berentsdotter (ca. 1680- 1760) og dei hadde dottera Birthe Olsdotter (1711-1763).På den andre sida hadde Knut (Jonson) og Ales Tollakdotter Batalden dottera Karen Knutsdotter (ca. 1725 - f. 1697). Ho var truleg gift med Anders Nilsson (Foss?) på Flora (ca. 1616- ?) og dei hadde dottera Susanne Andersdotter (ca. 1660-ca. 1710). Susanne var gifte 2. gongen med Mathis Endreson Hammerset(ca. 1665 - e. 1709). Susanne og Mathias hadde blant anna sonen Casper Mathiason.På denne måten blei Birthe Olsdotter og Casper Mathiasson tremenningar.Med beste helsing Leif Øren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Hillersøy

Det kan óg supplerast at Ole Tollakson og Synneve Berentsdtr. også hadde borna; Lisbet (f.1704), Anne ((1707-1774)g.m. Jan Henrik Anthoniusson Helmers), Tollak (1709-1710)og Marthe (f. 1716)Svigersønene Jan Henrik og Caspar delte garden Batalden.Helsing Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Sunde

Takk fra meg også!Kanskje noen også kjenner til foreldrene til Rakel Olsdatter, som var gift med Caspar Mattiassons bror Anders?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.