Gå til innhold
Arkivverket

[#56750] Grue - Arne Olufsen og Mathilde Christiansdatter


Gjest Geir Woll
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Woll

Arne Olufsen (AO) er født 27. juni 1869 på Bremserud i Grue - foreldre: Oluf Arnesen og Karen Embretsdatter.Mathilde Christiansdatter (MC) er født på Sandstad evt. Voldsnes i Grue 18. aug 1869 - hennes foreldre er Christian Olsen og Anne Arnesdatter.De ble gift i Grue 23. okt 1890 - de får en sønn Olav født på Voldsnes i Grue 1. des 1890 - død 23. feb 1891.Arne står med utflyttingsattest til Ski, Smaalenene 1. des 1894 alene.Jeg finner ingen av disse i FT1900, emigrering fra Oslo, døde/innflytting/utflytting/viede Grue/Ski/Kråkstad/Oppegård 1891-1900.Mistanken er at Mathilde dør mellom 1892-1894 i Grue - dette mangler nemlig i skanna kirkebøker!Noen som har info. på dette - dødsfallprotokoll 1 for Solør Sorenskriver 1863-98 (statsarkivet på Hamar)?Noen som kjenner til disse 2 og skjebnene videre?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Molfrid Loftsgarden

Hei! Jeg tror at du kan finne igjen Arne i 1900-telling for Oslo, i Schultzgt.5 . Han har tatt etternavnet Ruud, og giftet seg på nytt igjen, med Olivia, f. 1866 i Kongsvinger.Folketellingen for 1905, står det at han var født 27.juni 1869 på Grue i Solør, han er enkemann og jobber i Kristiania vegvesen. Han flyttet til Oslo i 1895. Han bor i 1905 i Falsensgt. 24, 4.etg, 2.oppg sammen med barna Olaf, f.18.mars 1895, Helga, f. 24.desember 1896, Agenes, f. 17.oktober 1898 og Gaatfred, f. 20.juni 1902.En rask titt i adressebøkene for Oslo viser at han har flyttet en del rundt - 1907 i Maridalsveien, 1909 i Schleppegrellsgate , i 1910 i Malmøgt. På Byarkivet i Oslo kan du finne mere om denne familien fra 1905 og fremover, før det årstallet må du nok på statsarkivet.Lykke til.Mvh Molfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Hjertelig takk til Molfrid - det ser ut til å være min mann ja! Har du noe slektsbånd til noen av disse eller kom du tilfeldig over dette?Har lett etter Arne og Olivia's vielse, men finner intet fra slutten av 1894 og i 1895 på Ski og omegn - ei heller i alt som er oppført under Oslo i scannede kirkebøker!Er det da noen andre muligheter for Oslo's vedkommende - hvor de kan være viet?Igjen takk Molfrid!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Molfrid Loftsgarden

Hei! Jeg er nok ikke i slekt, men siden jeg allikevel var en tur innom Byarkivet i Oslo, var det ikke store jobben med å ta en liten titt i adressebøkene.Mulig Arne ikke flyttet til Ski allikevel, men fortsatte å bo på Grue en stund til?! Jeg tror jeg ville ha prøvd å nøste opp trådene bakover fra Oslo, og sett om han meldte innflytting til Oslo i første omgang, mulig det gir opplysning hvor han flyttet fra.Kanskje det finnes et arkiv over tidligere veivesen-ansatte på Norsk vegvesenmuseum på Lillehammer? Kanskje du finner noen opplysninger der også.Mvh Molfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.