Gå til innhold
Arkivverket

[#56754] Tyding av kirkebok for Bolsøy / Molde i 1827


Gjest Hanne Heen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Heen

HeiEr det noen som klarer å tyde hva som står over navnet på dåpsbarn nr. 2, piker i 1827, side 55. Jeg lurer også på en del av det som står i rubrikken for foreldrene. Barnets navn er Ingeborg Johannesdatter Rosengreen.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Hei Hanne! Her får du en bedre variant vedr Ingeborg Johannesdatter Rosengren(høyre side):Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Molde, Reknes hospital i Bolsøy, Klokkerbok nr. 558C01 (1818-1868), Fødte og døpte 1827, side 52-53. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16494&idx_id=16494&uid=ny&idx_side=-28>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Det var en nydelig skrift i klokkerboka, men det står litt mer i ministerialboka:Jeg leser: Tjenestetyende paa Moldegaard Elen Olsdatter Tornes fra Agerøe Præstegield 2det Leiermaal og som Barne Fader er opgivet af Elling Tornes at være en svensk Person Johannes Rosengreen som er nu hos Zacharias Hansen paa Ekrem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

HeiTusen takk til både Ann-Mary og Aud. Det var fint skrevet i Klokkerboken ja, tenkte ikke på at jeg kunne lete under Reknes Hospital. Men den informasjonen jeg mest var ute etter kom nok best frem fra ministerialboken. Jeg fant jo da ut at Johannes Rosengreen er Svensk, og det hjalp jo litt. Han skal fra før av ha en datter til som blir konfirmert i Molde i 1837, men har da en annen mor i flg. konfirmasjonslistene, og det er den moren og datteren jeg jobber med. Skal nå sjekke Reknes Hospital for å se om jeg finner det barnet født der, i konfirmasjonslistene står det ikke når og hvor hun er født.Tusen takk igjen for hjelpen.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Reidar Sande

Elen Olsdtr Tornes er nemnd på s 408 bygdebok for Fræna II. Dottera Ingeborg f i Molde er ikkje omtala av forfattaren. Veit Hanne eller nokon andre vidare skjebne for denne Ingeborg?Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei Knut ReidarJeg vet desverre ikke mer om Ingeborg. Jeg prøver å finne mer om hennes halvsøster Beriths aner, men det ser ikke akkurat så enkelt ut å finne videre på dem.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Reidar Sande

Takk til Hanne. Eg ser no at Ingeborg har flytta attende til Tornes, der ho er konfirmert i 1843. Mora Elen Olsdtr gifta seg 1833 med Peder Pedersen Nøsen, i Fræna.Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Knut Reidar Sande

Eg ser Ingeborg Johannesdtr får ein son Johan Olsen i 1849 i Bolsøy utanfor ekteskap. Mor og son flyttar til Fræna ca 1857, og sidan ser eg dei ikkje att.Eg ser Hanne er interessert i Berit Johannesdtr, halvsøstra til Ingeborg. Eg fann at ho gifta seg i 1853 med ein Ole Olsen frå Ødegard i Fræna, ho var då enke. Dette veit du sikkert. Ved giftemål står at Berit er fødd i Molde, medan folketeljing 1865 seier Grytten. Har du leita der?mvh Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Reidar Sande

Eg trur eg fann din Berit Johannesdtr, med svensk far Johannes: Sjå Grytten/Eid 1823, klokkerbok er best å lese.Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei Knut ReidarTusen takk for tipset, skal sjekke henne opp i Grytten, Har ikke sett etter der tidligere.Dette er noe arbeid jeg gjør inn i mellom for en venninne, hun fyller 70 år nå i Mai så det kunne bli som en liten tilleggs presang. Hun vet veldig lite om slekten sin på begge sider, så alt jeg hadde å begynne med var besteforeldrene.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei igjenTusen takk skal du ha, da var jeg jo en generasjon lenger. Er litt ukjent i Grytten området, men det er vel ikke noe særlig med bygde/-ættebøker for dette området heller. Vi får se hva jeg klare å få ut av kirkebøkene.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.