Gå til innhold
Arkivverket

[#56755] Olava Marie Jacobsdtr. Hadsel


Gjest Bent Robert Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bent Robert Nilsen

Jeg søker etter foreldrene til Olava Marie Jacobsdtr. født ca 1770 1780? Hun giftet seg i 1806 med Peder Isaksen fra Bervik. Her er vielsen hennes den 27 mai, men der står hun skrevet som Lava Pareli. Lenke. 10 august samme året har de datteren Marie Pareli til dåpen. Peder dør i 1816,og ved skiftet etter han står hun oppført som Olava Marie Jacobsdtr. Jeg kan ikke finne henne i folketellingene 1801,der er en Lava Pareli, tjenestetøs, 11 år, på gården Walsnes.Men hun er vel litt for ung til å gifte seg 5 år senere. Så er der en Olava Parelidtr.15 år på gården Ångstad, hun er datter av Claus Parelie og Karen Schielderup.Det passer jo ikke med Jacobsdtr. Olava giftet seg opp igjen i 1817 med Ingebrigt Christophersen fra Breivika og er da skrevet som Lava Pareli Jacobsdtr. I følge skiftet etter Peder hadde de bare datteren Marie Pareli. Er det noen som vet noe om hvor hun kom fra og hvem forelderene var? Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Ifølge mine opplysninger var kona til Peder Isaksen datter av Klaus Pareli (1743-1812) og Karen Margrethe Schjelderup (f. 1741).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Lava Pareli blei konfirmert på Ångstad i Hadsel i 1804. Da var hun 17 år gammel. Hun var ikke født i Hadsel (FS består i altfor stor grad av gjetninger og formodninger), men kom antakelig dit sammen med faren, Klaus Pareli. Og her må jeg korrigere det jeg skreiv i (2): Klaus var enkemann da han gifta seg med jomfru Karen Margrethe Schjelderup 12.11.1793. Lava var altså et barn fra første ekteskapet hans. Han og dattera var innflyttere til Hadsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Kan det da være denne Claus Parelius som trolover seg i Trondheim domkirke den 29. mai 1777 (gift 12. juni 1777) med Olava Berg som er samme Claus Parelius vi finner igjen i Hadsel i 1801? Nederst venstre side: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16326&idx_id=16326&uid=ny&idx_side=-34>LenkeDe får ei datter som døpes Olava i Trondheim domkirke den 12. nov. 1786, som passer utmerket med alderen, se nr. 121: LenkeClaus Parelius kone Olava blir gravlagt i Trondheim domkirke den 20. mai 1788, se høyre side nr. 9 i mai:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Robert Nilsen

Er Olava Marie Jacobsdtr og Lava Pareli samme person og datter av Claus Pareli,hvem er da 'Pigen Lava Pareli Aanstad 24 år' ,som er jordet 1.jan. 1815 i følge kirkeboka 1812 1819 for Hadsel.Og er hun datter av Claus hvor kommer Jacobsdtr fra,som hun heter i skiftet etter Peder.og da hun giftet seg opp igjen i 1817?Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Robert Nilsen

Rolf Sverre Alsos fra Tromsø har et langt innlegg i debatt 3391 med opplysninger om bagermeter Claus Pareli fra Trondhjem.Det forklarer en del om navneforvirringen med Lava Pareli.I følge Rolf hadde Claus døttrene Olava og Anne Margrethe Pareli med seg da han kom nordover til Hadsel. Han mener at det Claus datter som døde i 1815,og at det bare var Anne Margrethe Pareli som førte slekten vidre. Men vist hun som var jordet 01.01.1815 var datter av Rasmus Grønbech og Karen Dreyer,blir jo saken en annen.Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.