Gå til innhold
Arkivverket

[#56756] Lettere forvirret.! lover og regler


Gjest Lindis rokstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Lindis rokstad

Hei.Nå trenger jeg noen kloke hoder eller tankespinn. Se tema 34669.Hvordan kan to som får så pass mange barn ikke være gift på den tiden. Skulle tro de måtte legge frem attest på vielse ved barnas dåp, 1865 tellingen osv.I kirkebøkene ved dåp ,konfirmasjon vaksinasjon osv står de jo oppført som ektefolk. Gikk det virkeli ann på den tiden å lyve om dette???????Lindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg har ikke satt meg grundig inn i denne lange diskusjonen, men vil bare peke på at omreisende folk nok ikke hadde store betenkeligheter med å bryte med storsamfunnets skikker og seder. Å utgi seg for ektefolk uten å være lovformelig gift, vil jeg tro ikke var uvanlig, f.eks.når man måtte be myndighetspersoner om reisepass eller når man måtte til presten for å få døpt et barn. Og vedkommende myndighet vil jeg tro ofte valgte å late som om de trodde på det de reisende sa - lukket øynene, om man vil. Det var neppe slik at alle myndighetspersoner var like oppsatt på å få de reisende satt fast bak lås og slå for enhver uregelmessighet, jeg hadde nær sagt heldigvis. (Men noen var det nok).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

HeiNå er min slekt dansk, men jeg hadde lyst å fortelle det likevel:-)Mine bestefar var formester på store garder og nesten ingen av barna er født samme sted.De fikk 10 barn fra 1910 til 1928 - uten å være gift! Min mor er født i 1917 og ble døpt i 1932 - samme dag som hun ble konfirmert. En av døtrene som selv ble døpt, bar en av de andre barna til dåpen.Samme året giftet de seg også :-)Dette er et fenomen som ikke er så uvanlig i de yrkene, så kanskje det er litt det samme her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg har leita lenge etter vigsla til eit par eg følgde rundt i landet (ca 1870) - ved dåpen til eit av borna står det referert årstal for vigsle og prestegjeld (i eit nabofylke), men der er det ingen ting å finne.Muleg eg finn forklaringa ved dåpen av neste barn; der skriv nemleg presten 'angivelige ektefolk' om foreldra, så kanskje er der ikkje noka vigsle å leite etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lindis rokstad

Hei.takk for hjelpen. Nå er jeg litt mindre forvirret. Tanken om nr 4 har vært der siden dette dreier seg om reisende/omstreifere. Men det kan også tyde på et lite brudd mellom henne og Peder siden hun i en periode bosatte seg i Sund. Og utflytter føringen kan nok tyde på det siden hun vurderte å reise til Amerika, men samtidig giftet seg samme året med Peder. Med det samme lurte jeg på om noen kan tyde det som står i føringen for konfirmasjonen se lenken og nr 52. Føler at der er en nyttig info. Lindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.