Gå til innhold
Arkivverket

[#56758] Johanna E. Olsdatter født på Evenes/Liland , Ofoten og hennes foreldre


Gjest Kjersti Stubø
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjersti Stubø

Jeg leter etter foreldre/besteforeldre til Johanna E. Olsdatter født i Ofoten/Evenes/Liland ca 1838. Mor skal være Elisabeth Casperdatter f.ca 1822(?) i Ofoten. Far er Ole Johannesen/Johannessen f. ca 1808 i Ofoten. Ole står i FT.1865 for Ofoten oppført som 'Husmand uden Jord, fattiglem.' Er det noen som vet noe om Elisabeth eller Ole og deres opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

Hei KjerstiLurer på om dette er Ole Johannesens andre ekteskap.Finner Johanne Elisabeth konfirmert her og hun står oppført med Ingeborg Marg. Didriksdatter som mor høyre side nr 3 1854 LenkeJohanne står som født 12/7 1836.Kan ikke finne dåpslister som dekker dette året.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Hei Kjersti!Barn av Ole Johannesen og Ingeborg Didriksdatter: Elen Kirstine,døpt 21 sept 1845: [url="http://www.familysearch.org/eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100244485340&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke Hans Petter,døpt 8 okt 1848: Lenke Ole Jentoft,døpt 5 mai 1850:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjersti Stubø

Tusen takk for hjelp, men jeg er fortsatt litt forvirret: Min tippoldemor heter Johanna E. Olsdatter. I ft 1865 for Ofoten står hun oppført å være født ca 1837/38 på Evenes. Far er Ole Johannesen, f.1808 (ca) i Ofoten (Evenes/Liland) Var han gift 2 ganger? Og i hvilket ekteskap ble Johanna født? Hvem er mor til Johanna - Elisabeth Caspersdatter eller Ingeborg Margrethe Didriksdatter? Jeg finner ingen av disse i Ft. for Ofoten. Takknemlig for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

Hei igjen KjerstiTyder det til at Ingeborg Margrete Didriksdatter er moren til Johanne Elisabet. Ole Johannesen gifter seg på nytt med Elisabeth Kaspersdatter.Finner dem her i FT 1865 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f61853&gardpostnr=58&personpostnr=372&merk=372#ovre>LenkeEngang mellom 1850 og ca 1863 må Ingeborg M. Didriksdatter være død, og Ole gifter seg på nytt.Finner forøvrig Ole og Elisabeth her i FT 1875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjersti Stubø

Tusen takk for hjelp! Det ser jo ut til Ingeborg må være Johannes mor. Om noen vet noe om Ingeborg Margrethe eller Ole (deres opphav) er jeg kjempetakknemlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

HeiFinner Ingeborg Margrethe konfirmert 1833 i Ofoten høyre side nr 2 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16676&idx_id=16676&uid=ny&idx_side=-213>LenkeMoren heter Kirsten Persdatter og faren Didrik Hønek?? vanskelig å tyde. Men de bodde da på Liland. Det står også hvor hun er døpt men er usikker på hva det står (hvilken kirke presten mener) Men jeg er ikke veldig kjent i området.Ingeborg Margrethe døde 1853 på Liland, nr 4 høyre side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjersti Stubø

Jøss.... Skjønner ikke hvordan det er mulig å tyde skriften. Ikke mindre enn imponerende, og tusen takk :) Klarer heller ikke se om det står Hønek.. Eller kanskje Hørek..? Merkelig etternavn hvertfall. Tusen takk så langt for fantastisk hjelp, Laila!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjersti Stubø

Javel...?? Interessant.. Hvilken opprinnelse har de? Høres så 'unorskt' ut. Har akkurat søkt på Hønek på nettet og får bare mange ved det etternavn i Ungarn og jeg skjønner ikke språket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alfred Arntsen

Johannas far er Ole Johan Johannessen, født 1810 i Forra, Evenes. Han er sønn av Johannes Eriksen, født ca 1778 og kona Elen Jonsdtr., født 15.02.1778 i Forra. Hun har aner i gamle Ofoten-slekter. Johannas mor er Ingeborg Margrethe Didriksdtr., født ca 1814, trolig på Elvegård i Skjomen. Hennes far er Didrik Gabriel Didriksen Hønnichen, født 28.03.1788 på Hegstad i Lødingen, som sønn av ungkar Didrich Helgesen og og pike Magnhild Rasmusdtr. Didrik Gabriel brukte slektnavnet Hønnichen etter farmora Åshild (Aasille)Didrichsdtr. Hønnichen. Hønnichen-navnet kommer fra Lødingen, men man mener at navnet stammer fra Danmark eller Tyskland. Slekta var stor og utbredt i Lødingen og Tysfjord, med mange foretaksomme jekteskippere og handelsmenn.Didrik Gabriel ('Stor-Didrik' på Liland) er en sagnomspunnet person. Han var først gift ca 1814 i Trondheim med ei Kirsten Pedersdtr. (1792-1822). De skal ha bodd i Skjomen. Hans ande kone var Karen Røgh Knudsdtr. Aas fra Liland. Didrik eide et lite gårdsbruk på Liland, hvor han døde 14.05.1858.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.