Gå til innhold
Arkivverket

[#56762] Skifter i Nordfjord - Vereide


Gjest Tor Kvien
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Kvien

Kan jeg få opplyst hvem som er nevnt i skiftene etter disse ektefellene:727 Marie Sjursdtr Vereide Gloppen 36 5a 1711-17131241 Christen Nilsen Vereide Gloppen 107 7 1731-1734Marie Sjursdatter var født Helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

727 Marie Sjursdtr Vereide Gloppen 36 5a 1711-1713. Dato 23. mai 1712, enkemann lensmann Christen Nielsen og hnnes barn av to ekteskap: Ole Absolonsen, Elen Absolonsdatter, g.m. Ole Joensen i Bergen, Abelone Absolonsdatter, Mallene Absolonsdatter og Kristine Absolonsdatter, og fra siste ekteskap Absolon Christensen, 15, og Johanne Christensdatter, 12 år.1241 Christen Nilsen Vereide Gloppen 107 7 1731-1734. Dato 19. mai 1732, enke Ane Madsdatter og barna Mads Christensen, 13, Elias C., 10, Johanne C., 31 og Marie C., 18 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Takk for opplysningene.Dette skaffer meg et annet problem ved at bygdebokforfatteren har plassert de fleste av barna nevnt i skiftet etter Marie Sjursdatter som barna av hennes forrige ektefelle, lensmannen Absolon Olsen Vereide, og en tidligere kone.Finns det skifte etter nevnte Absolon som skal være død ca. 1695?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Det er ikkje sjeldan å sjå at bygdebokforfattaren (Aaland) ikkje har nytta opplysningar frå skifteprotokollane, så eg trur ikkje problemet ditt er så stort.. Opplysningane frå skiftet stemmer bra med det vi veit elles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole G. Taraldset

Aase har sikkert rett i det hun sier, men en skal ikke alltid stole på skiftene heller, selv om dette ser ut til å være OK..Elen skal ha giftet seg med matros Ole Jonsen i Bergen. 3 barn nevnt.Abelone skal ha blitt gm Anders Knutsen Bakkesund i Austevoll. 7 barn er nevnt. Jeg mener å ha sett et sted (har ikke kilde) at Abelone døde ca 85 år gammel i 1767. Hvis det er rett så kan hun vel ikke være datter til Marit (Syvuersdatter) Sjursdatter?Kristine (f ca 1690-1700) har jeg funnet(tror det er samme person) gm bordvraker i Bergen, Lars Knutsen Bech fra København. 5 barn er nevnt. Da Kristine fikk datteren Lovise Kristine i 1724 het hun Kirsten Absalonsdatter WEREJD.Sitter også og lurer på om Marie sin 2. ektemann Christen var brorsønn til 1. mann Absalon ?Ole G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Til det andre du skriv om - Kristen som brorson til Absalon: Absalon hadde ein brorson som heitte Kristen som var omlag så gammal som denne karen, og eg klør i fingrane etter å skrive inn at det er same personen, men eg trur ikkje eg har noko bevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Til (5): Abelone var døpt 22. november 1689, og døde i juli 1767, altså 77 år gammel. Det er riktig at det i kirkeboken for gravlagde i Sund står at hun var 85 år, men som Aase er inne på var nok ikke alder noe nøyaktig begrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Takk for innspill og tilleggsinformasjon alle sammen.Jeg har notert Absolon Olsen som bror til Christen Nilsens Vereides far, Nils Olsen Vereide. Hvis dette er riktig var Absolon onkel til Christen Nilsen, og slik ser det unektelig ut slik det er framstilt i Soga om Gloppen og Breim (Sandal).Grunnen til spørsmålet mitt i innlegg 3 er at den samme Sandal skriver at Absolon Olsen først var gift med (Margrete Olsdatter) Lotsberg, og så i 1696 giftet han seg med Marie Sjursdatter Helt. Jeg ser nå i ettertid at Absolon skal være død i 1695, og da er vel et ekteskap ett år etter sin død neppe mulig. (Soga om Gloppen og Breim, b. IV, s. 303).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Det er fleire feil i det Åland skriv om Vereids-slekta, og eg er ikkje sikker på at denne Lotsbergkona eksisterte. Men at Kristen N Vereide = Kristen N Vereide er veldig rimeleg og sannsynleg, og eg skulle gjerne visst om nokon har funne prov på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Eg kjenner ikkje til prov for at Abelone Absalonsdotter nemnd i skiftet på Vereide i 1712 er den same Abelone Absalonsdotter som døyr i Sund; grunnen til denne koplinga er den sjeldne namnekombinasjonen og at alderen stemmer sånn omtrent. Det var Jostein Børnes som gjorde meg kjend med Absalon Olsson på Vereide som mogleg far til Abelone Absalonsdotter i Sund. Men eg trur me skal leite lenge og vel før me finn ein betre kandidat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Er det noen som har funnet vigselen mellom Abelone og Anders Knudsen? Første barnet Bente Marie, ble vel født på Glesnesholmen i 1720, så en gang før det i Bergen eller Gloppen kanhende? Det er jo nevnt at Anders skulle kunne være fra 'Solheimsviken'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Heidi, Jeg har ikke funnet Abelones ekteskap hverken i de skannede eller transkriberte kirkebøkene for Gloppen. Begge ligger tilgjengelige her på Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jostein Børnes

Hei, Det er riktig som Tore sier om Abelone Absalonsdtr som giftet seg med Anders Knudsen og ble gjestgivere på Bakkasund i Austevoll etter at de en periode var på Glesnesholmen. Flere av systrene til Abelone finn vi igjen i Bergen. De var av gjestgiverslekt frå Vereide i Gloppen. Bevis for at Abelone Absalonsdtr fra Vereide er den samme som den som bosatte seg i Sund/Austevoll har ikke eg klart å finne, men jeg vil si det så sterkt at det er overveiende sannsynlig at det er samme person. Er enig i Tore i at ein skal lete lengre etter en bedre kandidat.mvh, Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Otterå

Nei, dette er nok hans sønnesønn Anders Knudsen (1753-1821)og hans andre ekteskap med Abelone Iversdotter (1758-1810).Apropos debatten om hvor Abelone Absalonsen kom fra: Da hun døde i Sund står hennes alder ikke bare som 85 år, men '85 aar 2de uger'. Dette er vel en relativt nøyaktig angivelse?leif erik otterå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Til innlegg 16 o.a.: Det er vel dette som er problemet med å få Apelone Absalonsdatter Vereide til å bli Apelone Absalonsdatter Bakkesund. Apelone Vereide var døpt 22 nov. 1689, og håndskriften i kirkeboka er ikke til å ta feil av: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11423&idx_id=11423&uid=ny&idx_side=-24>LenkeLike tydelig er angivelsen av alder når det holdes likpreken over Apelone BacheSund:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

At 85 år kan bety Veldig Gammal står eg fast på. Men 85 år og 2 uger KAN også bety det same! Folk visste vel også på den tida kva dag dei hadde fødselsdag, og ho døydde tydelegvis 2 veker etter denne dagen. Men var det 85 ho hadde runda, eller var det noko der omkring, i alle fall var ho Veldig Gammal?Eg seier ikkje at det er slik og at Abelone = Abelone, men eg seier at 85 år og 2 uger ikkje utelukkar det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Otterå

Enig i det.Jeg vet ikke om noen navneforskere har jobbet med dette, men det er et faktum at både navnet 'Abelone' og navnet 'Absalon' ble brukt for en rekke av 'Abelone i Bakkasund' sine etterkommere og sambygdinger de neste 150 år. Hvis det kan påvises noen signifikante endringer i navnebruk når man sammenlikner ulike landsdeler og ulike tidsepoker vil også det kunne være et indisium på om Abelone Absalonsen Vereide var den som brakte disse navnene til Austevoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.