Gå til innhold
Arkivverket

[#56763] utflytt til Island


Gjest alf bekkevold
 Del

Recommended Posts

Gjest alf bekkevold

Trenger hjelp til å finne igjen en OLE LARSEN som bosatte seg på Island i 1884 Han var da ca.22år gammelog kom til Island som fisker på en båt fra Haugesund,Thorsens rederi.Hans etterkommere på Island vet alt om han fra 1884,men har ikke lykkes i å finne noe om hans bakgrunn i Norge.Han giftet seg på Island i 1889.Man skulle tro han måtte ha meldt utflytting for å få lovlige papirer til å stifte familie på Island.Det har ikke lykkes meg å finne spor etter han i kilder som jeg har fått oppgitt.Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Vet du absolutt ingenting annet enn navnet hans ? Hva med fødeplass,foreldre m.m. Blir vanskelig å lete ellers.Han har jo ikke noe uvanlig navn akkurat.Selv om han reiste ut fra Haugesund,trenger han jo ikke være derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

du nevner utflytting i (1). hvor skal han ha meldt utflytting fra? Haugesund, eller et annet sted? Der er 1000-vis av Ole Larsen i 1865-tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alf bekkevold

Takk for svarene på mitt innlegg.Desverre kom det ikke noe nytt ut av det.Til Anne I Engmo:Du fant de rette personene med ditt FS-søk,men dette visste jeg fra hans etterkommere på Island. I tillegg til de opplysninger som jeg skrev i mitt innlegg, er å si at de siste nedtegnelser om han er fra 1903.Da er han gårdbruker på Fjardarstrond,og skriver Ole Larsen Strand.Det er vel mest sansynlig at Strand kommer fra gården Fjardar(strånd).Jeg tror eneste mulighet til å finne han i Norge er å finne utflyttingslister,men det har jeg ikke lykkes med. Til Arnfrid Mæland:Som du sier så er det 1000-vis av Ole Larsen`er å lete i,så jeg må finne en måte å begrense søket på.Det er bare så vanskelig å finne den.Gode ideer mottas med takk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.