Gå til innhold
Arkivverket

[#56764] Anne Jørgensdatter gift med Torjus Aasoldsen i Tørdal 1845


Gjest Terje Blomquist
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Blomquist

Anne Jørgensdatter Nordbø gifter seg 13/7 1845 i Tørdal kirke, Drangedal med Torjus Aasoldsen. Anne må være født ca 1820, men hvem var foreldrene??MVH Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Blomquist

Jeg har kikket på den, men en eller annen gang jeg har lest i Tørdalsboka har jeg notert meg følgene 'hun var trolig datter av forrige bruker på Postmyr, Jørgen Leiulfson'. Jeg har ikke boka for hånden, så jeg får desverre ikke sjekket på nytt.MVH Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Om du klikker på lenken for FT 1865, så ser du at hun og mannen da bor på Postmyr Homlei. Det taler vel i det minste ikke imot at hun kan være derfra? At hun skrives til en annen gård ved vielsen, behøver jo ikke bety annet enn at hun da var i tjeneste der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Blomquist

Jeg er enig. Skal på Hedrum Bygdetun imorgen kveld, og da skal jeg se om jeg finner mer i Drangedalsbøkene. Hyggelig å høre fra deg forresten.MVH Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Takk for det, og i like måte! Er det møte i historielaget i morgen, eller er det kanskje den faste møtedagen for slektsgruppa du skal på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Nordbø

Hei Terje, Nå har du kommet rett inn i min slekt. Bror til Torjus het Ole Nordbø og er min oldefar. Torjus og Anne hadde Postmyr, men solgte denne til Ole, og flyttet selv ned til gården Levang ved Kragerø.Torjus og Anne hadde iallefall 3 barn - se folketelling 1865 for Drangedal/Tørdal:Jørgen 14, Karen Marie 11 og Åsolf 8. Ole Nordbø giftet seg først med 'den rike enka' Ingeborg Berulfsdatter (g.m.Jørgen Hansson på Nordbø) De hadde Anne, som senere ble gift med Ole's bror Torjus. Ingeborg døde i 1856 og Ole gifter seg med Aslaug Andresdtr.Leite, fra Mandalen i Seljord, og de er forfeldrene til min bestefar, Kristian Nordbø. Hilsen John Nordbø (Er vi i slekt??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Nordbø

Anne Jørgensdtr. foreldre var Jørgen Hansen Postmyr (står på bautaen i Tørdal) og Ingeborg Berulfsdtr. Han døde i 1833. Jørgen var sønn av Hans Torsen Homleid (kalt Rikibal) Ingeborg var datter til Bærul Einersen (se Wraalstad gård i tellingen for 1801)Ingeborg ble født i 1795 og døde i 1856 Jørgen og Ingeborg hadde Ole (til USA i 1845) Jørgen til USA i 1853, Anne ble gift med Torjus. Torjus' foreldre var Aasold Aasoldsen og Kari Olsdatter Hilsen John Nordbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Stian Bjørnø Kjendal

Hei!Denne familien har jeg omtalt i min bok om Levangsheia.Her er teksten hentet fra den:Thorjus var sønn av Aasold Aasoldsen og Kari Olsdatter, fra Blomstad under Brosdal i Tørdal, Drangedal. Thorjus ble gift 13/7 1845 med Anne Jørgensdatter. Hun var datter av Jørgen Hansen og Ingeborg Bærulfsdatter fra Nordbø, også i Tørdal. Se også Gjernesmyr.THORJUS AASOLFSEN Gift med ANNE JØRGENSDATTER Barn: 1 Ingeborg Karine Født 6/10 1848 Død2 Jørgen (sindsvak) Født 28/9 1851 Død3 Karen Marie Født 26/10 1855 Død Gift ca 1879 med Kristen Haraldsen, Sannidal (f 1825, hans tredje ekteskap) Til Morka, Gjerstad (Gjerstad bygdesoga bind 8, side 1129)4 Aasolf Født 18/6 1858 Død Thorjus Aasolfsen f 10/7 1823 d Anne Jørgensdatter f 28/10 1820 d 28/10 1882Thorjus bodde i 1900 på Frydenborg i Søndeled. Han var da enkemann og levde av sine midler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Blomquist

Tusen takk for hjelpa. Det lysner.Til John: Nei, jeg er ikke etterkommer, men det er det andre i Larvik som er. Hvis det er av interesse, kan du få dette.MVH Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Nordbø

Hei Terje Har ikke gått særlig inn for å registrere efterkommere efter direkte forfedre's søsken, men siden det her dreier seg om levende individer, er jeg selvsagt interessert. Jeg har drevet med slektsgransking siden 74 og har et rikholdig arkiv, om det er noe mer du søker i denne slektsgrenen. Du finner adressen min på internet på Rykkinn Hilsen John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Blomquist

Hei Per StianDu sier at Anne Jørgensdatter døde 28/10 1882. Vet du hvor hun døde? Jeg har ikke kunnet finne hennes begravelse.MVH Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Nordbø

Kanskje kan dette hjelpe deg: Torjus kjøpte Smifet/Levang Vestre i 1877 og solgte den igjen i 1883. I 1900 tellingen finner vi Torjus som enkemann på Frydenborg i Søndeled. Kanskje flyttet han dit før Anne døde, slik at hun ligger begravet der?? Torjus hadde solgt Postmyr gård i Tørdal til sin bror Ole i 1872 'og flytter til Skåtøy til Levang gård' Ikke desto mindre finner vi familien på Tråe Gård, Tørdal under folketellingen i 1875. Kanskje bodde de der enda,da Anne døde i 1882?? Hører gjerne fra deg om hva du måtte finne ut, hilsen John Nordbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Blomquist

Takk skal du ha Kerstin.Til John. Skulle gjerne ha din E-post adresse. Hvis du kunne sende den til terjeblomquistkrøllalfagmail.com så kan jeg sende det jeg har.MVH terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.