Gå til innhold
Arkivverket

[#56766] Andreas Israelsen fra Ørlandet?


Gjest Wenche Tørres
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Tørres

Andreas Israelsen(tror det står Selvaag)sønn av Israel Hendriksen Selvaag. Er født på Ørlandet, bor Ytterraak. gift 15-10-1869 i Bjugn/Stjørna, S.Trøndelag. Hvor stammer Israel navnet fra? hvor ble det av denne mannen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Legger ved lenke til ekteskapet, det kan være greitt å ha: Permanent sidelenke (n° 4 til venstre): [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6495&idx_id=6495&uid=ny&idx_side=-56>LenkeDet står tydelig Selvaag.Jeg lurer på det samme som Hans, er det opprinnelsen til navnet hans eller forfedre du söker etter?Det var flere som ble kalt Israel og det er en eldre mann i ft 1865 i Bjugn som har akkurat samme navn som din Andreas.Dersom du ser i ft 1865 på landsök, vil du se at det var spesielt nordover at navnet ble brukt.Østfold 0Akershus 1Oslo 0Hedmark 0Oppland 0Buskerud 0Vestfold 0Telemark 0Aust-Agder 0Vest-Agder 1Rogaland 0Hordaland 0Sogn og Fjordane 0Møre og Romsdal 3Sør-Trøndelag 20Nord-Trøndelag 2Nordland 49Troms 20Finnmark 34Totalt 130Det er tre personer med navnet Israel i ft 1801 for Örlandet, men to av dem er alt for unge til å være en mulig mor- eller farfar til din Israel.Men det er en Israel Andersen som kan være kandidat:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Israel finner vi brukt som fornavn i Melhus. F.eks. en Iver Isralsen Melhus drev heimgarden min, Kvernmo som seter fra 1806-1814.Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Den ene Israel i Akershus i 1865-tellingen er faktisk en fjern slektning av meg, idet han er fetter av min oldefar. I hans slekt var man særlig glad i bibelske navn. Denne Israel hadde således en far som het Abraham og onkler som het Peder, Isak og Israel. Derfor er ikke navnet noe nytt eller ukjent for meg. Den Israel Andersen som Kjellaug har pekt på, ser jo interessant ut, om det altså er forfedre det letes etter her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Tørres

Hei du. Til og med jeg hvet at det står skrevet om Israel i bibeln. Det var jo helst hvem han hadde fått navnet sitt fra da. Feks farsnavn. Såvidt jeg ser er det noe med Israelsen Selvaag. Da han giftet seg var han 30 år og det var i 1869. Hvor ble han av da? Det hadde jo vært kjempespennende å hvite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.