Gå til innhold
Arkivverket

[#56769] Hvem var slakter i Bergen, Ole Andersen EGE/EGGE, fra Nordfjord, f 1783?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Ole Andersen, f 1783, ble gm enken Catharina Helene Stochman (enke etter 'Jan slakter' Ingebrigtsen [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=19&filnamn=f11301&gardpostnr=2263&personpostnr=16397&merk=16397#ovre>Lenke ) i 1804 Lenke . Her ser vi at han var ansatt hos Jan slagter Lenke Han fikk borgerskap 26. januar 1804.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Lenken ble feil, skjønner ikke hva som skjedde, prøver igjen Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gloppen, Ministerialbok nr. A 4 (1758-1784), Fødte og døpte 1783, side 176.Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dette ser riktig ut. Beklager, Grete, at jeg glemte å sjekke Undersøkelseskommisjonen først. Det burde jeg selvsagt gjort.Da får jeg kanskje gå videre med å spørre om et oppslag i bygdebøken for Gloppen. Gården heter vel Egge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Einar Karstein Rygg

Hei! Eg er seint ute. Bygdebok for Gloppen og Breim har på bruk nr. 10,det gamle Ola-bruket,no inngått i br.nr.1, Anders,f.1764 av foreldre Ola Jondon Egge og Inger Andersdtr. f. Myklebust. Anders var først gift med Synneve Knutsdtr. og hadde desse borna fødde i Breim: Ole,f.1783, Kristi. f.1784, Anthons, f.1787, Rasmus, f.1789 og dottera Hele, f.1789. Anders vart attgift med enkja Anne Eriksdtr. Klakegg og busett der. (Sjå Joleiks bok om Jølstr s.186). Diverre er ikkje borna komne med i bygdeboka for Gloppen og Breim, noko eg sterkt beklagar. Mvh Einar Rygg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Karstein Rygg

Hei! Dette vart diverre feil. Anders er f.Bolset og kona f. Håheim. Dei var ein periode innom Egge i Breim. Der vart borna døypte. Den Anders som står i bygdeboka og vart gift til Klakegg er altså ein annan person. Dette er godt handsama i brukarforum tidlegare. Ja, eg er truleg faren hennar, om det er ho som kjem att frå Brasil i dag. Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Hadeler Jacobsen

I bok av Egill Danielsen og Lars Johan Danbolt Bergen 29/5-1972, utlånt på UB Merk. I 305-R4385 av 1972, side 131 står følgende: Ole Andersen Egge var født i Gloppen prestegjeld i Nordfjord, i ministerialboken nr.4 (1758-84 fol.176a), ble han hjemmedøpt den 15/3-1783. Foreldre: Anders Olsen Egge og Synneve Knudsdtr. Faddere: Jon Jonsen Egge (søm hafte døbt ham), Ole Olsen Egge, Samuel Axelssen Førde, Synneve Iversdtr. Reed, Helga Larsdtr. Egge. At Ole tok borgerskap i Bergen som slaktermester 31/1-1804 bare 21 år gammel, tyder sterkt på at han har vært ansatt i Jan Ingebrigtsens forretning i Skuteviken, for allerede 2 1/2 måned etter er han gift med enken Catharina Helene Stochman. Det var den gamle historien om igjen at mestersvennen overtok både enken og bedriften. I slike tilfeller spilte det mindre rolle at forretningens innehaver var 16 år eldre enn sin mann. Ovenikjøpet fikk han også med sin kone 24.Rode nr.80= Skuteviksveien 32, hvor hans svigerfar murmester Otto Ludvig Stochman døde i mai 1773, mens svigermoren Ingeborg Marie døde i samme hus 1/11-1813, 65 år gammel. Ole Andersen Egge døde i sitt hjem 6/3-1836.Vennlig hilsen Eva Hadeler-Jacobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.