Gå til innhold
Arkivverket

[#56771] Didrik Hønek (?) på Evenes (Liland)/Ofoten


Gjest Kjersti Stubø
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjersti Stubø

Leter etter en Didrik Hønek (e.l.) som trolig bodde på Liland/Evenes og var gift med Kirsten Persdatter. De fikk bl.a. datteren Ingeborg Margrethe Didriksdatter (konfirmert i Ofoten 1833). Noen som vet noe om disse? Lurer spesielt på om Didriks navn er riktig skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Etternavnet kan være Hønes. Jeg synes det står at Ingeborg var døpt i Bakklandet kirke (Trondheim) Septuagesima 1815, det vil si 22. januar. Du får leite der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alfred Arntsen

Johan,Fint med informasjonen om at hun er føtd i Trondheim, det hadde gått meg hus forbi. Se ellers mitt svar til Kjersti under emne Johanna Olsdtr. om hvem Didrik Gabriel Hønnichen var. Fortellingene i Evenes går ut på at han var med på kapringen av 'Patriot' i Vestfjorden.(ref Røvar-Alexander), og hadde klingende mynt på kistebotn. Men så var ikke tilfelle, han var prisemannskap da 'Patriot' ble seilt til Trondheim, og fant like godt på å gifte seg der. At han endte opp i Ofoten har nok å gjøre med at Christensen-folkene på Sandtorg i Tjeldsundet, som finansierte kapringen (og tok fortjenesten !) eide gårder i Ofoten og noen av disse handelsfolkene var ei tid bosatt på Liland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har en Diderik Dideriksen Hønichen (1705-1769) som bodde på Våje/Vaage i Lødingen. Han var igjen sønn av Diderik Jensen Hønichen samme sted (-1737). Vet ikke om disse kan tilhøre samme slekta. Stort mere vet ikke jeg om disse, men det står sikkert mye mere i bøkene om Lødingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.