Gå til innhold
Arkivverket

[#56772] kirkeklokkeklang


Gjest Ola Ljødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan I. Borgos

Jeg antar at klokka, tårnet og klokkeren har litt ulikt opphav på tidslinja. Øksnes kirke i Vesterålen har ei klokke som blei støpt i 1592, men jeg gjetter at tårnet sto på bakken ved sida av kirka i gammel tid. Klokkerne er i hvert fall nevnt på 1600-tallet, systemet i katolsk tid kjenner jeg kjenner ikke godt nok til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Kirkeklokker var helt vanlige i Norden ved 1100-tallets begynnelse og også påbudt i en del av de gamle sbenske landskapslovene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Den ene klokken i Ænes er fra 1260 fra Tyskland (se bildet). Også i Kvinnherad kyrkje er der en klokke fra middelalderen.

bilete4273.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

På landsbasis er det bevart mange kirkeklokker som er støpt i tidsrommet 1100 - 1400. Til forskjell fra de klokkene vi kjenner idag, var disse sen-romanske klokken lange (høye) og smale. Man anvendte ikke dengang pendulerende ringemetode (dvs at klokka svinger på akselen) men man ringte differensiert, dvs man halte i klokketauet slik at kolven slo på slagringen på klokka. Når klokkene var så smale nede skulle det ikke så store krefter til, men takten ble ofte svært ujevn. Disse gamle klokkene er heller ikke veldig 'melodiøse.' På den tiden skulle ikke klokkene bare lokke men også være 'terribilis,' dvs holde onde ånder borte og rense luften.Klokkene hang i støpul utenfor kirken. Når det ble vanlig å bygge tårn vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Her har jeg tatt bilde av klokka i Skandinavias minste kirke, Undredal. Kirka skal ha blitt satt opp i 1147 (i tømmer). Klokka ser gammel ut. Kan den være like gammel som kirka?

bilete4274.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Så det ikke misforstås (9), kirkeklokken i Undredal er ikke den første andre steder enn i Undredal. Men en bevart klokke fra midten av 1100-tallet er gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Funn av kirkeklokke i Hedeby. Utdrag fra lenke: Fra islandske sagaer vet vi at munken Ansgar fikk bygge en kirke i Hedeby av danskekongen i 848, men ingen rester etter en slik er funnet. Imidlertid ble det funnet en kirkeklokke i Hedeby havn som er den eldste, fullstendig bevarte kirkeklokken i Nord-Europa. Som vi vet klarte ikke Ansgar å kristne danene, noe som først skjedde ca. 100 år senere under danskekongen Harald Blåtann. Hedeby var i vikingtiden et av de mest betydningsfulle handelssentra i Nord- Europa. Her er Jylland smalest og her kunne en komme både østfra fra Østersjøen og vestfra fra Nordsjøen med varer. [url="http://www.arkeologi.no/Referat%20Jylland%202005.html>Lenke Den hellige Ansgar:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Takk for alle innlegg - utrolig hvor mye viten dere sitter inne med eller kan finne frem til, folkens. Fint med en slik snarvei (les: et slikt debattforum) for en uvitende! Ante ikke at kirkeklokker har ringt SÅ lenge! Men så var det klokketårn - når kom de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg vet ikke når tårnene kom, men den gamle steinkirka Alstadhaug i Skogn fikk ikke klokketårn før i 1655. Begge klokkene er eldre enn som så, og hang vel tidligere i en 'stuppul' (støpul) ved sida av kirka. Som et apropos til dette ordet; far min kunne si: 'Stå itj den som en stuppul!'. Da stod du som regel bare og glante, uten å hjelpe til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg får svare for Gotland som jeg kjenner i denne sammenheng. De er like gamle som klokkene. Her er det idag en middelalderkirke pr. 600 innbyggere!!! Den første kirken jeg slo opp på, var Tofta kirke var tårnet er bygd helt på starten av 1200-tallet. Det er 91 andre kirker å kontrollere, men det får bli en annen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Med håp om ikke å bedrive vranglære: Etter det jeg har fått med meg skal svært mange kirketårn/klokketårn være etter-reformatoriske.Jeg ser ikke bort i fra at det kan være forskjeller på by og land, slik at i byene kan kirkene i middelalder ha vært utstyrt med tårn allerede i høymiddelalder.Har noen sjekket med standardlitteratur, så som:Tittel: Norges kirker i middelalderen / af Harry Fett I serie: Gammel norsk kultur i tekst og billeder Forfatter: Fett, Harry Årstall: 1909 Trykt: Kristiania : Norsk folkemuseum Sidetall: 148 s., [16] pl. ill.Tittel: Norges kirker i nyere tid I serie: Gammel norsk kultur i tekst og billeder Forfatter: Fett, Harry Årstall: 1909 Trykt: Kristiania : Sidetall: 146,VIII s.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Enebakk kirke. Da kirken sto ferdig etter mange års slit, hadde den jordgulv, og det var neppe mer inventar enn alter og døpefont. Det var vanlig at folk sto under gudstjenesten på den tiden. Etterhvert ble det lagt tregulv rett på jordgulvet. Kirken hadde ikke noe klokketårn. Kirkeklokka hang antagelig i et eget klokketårn på bakken rett ved kirken. Et slikt tårn kalles støpul. Kirken ble innviet til St.Botolf på Gregorsmessedagen, 12. mars 1393.http://home.online.no/~toneem/enebakk/kirka.htmMvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til Are, om det er korrekt, er det helt forskjellig fra Gotland. Men så var da både det som ble Hansabyen Visby og 'republikken' Gotland vesentlig rikere enn Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.