Gå til innhold
Arkivverket

[#56774] Hadsel/Nordland: Foreldre til Karl Kristiansen Holdø (f. 1843)


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Jeg søker foreldrene til Karl Kristiansen (f. 1843). I kirkeboka for Hadsel står det at han hadde fått et barn (Anton) med pige Henriette Jakobsen (f. ca. 1869) i 1893. Dette var 'begges 2. leiermål'.Er det noen som kan skaffe meg foreldrene til disse to?Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Karl Kristiansen veit jeg ikke mer om, men Henriette (døpt Jetta Christine) var yngste datter av Jakob Carolius Henriksen (norsk) og Kirstina Pettersdtr (sjøsame).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Hei Johan! Fant ingen gård som heter Holdø!Derimot finnes det Holø i Hadsel i 1865 .Har ikke funnet Karl i kirkeboken for Hadsel ang dåp og konfirmasjon.Hole,Hadsel i 1865: LenkeMvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Ann-Mary: Både Holdø og Holø er den tids vaklende skrivemåter for gårdsnavnet Holdøy. Karl Kristiansen var ikke derfra, heller ikke fra andre steder i Hadsel, ser det ut til.Hermod: Foreldrene til Jakob Henriksen (f. 1829) var Henrik Jenssen og Marta Pauline Olsdtr, Hanøya i Hadsel. Foreldrene til Kirstina Pettersdtr (f. 1830) var Petter Pettersen og Lusia Andersdtr fra Romsetfjorden i Øksnes. Denne samiske slekta kan du finne mer om i bind 3 av 'Gård og slekt i Øksnes'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Neida, Hermod, dette var sjøsamer, ikke reindriftssamer. Sjøsamene har ei tusenårig historie og lenger enn det på den nordnorske kysten. De dreiv ikke med tamrein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk. Ja, dette har jeg jo lest om tidligere. Leste forresten også din artikkel om den sjøsamiske befolkningen i Vesterålen.Er det noen som kan slå opp for meg i Øksnes Gård og slekt, bd. 3, om disse personene? Sånn inntil videre - inn til jeg får lånt bøkene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Dersom du har vært innom nettstedet mitt, har du kanskje sett mailadressen min. Send meg en mail, så skal jeg sende ei utskrift tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Greier ikke i farta å finne mailadressen din. Men min er her, så hvis du sender det du tenkte, blir jeg kjempeglad. hermod.moursund@sbnett.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Er det noen i det langstrakte land som vet hvor Karl Kristiansen (f. ca. 1843) kom fra. Han finnes verken i folketellingene eller kirkebøkene for Hadsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Lauvås

Ja, under garden Vig, matr.nr 416 finner jeg Hans Karl Kristiansen, deres sønn, hjelper sin fader, ug. Far: Kristian Nel. Pedersen 52 år Mor: Karen Bergitte Hansdatter 53 år, fikk ikke til å lage lenke, er litt sånn nybegynner på data ;) alle født i Saltdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Lurer på om denne Anton vokste opp hos faren,her tror jeg er samme Karl i 1900:Lenke Her står det alltids at han er født 1873,og det er kanskje det riktige og at det er feil i kirkeboka ved sønnens dåp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Den familien funnet i 1875 er ikke riktig. Den Karl var døpt Karl Georg Vilhelm f 10 april 1873 (kb), foreldre: Christian Peter Gabrielsen f. 1828 fra Helgenes og Ingeborg Sophia Oline Olsd. Sløvra. (Hennes foreldre øverst på Brottø). Han var gift med Mathilde Vilhelmin Jørgensd. fra Holdøy, foreldre: Jørgen Grøver Sivertsen på Holdø og Alhilde Henriette Arntsd. Krogenes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen hjertelig takk til Anne for fantastisk innsats. Ser at det også står at han var født 1873 (prestens måte å skrive 3-tall på) og ikke 1879, som først antatt.Takk også til Eva. Ser ut til at du og Anne har de samme data. Du henviser kanskje til et tidligere innlegg her.Så starter jakta på Christian Gabrielsen og Ingeborg Olsdtr.'s forfedre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Ser nu at broren, Ole Christian, bodde på Falkfjord, og moren døde der, så...Foreldrene + fleste søsken til Ingeborg står jo øverst, se innlegg 21. Ole Andreas Tikkensen var født på Sløvra 1804(kb), og Anna Johanna Larsdtr. på Brottø 4 des 1811(kb).Christians foreldre var Gabriel Gabrielsen f. 1781(kb) på Lonkan, bosatt Helgenes og Wiveche Catharine Michelsdtr. Helgenes, f 1797(kb)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen takk, Eva - ute i verden.Det virker som du har disse personene intakt. Har du muligheter til å sette opp rekka her? I så fall blir jeg svært takknemlig - og bukker og skraper!Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.