Gå til innhold
Arkivverket

[#56776] Jonas Sterk, Osen i Björnör


Gjest Karl Göran Eriksson
 Del

Recommended Posts

Gjest Karl Göran Eriksson

Jonas Nilsson Stark (eller Sterk), född i Jämtland 1802, finns upptagen i 1865 års folkräkning. För många år sedan läste jag en artikel om honom. Om jag minns rätt var det i Årbok for Nord-Tröndelag historielag och att han tidigare ska ha varit bosatt i Fosnes. Är någon bekant med artikeln ifråga ? Jonas uppgavs ha dött på 1870-talet, men såvitt jag kan se finns inte Osens ministerialböcker tillgängliga för hela det decenniet.Tillägg: I genomgång av döda i Osen påträffades en Henrik Kristiansen Elgsjö 1889. Han uppges vara född i Jämtland 1820 24/12 enligt samma källa, men kan inte återfinnas i befintliga jämtländska födelseböcker. Vem var han ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Om Jonas Sterk: Hei Karl Gøran!Har ikke funnet noe særlig om Jonas,men fant dette: (Utdrag fra lenke): 9 august tar vi turen til OLVASSTANGEN. Kanskje møter vi Jonas Sterk der fortsatt,Jemtlendingen som dreiv gård der en tid. LenkeMvh Ann-MaryMvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Olvass-Jämten (Jonas Sterk) Olvass-Jämten, eller Jonas Sterk, som bodde i Olvatnet, var berømt for sin styrke. Han kjørte en tid med hest for Glassverket på Åsnes. Hans sjef bebreidet ham en gang for at han hadde lesset for tungt for hesten. Jonas Sterk svarte med å sprette fra hesten og dro lasset selv. Olvass-Jämten hadde rett til all slåttemark omkring Olvatnet, og han ble veldig sint da noen karer fra Oppland kom og slo på jordene hans. Jonas Sterk rykket opp en gran med rot og løp etter karene, som flyktet for livet. Den ene hadde dårlig ben, og ble liggende etter. 'Han skrek som en hund', forteller Jonas Sterk. http://www.fleseland.com/htm/olvass-jamten.htm Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Karl Gøran! Det er skrevet om Jonas Sterk i Årbok for Bjørnør 1984. [1188] Laukvik, Sigurd [Olvassjamten]. - s 57-64. - (Årbok for Bjørnør 1984) Om Jonas Nilsson Stærk og hans slekt I tittelen trykkfeilen 'Olavssjamten', i registeret og teksten står det Olvassjamten (d.e. 'Jamtlendingen ved Olvatnet')LenkeMvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Göran Eriksson

Tack för sökningar. De äldre artiklar jag var ute efter var fann jag dock publicerade där jag trodde mig läst dem. Sturla Brörs var författaren (1931 och 1932), se Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.