Gå til innhold
Arkivverket

[#56777] Vil du vera forsøkskanin?


Gjest Jan Oldervoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Andersen

Det er sikkert lurt å normalisere til åøæ ved søking, men det bør vel også gjøres tilsvarende i strengen som er søkeuttrykket. Hvis ikke blir det litt problematisk når de engelskspråklige tastatur slippes løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Hvis jeg søker på fornavn begynner på 'åse' får jeg opp en svært lang treffliste. Den er ikke ordnet alfabetisk og mange navn går igjen flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Tor, du har nok rett, sjølv om det ikkje er heilt uproblematisk. aa er greitt, men ikkje ae og oe, som faktisk er gyldige bokstavkombinasjonar på norsk.Ketil: Au, au. Det er sorteringsrutinga til Microsoft som tullar. Men no har eg laga ein liten fiks som går rundt problemet. Men det føreset at eg regenerer det heile. Det tek ca 36 timar. Så på fredag morgon burde problemet vera løyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Tja - ? I samband med eit tema på brukarforum prøvde eg å søkje på etternamn inneheld åmo utan å få opp eit einaste tilslag. Eg veit dei er der, 30 stk berre i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Kjempeflott søkeprogram! Men jeg søkte på Magnus Ni[e]ls* født 1835-1838. Det første som kom opp var uten avkrysningsrute, nemlig 'Innflytta svenskar til Østfold 1812-1920' (2 postar)Jeg gikk inn og søkte etter svenske-basen på Digitalarkivet (men dere er strenge og aksepterer hverken 'svensker', 'Sverige' e.l.). Tilslutt fant jeg da basen og de to treffene på Magnus Nilsen, og det viste seg at disse personen var født i hhv 1834 og 1839, altså akkurat utenfor det jeg søkte på..En annen ting: går det an å få angitt antall forekomster av de ulike treffnavnene som man må klikke på? Da har man større mulighet for å velge et begrenset antall forekomster - alternativt kunne man innføre en angrefunksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg skal nok syta for kryss. Frekvens får du derimot ikkje; det vil streka programmet noko alvorleg. Derimot skal eg tenkja på angreknappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Nå har jeg søkt på Matilde Nilsdtr/Magnusdtr født 1860-1868 og funnet følgende i Oslo-boksen:1. Det er ikke bustad for noen av 'Emigranter over Kristiania 1871-1930'2. Jeg kunne ikke søke i etternavn med en tekst som var overskred feltets lengde, f.eks. begynner på [Nils][Niels][Magnus][Mangnus] (søkemotoren fant allikevel både Niels og Nils da jeg søkte bare [Nils][Magnus])3. Søkemotoren fant ingen [Magnus] i ovennevnte tilfelle, men derimot fikk jeg mange helt uvedkommende navn opp før de ulike variantene av Nils. Men dette var kanskje feil måte å søke på..3. Det er dubletter i Emigrantar fra Oslo 1867-1930 for følgende serie: 112515-112524 er lik 113519-1135284. Bør det gjøres oppmerksom på (ved låsing?) at man ikke kan endre fødselsåret etter at man har begynt å skrive inn søkeord?5. Jeg foreslår at feltene Fjern søkeresultet og Logg av bytter plass og kanskje blir litt tydeligere. (Flyttes ned?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

1. For at eg skal få med bustad for alle databasar krevst ei stor opprydding av kolonnenamn i databasane. Det skal nok koma, men ikkje nett no. Difor vil bustad mangla for ganske mange databasar.2. Du må ikkje skriva klammer rundt namna. Klammer rundt bokstavar tyder at det kan vera ein av dei. Sjå rettleiinga. Slik du har skrive det leitar systemet etter ei namn som børjar på ein av boksvane i nils, fulgt av ein av bokstavane i niels, fulgt av ein av bokstavane i magnus, følgt av ein av bokstaven i mangus. Det fann han ikkje. Derimot fann han mange namn for [niels][niels] deriblant sjølvsagt både niels og nils, men også else, sidan e finst i niels, og l i neils. Du skal skriva berre 'Nils niels magnus mangus' og vil då få mange treff. Det finst i realiten ingen grense for kor mange namn du kan skriva. Eg har prøvt med 60. Det gjekk fint, sjølv om eg måtte venta ei stund.3. Det er klammane dine som gjer.3. Me viet at emigrantane for Oslo må ryddast i. Så vidt eg veit har dei arbeidt med det nokre år i hovudstaden. Eg veit ikkje status for arbeidet.4. Det bør det nok.5. Her er eg usamd med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg gjer eit nytt forsøk. Vel folk fødde mellom 1500 og 1900, og etternamn inneheld Åmo. Ingen funne - inga liste å velje i.Eg endrar ytterkantane til 1500 til 2000. Då kjem det opp ei alvorleg lang liste med alternativ, og mange av dei er frå folketellinga 1801 og burde vel kome opp om eg hadde 1900 som ytterkant og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Så gjer eg det same; vel fødde mellom 1500 og 1900 og etternamn innehlde åmo. Då får eg opp ei alvorleg lang liste. Eg har inga forklaring på at du får noko ana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Dette er merkeleg. No har eg eksperimentert med ulike yttergrenser, og brukar eg øvre grense 1850 får eg ei høveleg lang liste. Brukar er 1870, 1880, 1890 eller 1900 får eg ingen ting. Brukar eg 1901 eller høgare er lista der igjen, lenger enn ho var, naturleg nok. 1801 gjev resultat, 1820 og 1830 ikkje - fleire har eg ikkje prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Utruleg merkeleg. Eg har no prøvt det same som deg, i ymse nettlesarar, og får alltid full liste. Det finst heller ingen logisk forklaring til at det kan fungera for nokre årstal og ikkje for andre. Det går langt over min forstand og langt inn i presten sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Det at ingen klarer å reprodusere problemet, og at eg får uforklarlege resultat sjølv, gjer at eg prøver å analysere mine eigne handlingar for å finne ut om eg gjer noko dumt undervegs.Eg gjer no akkurat det same som i (61) og får ei fin liste å velje i. Eg prøver fleire gonger og alt går fint.Det ser dermed ut til at det er ein eller annan liten datadjevel som har vore på besøk her på laurdagen - eg har ikkje gjort andre endringar enn at eg køyrde ei opprensking (CCleaner) på maskina mi i går. Kanskje det dreiv djevelen ut.Forresten: Eit revolusjonerande hjelpemiddel, igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kari Larsen

Jeg søkte på børjar på Olden født 1610-1720 og valgte alle alternativer. Kan man merke mer enn ett valg før man klikker? Resultat vises i et smalt vindu, som ikke utnytter bredden fullt ut, kanskje fordi jeg har hatt et lite vindu oppe først. Når jeg krysser av får jeg full bredde.Det er to lenker som blir feil: Overformynderrolle for Bergen av 1714 (Databasen er ikke tilgjengelig)Negotanter i Bergen 1702 (Er egentlig Ringinger for døydde personar i Mariakirken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Jeg får tilsvarende feil som Kari. Søker på christo[pf][f][h]er *erm[ou]n* f. 1500-1760 og får 5 relevante treff.To av treffene er i følge trefflisten i databasen 'Arbeidarar på Bergensbana Vest 1898-1908', men er egentlig til 'Døypte i Nøtterøy 1686-1790'.Ett treff er tilsynelatende i 'Gravlagde i Ogna sokn i Eigersund 1879-1893', men egentlig i 'Trulova og vigde i Nøtterøy 1686-1838'.Ett trefer tilsynelatende i 'Negotianter i Bergen 1702', men egentlig i 'Ringingar for døydde personar i Mariakirken 1660-1'.Det siste treffet, i 'Døypte i Leksvik 1752-1764', er egentlig 'Gravlagde i Nøtterøy 1686-1814'.Jeg gjorde et par andre søk og fikk da også flere gale databasenavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Her har det nok skjedd en sammenblanding av to forskjellige registre. Pekerne går i det minste til rett database selv om Global søk oppgir feil databasenavn.Jan Oldervoll er på reise og tilbake til påske. Det er han som må rette denne feilen. Jeg tviler på at det blir gjort før han er tilbake igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Jeg har en stasjonær og en bærbar PC, og noen ganger er begge i bruk samtidig. Da jeg ville logge inn på den bærbare mens jeg var pålogget den stasjonære, gikk det ikke. Jeg logget ut av den stasjonære, men heller ikke da fikk jeg logge inn på den bærbare, bare på den stasjonære.Kan det gjøres noe med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sidsel Pihl Haugen

Nå vet jeg hvordan det er å være forsøkskanin. Men er det bare barnesykdommer?Jeg søker Adolph Neuspitzen fra Solum, født mellom 1690 og 1755, og får opp som kilde Nord Trøndelag, Mosvik, Inderøy prestegjeld 1733 - 1762, og en Adolph Neuspitzen f 1729. Når jeg klikker på navnet, viser kilden seg å være skifteprotokoll for Larvik 1672 - 1812, 16.12.1731. Og personen er født 1695 og død 1753, som er ganske riktig. Hva skal jeg tro? Hilsen Sidsel Pihl Haugen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Husk at dette er kun til uttesting, så feil dere oppdager vil bli luket bort før tjenesten blir lansert.Se ellers mitt svar i innlegg 70.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sidsel Pihl Haugen

Det kan jo bli et godt redskap å ha når man står helt i stampe, så jeg gleder meg til det blir skikkelig lansert. Vil det bli slik at alle registrerte data er med, slik at det er sikkert at hvis personen ikke finnes her, så finner man ham/henne heller ikke andre steder, (digitalt)? Det er jo hjelp i seg selv.Da regner jeg med at dere gjerne tar imot meldinger om feil, og jeg skal teste det ut mot noe av det jeg vet (med noenlunde sikkerhet) og melde fra.Foreløpig synes jeg det er litt tungt i bruk, det blir mye 'bevegelse', både ved søk etter mulige navn på navnealternativ-listen (som har fått for lite plass), og ved gjenopprettingen av listen over mulige steder/funn. Må den gå til topps hver gang? Mvh Sidsel Pihl Haugen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Vi skal ha et møte etter påske og se på tilbakemeldinger til denne tjenesten og tjenesten for navneregistrene til kirkebøkene. Alle tilbakemeldinger mottas med takk, både meldinger om brukervennlighet, feil og annet. Tilbakemeldingene kan legges inn i denne debatten, så holder vi dem samlet.Det vil ikke være alle registrerte data som er med i det globale søket - ennå. For at systemet skal fange opp navnene, må det være feltoverskrifter i databasen som forteller at dette er et fornavn og at dette er et etternavn. Det er ikke alle databaser som har det. Vi vil arbeide med å få endret på gamle databaser slik at de kan bli fanget opp og bli med i det globale søket, men ting tar tid. For dette er et arbeid som skjer ved siden av jobben med å ta imot nye databaser og legge dem ut.Merk at det også vil være databaser som ikke inneholder personinformasjon, som ikke kommer med i søket, og at det finnes avskrifter og digitale bilder med personinformasjon som ikke kommer med i søket. Nå kan det være at vi kan legge inn navneregistrene til de skannede kirkebøkene i det globale søket, men dette er noe vi må diskutere. Rene avskrifter, som f.eks. tingbokavskriftene, vil ikke være med i et slikt globalt søk.Pr idag finnes det en oversikt over hva som ikke er med i søket hvis du klikker på 'Vis databasar der det ikkje er funne namn' i teksten på framsiden til det globale søket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.