Gå til innhold
Arkivverket

[#56777] Vil du vera forsøkskanin?


Gjest Jan Oldervoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Maersk Hansen

Jeg har haft samme problem som beskrives i innlegg nr 69-70, når det gälder navnet Crometi (med mange variationer. Jeg söger på efternavn inneheld 'met'). Jeg får dels databaser med ret personer men fejlagtig databasenavn. Men jeg får også nogen som er hverken ret navne eller ret database.Navnelisten kunde forbedres. Hvad med to lister: en med databasens forslag og en ved siden af hvor valgte navne havner (istedet for at bare forsvinde og visas som antal). Denne anden liste bör man også kunde ta navne väk fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Geir Beck-Andersen

Jeg har ikke lest alle innleggene, så det kan jo være nevnt tidligere, ha meg i såfall unnskyldt, men jeg får opp som kilde Fanteregisteret 1845, mens kilden egentlig - når jeg klikker videre, er et skifte i Bragernes eller Kongsberg. Navnet jeg søker på, i dette tilfellet Bauer, tror jeg neppe har noe med Fanteregisteret å gjøre, hvis det da ikke er jeg som tar feil... Ellers kompliment for et godt søkeredskap! mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Jan Oldervoll

Nett no driv eg med ein ny versjon av det vanlege søkeprogrammet. Den er bortimot ferdig. Deretter tek eg tak i globalsøket att. I morgon, eller fredag, om lukka står meg bi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Det er bedre, nå peker treffene til rett database.Jeg får imidlertid en god del treff som ikke matcher søkekrieriene. Ved søk etter Gustav Gundersen f. ca. 1775 får jeg bl. a. treff på konfirmanten Karen Pedersdtr. i Aker 1768 og fadderen Jens Christensen i Valle (Sør-Audnedal) 1797.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg søkte på alle som hadde førenamn som børja på gust mellom 170 og 1780 og fann ingen. Kan du vera litt meir presis når det gjeld kva du søkte etter så eg kan prøva gjera det same. Elles er det vanskeleg å finna ut kva som måtte ha gått galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

La meg ta et enkelere eksempel:Søker *alle* med etternavn Perbøl. Legger inn født mellom 1500 og 2000, etternavn begynner på 'perb'. Får 5 relevante stavemåter med tilsammen 22 treff.Blant disse treffene er bl. a. Ole Johannessen i Østre Toten ( [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=kf05281840&personpostnr=2387&merk=2387>Lenke ), dåpsbarnet Herman i Bergen ( Lenke ) og fadderen Anna Gurine Sevrinsdtr. Lima i Gjesdal ( Lenke ).Disse to i Bergen er ikke med i trefflista, selv om de oppfyller søkekriteriene:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Søker fornavn begynner på gust i perioden 1730-1800. Velger Gustaf, Gustav og Gustaw (386 treff). Søker deretter etternavn begynner på Gun, gir 5 treff på Gundersen, alle i databasen Døypte i Bragernes sokn 1848-1859 (se vedlagt bilde). Det finnes 4 Gustav Gundersen i denne databsen, men ingen av dem kommer fram i trefflista. Merk også at det ene treffet (Jørgine Jørgensdatter) er oppgitt med estimert fødeår 1821.

bilete4786.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Forsøket på ordna den førre feilen gav ein ny. Feilen ligg eigentleg i genereringa a dataene. Dei er no i ferd med å bli generert på ny. Men det tek ca to døger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Etter tre og et halvt døgn får jeg fremdeles samme feil. Er det genereringen som tar så lang tid?En annen ting - inne i globalsøk fungerer ikke topp- og bunnmenyen (ingen respons). Jeg benytter IE 6.0. Jeg kommer tilbake til forsiden ved å trykke på DA-logoen, og da fungerer menyene igjen (adresselinja viser da for øvrig http://digitalarkivet.uib.no/WebGlobal/ )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Generering tok to døger. Etter to døger fann eg framleis ein feil, om enn av mindre karakter. Eg var då lei av å måtta venta så lenge og sette meg ned for å prøva å finna ein enklare måte å generera på. Det klarte eg og no tek genereringa to timar. Eg har generert på nytt og skal berre sjekka litt før de alle får tilgang. Seinare i dag kopierer eg sikkert over. Men så var det den sommaren då...Hos meg fungerer alle topp- og botnmenyar heilt fint, også i IE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Får ikkje melding om nytt innlegg. For meg betyr ikkje det noko, men likevel. Greitt at du får melding om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.