Gå til innhold
Arkivverket

[#56781] Anna Karine Haavalsdatter født på Modum c 1819, hvor finner jeg henne?


Gjest Knut H Nebell
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut H Nebell

Jeg er ikke så god til å lese alle kråketrærne som forekommer og satser igjen på hjelp fra dette forumet.Hennes alder blir oppgitt til 46 år 1865. Hvis vi skal stole på denne opplysning så er hun født i 1819 (+ - 2 år)Hun er notert i 1865-telling for Drammen sammen med mann og tre barn. Rull ned til nr.7505. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f60602&gardpostnr=594&personpostnr=7504&merk=7504#ovre>LenkeDette er hva jeg har funnet på FamilySearch ei Anne Carine LenkeHer har jeg fått hjelp til å identifisere hennes ektemann: LenkeHer gifter hun seg på Strømsø. Lenke Dette er det jeg har funnet om døpte med navet Anna Carine på Modum,Modum, Klokkerbok nr. I 1 (1818-1824), Fødte og døpte 1819, side 10-11. Lenke Modum, Klokkerbok nr. I 1 (1818-1824), Fødte og døpte 1819, side 22-23. Lenke Fødte og døpte 1820, side 60-61. Lenke Fødte og døpte 1822, side 142-143. LenkeModum, Ministerialbok nr. 4 (1818-1824), Fødte og døpte 1819, side 11-12. Lenke Fødte og døpte 1819, side 17-18. Lenke Fødte og døpte 1819, side 25-26. Lenke Fødte og døpte 1820, side 77-78.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Takk for konfirmasjonen Anne.Moren hennes er oppgitt som Pige. Dette skal vel bety at hun er født utenfor ekteskap? såkalt 'uekte'.Da er antagelig dåpen på FamilySearch den 31.okt 1819 riktig. Mvh. Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Jeg ser nå at jeg hadde funnet dåpen blant mine vedlagte lenker, problemet var bare at jeg ikke var i stand til å lese hva som sto der. Med hjelpen jeg fikk her har jeg klart å identifisere hvilken av alternativene som var riktig.Mvh. Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Haavel Gulbransen bodde på Strandhugget under Overen gård. Senere reiste han til Norderhov å giftet (1823) seg der med Marte Engebretsdatter, Gjeldeeiet.Jeg hadde ikke notert dette sidespranget.Men herved er det.mvh Tormod Thoresen Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Det var flott Tormod, da vet jeg hvor jeg skal lete etter slabbedasken. Hva med Berthe Amundsdatter, ble hun sittende igjen med alt ansvaret alene?Mvh. Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei Knut. Dersom du vil vite mer om denne Haavel Gulbrandsen som Tormod i innlegg (6) forteller reiste til Norderhov i 1823:Her finner du den 36 år gamle Tjenestedrengen Hovol Gulbrandsen, Nu Hmd, som meldte ankomst til Norderhov fra Modum. Se nr.7 1823. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8528&idx_id=8528&uid=ny&idx_side=-321>LenkeHaavord giftet seg 1.apr.1823 med Marthe Engebretsdatter. Hans registrert alder på 37 år er lett å lese. Etter å ha blåst opp Marthes alder til 400% tolker den til 46 år. Dette må du kontrollere. (Jeg bruker nå en skarve LCD-skjerm som ikke kan måle seg med CRT-skjermene jeg er vant med). Se par nr.19. LenkeHvisomatte Haavals alder er sånn noenlunde rett registrert, kan det tyde på at samme kroppen var tjenestedreng på Overn, Modum i 1801. LenkeDet dør en 66 år gml Haavel Gulbrandsen på Gjeldeeie 22.jun.1858. Se nr.61. Lenke Mulig samme person som han som kom fra Modum, skjønt aldersangivelsen spriker noe.Likeledes dør ei 70 år gml Marte Engebretsdatter 19.des.1857 samme sted. Kanskje kona? Se nr.169.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Tor Arne (9), det var flott at du fant søskene til Anne Carine. Det kan tyde på at hu Berte lot seg rive med av den fysiske ekstasen i øyeblikket og glemte hva som kom etterpå.Ellef (10), ja, klart jeg vil vite mere om Haavl. Jeg fører inn alt som fremkommer. Tusen takk.Mvh. Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Gulbrand Hovelsen , sønn til Haavel Gulbrandsen er nevnt som en egen sak under DIS Buskerud, Ringerike. Eva Gundersen som står som spørrer der.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. Mulig, gjentar mulig, vielsen til Haavel Gulbrandsens foreldre er å finne i Sigdal.I alla fall vart Gev.Sold. Gulbrand Hovels. og E(??) Kari Erichsd. viet i Holmen kirke 19.mai 1777. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8501&idx_id=8501&uid=ny&idx_side=-146>Lenke*Sigdal og Eggedal bind II*, side 293, Jonasplassen (under Reistad). Sitat: *Gudbrand Håvaldsen, g1777m enke Kari Eriksd. Barna deres: 1. Oline 1779. 2. Sissel 1781.* Sitat slutt. Det opplyses ikke stort mer om denne familien, annet enn at Kari skar korn på Reistad i 1780. Pluss en beskrivelse av hvor denne plassen som nå er tilgrodd av skog lå.Mulig dattera Sidsel tjente på Overn på Modum i 1801, og Haavel (nr.2617) som også tjente der var hennes bror? Trolig var Gulbrand Haavelsen (2643) og Kari Eriksdatter (2644) deres foreldre. LenkeIkke umulig at Oline som tjente på Korsbøen var eldstedattera til Gulbrand og Kari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Hallo Ellef (16), det er vel da mulig, pressiserer mulig, at alle som er registret på Overn med patonymet Gulbrandsen(-dtr) er samme familie, far +mor+barn. Hvis vi tenker at også Sidsel og Oline er barn av Gulbrand og Kari, vil vi ende opp med 8 barn i tidsrommet c1780 til 1796. Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Tilføyer: Se midt på side 38 i den lenkede kirkeboka over fødte og døpte fra Modum 1786. Der finner du Haavel (reg. Hovol) som sønn av Gulbrand Hovolsen og Karen Erichsd Ovreneie. LenkeNu er i alla fall hans herkomst fastslått. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Jeg er enig om det slektskapet (19). Men hvilken kirke sogner Overn til, er det Nykirke eller Heggen? Etter hva jeg forstår så ligger Overn i nærheten av Skuterud og da faller vel valget på Nykirke.Mvh. Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Marit Haug Olsen

Kan Sigrid Gulbrandsdatter født 1777 gift med Christopher Ingebretsen født 1766 være en søster av Oline begge bor på Korsbøen MVH Else Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Ja det er absolutt mulig, da vil hun være den eldste av barna. Foreldrene gifter seg 19. mai 1777 og Sigrid er 23 år i 1801, betyr at hun er født c1778.Ja jeg godtar at hun er et av barna. Takk for tipset Else Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Marit Haug Olsen

Jeg har sett på dåpen til Sigri døpt 30.11.1777 Holmen far Gulbrand Hovdren ? mor Karen Eriksdatter Hallerdals....? Fadder Gunhild Olsdatter Hallerdals....?, Anne Pedersdatter S....? på Snarum (Korsbøen ligger også på Snarum ) Halvor Jensen Hallerdalen, Ole.....? Hougan og Torger Torgersen. MVH Else Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til innlegg (24):Denne Sigri som ble døpt 30.11.1777 i Holmen kirke var datter av Gulbrand Hovolsen og Karen Eriksdatter Hallerdalseiet. LenkeSamme side i kirkeboka viser at Gulbrand Haavalsen Glæsneeiets qvinde ble introdusert (??)Jan. 1778.Virker som enkelte plasser under Hallerdalen og Glesne (i Krødsherrad) den ene dagen kunne skrives Hallerdalseiet, neste dag Glesneeiet. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.